سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون دهقانان انبار هنگام رفتن امام به شام او را دیدند ، براى وى پیاده شدند و پیشاپیش دویدند . فرمود : ] این چه کار بود که کردید ؟ [ گفتند : عادتى است که داریم و بدان امیران خود را بزرگ مى‏شماریم . فرمود : ] به خدا که امیران شما از این کار سودى نبردند ، و شما در دنیایتان خود را بدان به رنج مى‏افکنید و در آخرتتان بدبخت مى‏گردید . و چه زیانبار است رنجى که کیفر در پى آن است ، و چه سودمند است آسایشى که با آن از آتش امان است . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

هو الصبور



واژه صبر را با سه نوع نگارش می توان در لغت نامه مشاهده نمود :


صبر : بردباری کرد - شکیبائی کرد


سبر : آزمایش کرد - بررسی کرد


ثبر : طرد کرد - نا امید کرد


با بررسی عمیق این سه نوع نگارش می توان به یک نتیجه رسید و آن این مطلب است که در واقع هر سه نوع نگارش آنها به دنبال هم و دارای یک معنی می باشند و نکته مهم در اینجا این است که معمولا سبر به دنبال وقوع یک آزمایش ایجا د می شود و پس از هر آزمایشی در فرد صاحب ثبر به نوعی احساس طرد شدگی و ناامیدی ایجاد می شود ولیکن او که صبر را در درون خود به زیبائی پرورش داده است راه بردباری و شکیبائی را در پیش می گیرد و به مقام صابرین که خداوند بیان کرده است می رسد .


کلمه صبر از سه حرف( ص )ٍ ، ( ب ) و( ر) تشکیل شده است و فرد برای اینکه به مقام صبر واقعی برسد باید از سه وادی گذر نماید :


دربررسی اجمالی از ظاهر کلمه صبر باید گفت حرف ( ص ) در ابتدای این کلمه نشاندهنده اولین مرحله که بروز مشکل است می باشد در این مرحله فرد زیر بار مشکلات خرد می شود و تکه تکه می شود و در همین زمان حرکتی را برای حل مشکل خویش آغاز می کند اما چون این حرکت به شکل نیم دایره و یا بیضی است و به عبارتی ناقص است فرد دوباره می شکند اما اینبار خیلی کوچک و با این تفاوت که او به آگاهی نسبی رسیده و دانسته برای حل مشکلش باید دستی به سوی آسمان بلند نماید و راه چاره را از او بجوید پس از گذر از این وادی فرد که به بصیرت نسبی رسیده است ظرفی در وجودش ایجاد می گردد و آن چیزی نیست جز رسیدن به مقام حرف ( ب) نقطه زیر ( ب) نقطه تعادل است و فرد را از افراط و تفریط محافظت می نماید و به او در در رابطه با مشکل ایجاد شده آگاهی می دهد فرد در اینجا دیگر به نوعی از تعادل رسیده است این است که پس از طی تمام ا ین مراحل به مقام حرف ( ر ) می رسد که چیزی جز رسیدن به مقام رضا نمی تواند باشد و فرد در این مرحله به این مهم می رسد که هر آنچه برایش تا کنون رخ داده است حکمتی درش نهفته بوده پس باید راه سکوت در پیش گیرد و در مقابل همه آنچه خداوند برایش مقدر کرده است سر تعظیم فرود آورد .


مهمترین و زیباترین نکته ای که در پایان این مطلب باید عنوان نمود این است که خداوند بلند مرتبه نیز به زیبائی تمام مقام صبر و نماز را در کنار هم قرار داده و زیباتر آنکه مقام صبر را بر نماز برتری داده و اول می فرماید در مشکلات خود از صبر و سپس از نماز مدد جوئید و این چیزی نمی تواند باشد جز اینکه اگر انسان صبر نداشته باشد و به صبر واقعی نرسیده باشد هیچگاه نمی تواند به مقام نماز حقیقی و یا به عبارتی قائمیت در درگاه خداوند متعال برسد.





  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 8:32 صبح

    31- سوره النحل آیه 126


     

    وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِّلصَّابِرینَ


     

    و هر گاه خواستید مجازات کنید، تنها بمقدارى که به شما تعدّى شده کیفر دهید! و اگر شکیبایى کنید، این کار براى شکیبایان بهتر است‏. 


     

     


     

    32- سوره النحل آیه 127


     

    وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللّهِ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلاَ تَکُ فِی ضَیْقٍ مِّمَّا یَمْکُرُونَ


     

    صبر کن‏، و صبر تو فقط براى خدا و به توفیق خدا باشد! و بخاطر [کارهاى‏] آنها، اندوهگین و دلسرد مشو! و از توطئه‏هاى آنها، در تنگنا قرار مگیر! 


     

     


     

    33- سوره الکهف آیه 28


     

    وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَکَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا


     

    با کسانى باش که پروردگار خود را صبح و عصر مى‏خوانند، و تنها رضاى او را مى‏طلبند! و هرگز بخاطر زیورهاى دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر! و از کسانى که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن‏! همانها که از هواى نفس پیروى کردند، و کارهایشان افراطى است‏. 


     

     


     

    34- سوره الکهف آیه 67


     

    قَالَ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا


     

    گفت‏: تو هرگز نمى‏توانى با من شکیبایى کنى‏! 


     

     


     

    35- سوره الکهف آیه 68


     

    وَکَیْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا


     

    و چگونه مى‏توانى در برابر چیزى که از رموزش آگاه نیستى شکیبا باشى‏؟! 


     

     


     

    36- سوره الکهف آیه 72


     

    قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا


     

    گفت‏: (آیا نگفتم تو هرگز نمى‏توانى با من شکیبایى کنى‏؟!)


     

     


     

    37-سوره الکهف آیه 75


     

    قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّکَ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِی صَبْرًا


     

    [باز آن مرد عالم‏] گفت‏: (آیا به تو نگفتم که تو هرگز نمى‏توانى با من صبر کنى‏؟!) 


     

     


     

    38- سوره الکهف آیه 78


     

    قَالَ هَذَا فِرَاقُ بَیْنِی وَبَیْنِکَ سَأُنَبِّئُکَ بِتَأْوِیلِ مَا لَمْ تَسْتَطِع عَّلَیْهِ صَبْرًا


     

    او گفت‏: (اینک زمان جدایى من و تو فرا رسیده‏؛ اما بزودى راز آنچه را که نتوانستى در برابر آن صبر کنى‏، به تو خبر مى‏دهم‏. 


     

     


     

    39- سوره الکهف آیه 82


     

    وَأَمَّا الْجِدَارُ فَکَانَ لِغُلَامَیْنِ یَتِیمَیْنِ فِی الْمَدِینَةِ وَکَانَ تَحْتَهُ کَنزٌ لَّهُمَا وَکَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا فَأَرَادَ رَبُّکَ أَنْ یَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَیَسْتَخْرِجَا کَنزَهُمَا رَحْمَةً مِّن رَّبِّکَ وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِی ذَلِکَ تَأْوِیلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَیْهِ صَبْرًا


     

    و اما آن دیوار، از آن دو نوجوان یتیم در آن شهر بود؛ و زیر آن‏، گنجى متعلق به آن دو وجود داشت‏؛ و پدرشان مرد صالحى بود؛ و پروردگار تو مى‏خواست آنها به حد بلوغ برسند و گنجشان را استخراج کنند؛ این رحمتى از پروردگارت بود؛ و من آن [کارها] را خودسرانه انجام ندادم‏؛ این بود راز کارهایى که نتوانستى در برابر آنها شکیبایى به خرج دهى‏!)


     

     


     

    40- سوره طه آیه 130


     

    فَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّکَ تَرْضَى


     

    پس در برابر آنچه مى‏گویند، صبر کن‏! و پیش از طلوع آفتاب‏، و قبل از غروب آن‏؛ تسبیح و حمد پروردگارت را بجا آور؛ و همچنین [برخى‏] از ساعات شب و اطراف روز [پروردگارت را] تسبیح گوى‏؛ باشد که [از الطاف الهى‏] خشنود شوى‏! 


     

     


     

    41- سوره المومنون آیه 111


     

    إِنِّی جَزَیْتُهُمُ الْیَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ


     

    ولى من امروز آنها را بخاطر صبر و استقامتشان پاداش دادم‏؛ آنها پیروز و رستگارند!) 


     

     


     

    42- سوره الفرقان آیه 20


     

    وَما أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَیَأْکُلُونَ الطَّعَامَ وَیَمْشُونَ فِی الْأَسْوَاقِ وَجَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَکَانَ رَبُّکَ بَصِیرًا


     

    ما هیچ یک از رسولان را پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه غذا مى‏خوردند و در بازارها راه مى‏رفتند؛ و بعضى از شما را وسیله امتحان بعضى دیگر قراردادیم‏، آیا صبر و شکیبایى مى‏کنید [و از عهده امتحان برمى‏آیید]؟! و پروردگار تو همواره بصیر و بینا بوده است‏. 


     

     


     

    43- سوره الفرقان آیه 42


     

    إِن کَادَ لَیُضِلُّنَا عَنْ آلِهَتِنَا لَوْلَا أَن صَبَرْنَا عَلَیْهَا وَسَوْفَ یَعْلَمُونَ حِینَ یَرَوْنَ الْعَذَابَ مَنْ أَضَلُّ سَبِیلًا


     

    اگر ما بر پرستش خدایانمان استقامت نمى‏کردیم‏، بیم آن مى‏رفت که ما را گمراه سازد! امّا هنگامى که عذاب الهى را ببینند، بزودى مى‏فهمند چه کسى گمراهتر بوده است‏! 


     

     


     

    44- سوره الفرقان آیه 75


     

    أُوْلَئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَیُلَقَّوْنَ فِیهَا تَحِیَّةً وَسَلَامًا


     

    [آرى‏،] آنها هستند که درجات عالى بهشت در برابر شکیباییشان به آنان پاداش داده مى‏شود؛ و در آن‏، با تحیّت و سلام روبه‏رو مى‏شوند. 


     

     


     

    45- سوره القصص آیه 54


     

    أُوْلَئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَیْنِ بِمَا صَبَرُوا وَیَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ


     

    آنها کسانى هستند که بخاطر شکیباییشان‏، اجر و پادششان را دو بار دریافت مى‏دارند؛ و بوسیله نیکیها بدیها را دفع مى‏کنند؛ و از آنچه به آنان روزى داده‏ایم انفاق مى‏نمایند؛ 


     

     


     

    46- سوره العنکبوت آیه 59


     

    الَّذِینَ صَبَرُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ


     

    همانها که [در برابر مشکلات‏] صبر [و استقامت‏] کردند و بر پروردگارشان توکّل مى‏کنند.


     

     


     

    47- سوره الروم آیه 60


     

    فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا یَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لَا یُوقِنُونَ


     

    اکنون که چنین است صبر پیشه کن که وعده خدا حق است‏؛ و هرگز کسانى که ایمان ندارند تو را خشمگین نسازند [و از راه خود منحرف نکنند]! 


     

     


     

    48-سوره لقمان آیه 17


     

    یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ


     

    پسرم‏! نماز را برپا دار، و امر به معروف و نهى از منکر کن‏، و در برابر مصایبى که به تو مى‏رسد شکیبا باش که این از کارهاى مهمّ است‏! 


     

     


     

    49- سوره السجدة آیه 24


     

    وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ


     

    و از آنان امامان [و پیشوایانى‏] قرار دادیم که به فرمان ما [مردم را] هدایت مى‏کردند؛ چون شکیبایى نمودند، و به آیات ما یقین داشتند. 


     

     


     

    50- سوره ص آیه 6


     

    وَانطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُوا وَاصْبِرُوا عَلَى آلِهَتِکُمْ إِنَّ هَذَا لَشَیْءٌ یُرَادُ


     

    سرکردگان آنها بیرون آمدند و گفتند: (بروید و خدایانتان را محکم بچسبید، این چیزى است که خواسته‏اند [شما را گمراه کنند]! 


     

     


     

    51- سوره ص آیه 17


     

    اصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَاذْکُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَیْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ


     

    در برابر آنچه مى‏گویند شکیبا باش‏، و به خاطر بیاور بنده ما داوود صاحب قدرت را، که او بسیار توبه‏کننده بود! 


     

     


     

    52- سوره غافر آیه 55


     

    فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِکَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالْعَشِیِّ وَالْإِبْکَارِ


     

    پس [اى پیامبر!] صبر و شکیبایى پیشه کن که وعده خدا حقّ است‏، و براى گناهت استغفار کن‏، و هر صبح و شام تسبیح و حمد پروردگارت را بجا آور! 


     

     


     

    53-سوره غافر آیه 77


     

    فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَإِمَّا نُرِیَنَّکَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ فَإِلَیْنَا یُرْجَعُونَ


     

    پس [اى پیامبر] صبر کن که وعده خدا حقّ است‏؛ و هرگاه قسمتى از مجازاتهایى را که به آنها وعده داده‏ایم در حال حیاتت به تو ارائه دهیم‏، یا تو را [پیش از آن‏] از دنیا ببریم [مهمّ نیست‏]؛ چرا که همه آنان را تنها بسوى ما باز مى‏گردانند! 


     

     


     

    54- سوره فصلت آیه 24


     

    فَإِن یَصْبِرُوا فَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ وَإِن یَسْتَعْتِبُوا فَمَا هُم مِّنَ الْمُعْتَبِینَ


     

    اگر صبر کنند [یا نکنند، به هر حال‏] دوزخ جایگاه آنهاست‏؛ و اگر تقاضاى عفو کنند، مورد عفو قرار نمى‏گیرند! 


     

     


     

    55- سوره فصلت آیه 35


     

    وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ


     

    امّا جز کسانى که داراى صبر و استقامتند به این مقام نمى‏رسند، و جز کسانى که بهره عظیمى [از ایمان و تقوا] دارند به آن نایل نمى‏گردند! 


     

     


     

    56- سوره الشورى آیه 43 


     

    وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ


     

    امّا کسانى که شکیبایى و عفو کنند، این از کارهاى پرارزش است‏! 


     

     


     

    57- سوره الاحقاف آیه 35


     

    فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْ کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ مَا یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِّن نَّهَارٍ بَلَاغٌ فَهَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ


     

    پس صبر کن آن‏گونه که پیامبران (اُولو العزم‏) صبر کردند، و براى [عذاب‏] آنان شتاب مکن‏! هنگامى که وعده‏هایى را که به آنها داده مى‏شود ببینند، احساس مى‏کنند که گویى فقط ساعتى از یک روز [در دنیا] توقّف داشتند؛ این ابلاغى است براى همگان‏؛ آیا جز قوم فاسق هلاک مى‏شوند؟! 


     

     


     

    58- سوره الحجرات آیه 5 


     

    وَلَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَیْهِمْ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ


     

    اگر آنها صبر مى‏کردند تا خود به سراغشان آیى‏، براى آنان بهتر بود؛ و خداوند آمرزنده و رحیم است‏! 


     

     


     

    59- سوره ق آیه 39


     

    فَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ


     

    در برابر آنچه آنها مى‏گویند شکیبا باش‏، و پیش از طلوع آفتاب و پیش از غروب تسبیح و حمد پروردگارت را بجا آور، 


     

     


     

    60- سوره الطور آیه 16


     

    اصْلَوْهَا فَاصْبِرُوا أَوْ لَا تَصْبِرُوا سَوَاء عَلَیْکُمْ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ


     

    در آن وارد شوید و بسوزید؛ مى‏خواهید صبر کنید یا نکنید، براى شما یکسان است‏؛ چرا که تنها به اعمالتان جزا داده مى‏شوید! 


     

     


     

    61- سوره الطور آیه 48


     

    وَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ فَإِنَّکَ بِأَعْیُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ حِینَ تَقُومُ


     

    در راه ابلاغ حکم پروردگارت صبر و استقامت کن‏، چرا که تو در حفاظت کامل ما قرار دارى‏! و هنگامى که برمى‏خیزى پروردگارت را تسبیح و حمد گوى‏!


     

     


     

    62- سوره القلم آیه 48


     

    فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَلَا تَکُن کَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَکْظُومٌ


     

    اکنون که چنین است صبر کن و منتظر فرمان پروردگارت باش‏، و مانند صاحب ماهى [= یونس‏] مباش [که در تقاضاى مجازات قومش عجله کرد و گرفتار مجازات ترک اولى شد] در آن زمان که با نهایت اندوه خدا را خواند.


     

     


     

    63-سوره المعارج آیه 5


     

    فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلًا


     

    پس صبر جمیل پیشه کن‏، 


     

     


     

    64- جزء 29 سوره المزمل آیه 10


     

    وَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلًا


     

    و در برابر آنچه [دشمنان‏] مى‏گویند شکیبا باش و به طرزى شایسته از آنان دورى گزین‏! 


     

     


     

    65- سوره المدثر آیه 7


     

    وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ


     

    و بخاطر پروردگارت شکیبایى کن‏! 


     

     


     

    66- سوره الانسان آیه 12


     

    وَجَزَاهُم بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِیرًا


     

    و در برابر صبرشان‏، بهشت و لباسهاى حریر بهشتى را به آنها پاداش مى‏دهد! 


     

     


     

    67- سوره الانسان آیه 24


     

    فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ کَفُورًا


     

    پس در [تبلیغ و اجراى‏] حکم پروردگارت شکیبا [و با استقامت‏] باش‏، و از هیچ گنهکار یا کافرى از آنان اطاعت مکن‏! 


     

     


     

    68- سوره البلد آیه 17


     

    ثُمَّ کَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ


     

    سپس از کسانى باشد که ایمان آورده و یکدیگر را به شکیبایى و رحمت توصیه مى‏کنند!


     

     


     

    69- سوره العصر آیه 3


     

    إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ


     

    مگر کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایى و استقامت توصیه نموده‏اند! 


     

     


     

    یا صبور...


     

     


     

     


     



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 8:31 صبح

    به نام بهترین شنونده


    و با سلام ...


     شروع بحث صبر در قرآن ، مقارن شد با ایام صبر بانویی بزرگوار که صبرش در عالم مثال زدنی است...


    خدایا به حرمت صبر خانم حضرت زینب (س) ، که همه سختیهایی دوران عمر مبارکشون را به بهترین وجه ممکن تحمل کردن ، کمکمون کن تا بتونیم صبور باشیم  ...و در نهایت گامهای ما را در راه رسیدن به خود استوار گردان...


    الهی آمین

    <**  اما آیاتی که در قرآن در باب صبر میتوان پیدا کرد ...

     


     

     


     

    1- سوره البقرة آیه 45


     

    وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ


     

    از صبر و نماز یارى جوئید؛ [و با استقامت و مهار هوسهاى درونى و توجه به پروردگار ، نیرو بگیرید؛] و این کار، جز براى خاشعان‏، گران است‏. 


     

     


     

    2- سوره البقرة آیه 61


     

    وَإِذْ قُلْتُمْ یَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنَى بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُواْ مِصْراً فَإِنَّ لَکُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْکَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَانُواْ یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ذَلِکَ بِمَا عَصَواْ وَّکَانُواْ یَعْتَدُونَ


     

    و [نیز به خاطر بیاورید] زمانى را که گفتید: (اى موسى‏! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم‏! از خداى خود بخواه که از آنچه زمین مى‏رویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش‏، براى ما فراهم سازد.) موسى گفت‏: (آیا غذاى پست‏تر را به جاى غذاى بهتر انتخاب مى‏کنید؟! [اکنون که چنین است‏، بکوشید از این بیابان‏] در شهرى فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا براى شما هست‏.) و [مهر] ذلت و نیاز، بر پیشانى آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائى شدند ؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهى‏، کفر مى‏ورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق مى‏کشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند. 


     

     


     

    3- سوره البقرة آیه 153


     

    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ


     

    اى افرادى که ایمان آورده‏اید! از صبر [و استقامت‏] و نماز، کمک بگیرید! [زیرا] خداوند با صابران است‏. 


     

     


     

    4- سوره البقرة آیه 175


     

    أُولَـئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُاْ الضَّلاَلَةَ بِالْهُدَى وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَمَآ أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ


     

    اینان‏، همانهایى هستند که گمراهى را با هدایت‏، و عذاب را با آمرزش‏، مبادله کرده‏اند؛ راستى چقدر در برابر عذاب خداوند، شکیبا هستند!! 


     

     


     

    5- سوره البقرة آیه 250


     

    وَلَمَّا بَرَزُواْ لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُواْ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ


     

    و هنگامى که در برابر [جالوت‏] و سپاهیان او قرارگرفتند گفتند: (پروردگارا! پیمانه شکیبایى و استقامت را بر ما بریز! و قدمهاى ما را ثابت بدار! و ما را بر جمعیّت کافران‏، پیروز بگردان‏! 


     

     


     

    6- سوره آل عمران آیه 120


     

    إِن تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُواْ بِهَا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا إِنَّ اللّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ


     

    اگر نیکى به شما برسد، آنها را ناراحت مى‏کند؛ و اگر حادثه ناگوارى براى شما رخ دهد، خوشحال مى‏شوند. [امّا] اگر [در برابرشان‏] استقامت و پرهیزگارى پیشه کنید، نقشه‏هاى [خائنانه‏] آنان‏، به شما زیانى نمى‏رساند؛ خداوند به آنچه انجام مى‏دهند، احاطه دارد. 


     

     


     

    7- سوره آل عمران آیه 125


     

    بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَیَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَـذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُسَوِّمِینَ


     

    آرى‏، [امروز هم‏] اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودى به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هراز نفر از فرشتگان‏، که نشانه‏هایى با خود دارند، مدد خواهد داد! 


     

     


     

    8- سوره آل عمران آیه 186


     

    لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ أَذًى کَثِیرًا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ


     

    به یقین [همه شما] در اموال و جانهاى خود، آزمایش مى‏شوید! و از کسانى که پیش از شما به آنها کتاب [آسمانى‏] داده شده [= یهود]، و [همچنین‏] از مشرکان‏، سخنان آزاردهنده فراوان خواهید شنید! و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، [شایسته‏تر است‏؛ زیرا] این از کارهاى مهم و قابل اطمینان است‏. 


     

     


     

    9- سوره آل عمران آیه 200


     

    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ


     

    اى کسانى که ایمان آورده‏اید! [در برابر مشکلات و هوسها،] استقامت کنید! و در برابر دشمنان [نیز]، پایدار باشید و از مرزهاى خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید! 


     

     


     

    10- سوره النساء آیه 25


     

    وَمَن لَّمْ یَسْتَطِعْ مِنکُمْ طَوْلاً أَن یَنکِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُم مِّن فَتَیَاتِکُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِکُمْ بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ فَانکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَیْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِکَ لِمَنْ خَشِیَ الْعَنَتَ مِنْکُمْ وَأَن تَصْبِرُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ


     

    و آنها که توانایى ازدواج با زنان [آزاد] پاکدامن باایمان را ندارند، مى‏توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانى که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاه‏تر است‏؛ و همگى اعضاى یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانى بگیرند. و در صورتى که (محصنه‏) باشند و مرتکب عمل منافى عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت‏. این [اجازه ازدواج با کنیزان‏] براى کسانى از شماست که بترسند [از نظر غریزه جنسى‏] به زحمت بیفتند؛ و [با این حال نیز] خوددارى [از ازدواج با آنان‏] براى شما بهتر است‏. و خداوند، آمرزنده و مهربان است‏. 


     

     


     

    11- سوره الانعام آیه 34


     

    وَلَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِکَ فَصَبَرُواْ عَلَى مَا کُذِّبُواْ وَأُوذُواْ حَتَّى أَتَاهُمْ نَصْرُنَا وَلاَ مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِ اللّهِ وَلَقدْ جَاءکَ مِن نَّبَإِ الْمُرْسَلِینَ


     

    پیش از تو نیز پیامبرانى تکذیب شدند؛ و در برابر تکذیبها، صبر و استقامت کردند؛ و [در این راه‏،] آزار دیدند، تا هنگامى که یارى ما به آنها رسید. [تو نیز چنین باش‏! و این‏، یکى از سنتهاى الهى است‏؛] و هیچ چیز نمى‏تواند سنن خدا را تغییر دهد؛ و اخبار پیامبران به تو رسیده است‏. 


     

     


     

    12- سوره الاعراف آیه 87


     

    وَإِن کَانَ طَآئِفَةٌ مِّنکُمْ آمَنُواْ بِالَّذِی أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَآئِفَةٌ لَّمْ یْؤْمِنُواْ فَاصْبِرُواْ حَتَّى یَحْکُمَ اللّهُ بَیْنَنَا وَهُوَ خَیْرُ الْحَاکِمِینَ


     

    و اگر گروهى از شما به آنچه من به آن فرستاده شده‏ام ایمان آورده‏اند، و گروهى ایمان نیاورده‏اند، صبر کنید تا خداوند میان ما داورى کند، که او بهترین داوران است‏! 


     

     


     

    13- سوره الاعراف آیه 126


     

    وَمَا تَنقِمُ مِنَّا إِلاَّ أَنْ آمَنَّا بِآیَاتِ رَبِّنَا لَمَّا جَاءتْنَا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِینَ


     

    انتقام تو از ما، تنها بخاطر این است که ما به آیات پروردگار خویش -هنگامى که به سراغ ما آمد- ایمان آوردیم‏. بار الها! صبر و استقامت بر ما فرو ریز! [و آخرین درجه شکیبائى را به ما مرحمت فرما!] و ما را مسلمان بمیران‏!)


     

     


     

    14- سوره الاعراف آیه 128


     

    قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ یُورِثُهَا مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ


     

    موسى به قوم خود گفت‏: (از خدا یارى جویید، و استقامت پیشه کنید، که زمین از آن خداست‏، و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد، واگذار مى‏کند؛ و سرانجام [نیک‏] براى پرهیزکاران است‏!) 


     

     


     

    15- سوره الاعراف آیه 137


     

    وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُواْ یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِی إِسْرَآئِیلَ بِمَا صَبَرُواْ وَدَمَّرْنَا مَا کَانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا کَانُواْ یَعْرِشُونَ


     

    و مشرقها و مغربهاى پر برکت زمین را به آن قومِ به ضعف کشانده شده [زیر زنجیر ظلم و ستم‏]، واگذار کردیم‏؛ و وعده نیک پروردگارت بر بنى اسرائیل‏، بخاطر صبر و استقامتى که به خرج دادند، تحقّق یافت‏؛ و آنچه فرعون و فرعونیان [از کاخهاى مجلّل‏] مى‏ساختند، و آنچه از باغهاى داربست‏دار فراهم ساخته بودند، در هم کوبیدیم‏! 


     

     


     

    16- سوره الانفال آیه 46


     

    وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ


     

    و [فرمان‏] خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع [و کشمکش‏] نکنید، تا سست نشوید، و قدرت [و شوکت‏] شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است‏! 


     

     


     

    17- سوره یونس آیه 109


     

    وَاتَّبِعْ مَا یُوحَى إِلَیْکَ وَاصْبِرْ حَتَّىَ یَحْکُمَ اللّهُ وَهُوَ خَیْرُ الْحَاکِمِینَ


     

    و از آنچه بر تو وحى مى‏شود پیروى کن‏، و شکیبا باش [و استقامت نما]، تا خداوند فرمان [پیروزى‏] را صادر کند؛ و او بهترین حاکمان است‏! 


     

     


     

    18- سوره هود آیه 11


     

    إِلاَّ الَّذِینَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَـئِکَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ کَبِیرٌ


     

    مگر آنها که [در سایه ایمان راستین‏،] صبر و استقامت ورزیدند و کارهاى شایسته انجام دادند؛ که براى آنها، آمرزش و اجر بزرگى است‏! 


     

     


     

    19- سوره هود آیه 49


     

    تِلْکَ مِنْ أَنبَاء الْغَیْبِ نُوحِیهَا إِلَیْکَ مَا کُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ وَلاَ قَوْمُکَ مِن قَبْلِ هَـذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِینَ


     

    اینها از خبرهاى غیب است که به تو [اى پیامبر] وحى مى‏کنیم‏؛ نه تو، و نه قومت‏، اینها را پیش از این نمى‏دانستید! بنابر این‏، صبر و استقامت کن‏، که عاقبت از آن پرهیزگاران است‏! 


     

     


     

    20- سوره هود آیه 115


     

    وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ


     

    و شکیبایى کن‏، که خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهد کرد! 


     

     


     

    21- سوره یوسف آیه 18


     

    وَجَآؤُوا عَلَى قَمِیصِهِ بِدَمٍ کَذِبٍ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِیلٌ وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ


     

    و پیراهن او را با خونى دروغین [آغشته ساخته‏، نزد پدر] آوردند؛ گفت‏: (هوسهاى نفسانى شما این کار را برایتان آراسته‏! من صبر جمیل [و شکیبائى خالى از ناسپاسى‏] خواهم داشت‏؛ و در برابر آنچه مى‏گویید، از خداوند یارى مى‏طلبم‏!) 


     

     


     

    22- سوره یوسف آیه 83


     

    قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِیلٌ عَسَى اللّهُ أَن یَأْتِیَنِی بِهِمْ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ


     

    [یعقوب‏] گفت‏: ([هواى‏] نفس شما، مسأله را چنین در نظرتان آراسته است‏! من صبر مى‏کنم‏، صبرى زیبا [و خالى از کفران‏]! امیدوارم خداوند همه آنها را به من بازگرداند؛ چرا که او دانا و حکیم است‏! 


     

     


     

    23- سوره یوسف آیه 90


     

    قَالُواْ أَإِنَّکَ لَأَنتَ یُوسُفُ قَالَ أَنَاْ یُوسُفُ وَهَـذَا أَخِی قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَیْنَا إِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ


     

    گفتند: (آیا تو همان یوسفى‏؟!) گفت‏: ([آرى‏،] من یوسفم‏، و این برادر من است‏! خداوند بر ما منّت گذارد؛ هر کس تقوا پیشه کند، و شکیبایى و استقامت نماید، [سرانجام پیروز مى‏شود؛] چرا که خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمى‏کند!) 


     

     


     

    24- سوره الرعد آیه 22


     

    وَالَّذِینَ صَبَرُواْ ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلاَنِیَةً وَیَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُوْلَئِکَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ


     

    و آنها که بخاطر ذات [پاک‏] پروردگارشان شکیبایى مى‏کنند؛ و نماز را برپا مى‏دارند؛ و از آنچه به آنها روزى داده‏ایم‏، در پنهان و آشکار، انفاق مى‏کنند؛ و با حسنات‏، سیئات را از میان مى‏برند؛ پایان نیک سراى دیگر، از آن آنهاست‏... 


     

     


     

    25- سوره الرعد آیه 24


     

    سَلاَمٌ عَلَیْکُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ


     

    [و به آنان مى‏گویند:] سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان‏! چه نیکوست سرانجام آن سرا[ى جاویدان‏]! 


     

     


     

    26- سوره ابراهیم آیه 12


     

    وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَى اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَیْتُمُونَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ


     

    و چرا بر خدا توکّل نکنیم‏، با اینکه ما را به راه‏هاى [سعادت‏] رهبرى کرده است‏؟! و ما بطور مسلّم در برابر آزارهاى شما صبر خواهیم کرد [و دست از رسالت خویش بر نمى‏داریم‏]! و توکّل‏کنندگان‏، باید فقط بر خدا توکّل کنند!) 


     

     


     

    27- سوره ابراهیم آیه 21


     

    وَبَرَزُواْ لِلّهِ جَمِیعًا فَقَالَ الضُّعَفَاء لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُواْ إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللّهِ مِن شَیْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللّهُ لَهَدَیْنَاکُمْ سَوَاء عَلَیْنَآ أَجَزِعْنَا أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِن مَّحِیصٍ


     

    و [در قیامت‏]، همه آنها در برابر خدا ظاهر مى‏شوند؛ در این هنگام‏، ضعفا [= دنباله‏روان نادان‏] به مستکبران [و رهبران گمراه‏] مى‏گویند: (ما پیروان شما بودیم‏! آیا [اکنون که بخاطر پیروى از شما گرفتار مجازات الهى شده‏ایم‏،] شما حاضرید سهمى از عذاب الهى را بپذیرید و از ما بردارید؟) آنها مى‏گویند: (اگر خدا ما را هدایت کرده بود، ما نیز شما را هدایت مى‏کردیم‏! [ولى کار از اینها گذشته است‏،] چه بیتابى کنیم و چه شکیبایى‏، تفاوتى براى ما ندارد؛ راه گریزى براى ما نیست‏!) 


     

     


     

    28- سوره النحل آیه 42


     

    الَّذِینَ صَبَرُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ


     

    آنها کسانى هستند که صبر و استقامت پیشه کردند، و تنها بر پروردگارشان توکّل مى‏کنند.


     

     


     

    29- سوره النحل آیه 96


     

    مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ


     

    آنچه نزد شماست فانى مى‏شود؛ امّا آنچه نزد خداست باقى است‏؛ و به کسانى که صبر و استقامت پیشه کنند، مطابق بهترین اعمالى که انجام مى‏دادند پاداش خواهیم داد.


     

     


     

    30- سوره النحل آیه 110


     

    ثُمَّ إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذِینَ هَاجَرُواْ مِن بَعْدِ مَا فُتِنُواْ ثُمَّ جَاهَدُواْ وَصَبَرُواْ إِنَّ رَبَّکَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ


     

    امّا پروردگار تو نسبت به کسانى که بعد از فریب‏خوردن‏، [به ایمان بازگشتند و] هجرت کردند؛ سپس جهاد کردند و در راه خدا استقامت نمودند؛ پروردگارت‏، بعد از انجام این کارها، بخشنده و مهربان است [و آنها را مشمول رحمت خود مى‏سازد]. 


     

     


     


     

     

     


     


     

     


     

     




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 8:30 صبح

       1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ