سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون خبر کشته شدن محمد پسر ابو بکر بدو رسید فرمود : ] اندوه ما بدو همچند شادمانى آنهاست ، جز که از آنان دشمنى کاست و از کنار ما دوستى برخاست . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

کلیه آیات عنوان سی ام  : آیه 47 طه

 

 فَأْتِیَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّکَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ وَلَا تُعَذِّبْهُمْ قَدْ جِئْنَاکَ بِآیَةٍ مِّن رَّبِّکَ وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى ?47?

پس به سوى او بروید و بگویید ما دو فرستاده پروردگار توایم پس فرزندان اسرائیل را با ما بفرست و عذابشان مکن به راستى ما براى تو از جانب پروردگارت معجزه‏اى آورده‏ایم و بر هر کس که از هدایت پیروى کند درود باد    

 

واژگان :

اتی : پس بیایید

جئنا بآیه : معجزه آوردیم

اتبع : پیروی کرد

 

 

  1. در این مطلب ما هم به تبعیت از قرآن که فرموده و در آیه مورد اشاره نیز هست بیان میکنیم که ( درود خداوند نصیب کسانی می شود که اهل هدایت هستند ) و پیروی میکنند از راههایی که به هدایت خویش و دیگران منتهی می شود ، در ملاحظه لفظ بیان این مطلب به ظاهر کمی سهل و آسان می نماید اما واقعیت بغیر از این است یعنی پیمودن راه فلاح و رستگاری آنقدر هم که بنظر می رسد ساده نیست بلکه ویژگیها و سختی های خود را دارد و در پیمودن این مسیر با توجه به آزار و اذیتهایی که وجود دارد و برای هر کسی به شکلی رخ می نماید باید صبر و استقا مت و تداوم بخشیدن به راهی که به هدایت خداوند ختم خواهد شد مد نظر گرفت و با توجه به جذبه های دنیایی کاری بسیار مشکل است و حضور و مداومت برای در نظر داشتن خداوند در همه شئونات زندگی رفتار کرد و می طلبد که ما همواره خداوند را ناظر بر همه اعمال و رفتار خود بدانیم .
  2. بیان آیه و گفتار آیه با عبارت(( بگویید)) میزان انحراف فرعون از مدار هدایت و کوچک شماری او با توجه به همه ادعا های فرعون برای قدرت به خوبی آشکار است تا بی اعتنایی به خداوند را بر مدعای فرعون ثابت کند و از طرفی دیگر خطاب خداوند به فرشتگان خویش این است که به او یعنی فرعون بگویید که ما از طرف پروردگارت فرستاده شده ایم و این ادعای تو استحقاق همان بی اعتنایی خدا را دارد اگر او به عمق این مطالب پی ببرد و بداند که ادعای خدایی کردن در مقابل پروردگار عظیم الشان چقدر در ماندگی برای انسان دارد که در آیات قبل و بعد بیان شده است هرگز دست به این مدعای خدایی نمیزد .
  3. تمثیل این آیه و خطاب خداوند به فرعون را باید برای همه اعصار و ازمنه در نظر گرفت و سنجید و عمیق بررسی کرد که آیا در شرایط مختلف زمانی و مکانی این ادعای تو خالی فرعون در حال حاضر قابل بررسی هست یا نه ؟ و آیا چنین ادعاهایی هم در این قرون اخیر قابل ذکر هست یا نه ؟ و ایا مصادیق چنین تفکر سخیفی در عصر امروز ما قابل رویت هست یا نه ؟
  4. می بینیم که هیچکس از این موضوع در امان نیست و هر کسی به نوعی خود را در این مقام میتواند پیدا کند و یا حتی توسط مریدانی از شخص این ادعا بشود ، منتها بعضی از این موضوع در امان نبوده و هر کسی با هر خواستگاه فکری ممکن است خود را در این مقام پیدا کند ، اما بعضی نیز با تفضل خداوند از این مقوله خود بزرگ بینی کنده شده و گاه بعضی نیز همه دنیا و آخرت خود را هزینه چنین تفکری میکنند .
  5. بهترین گزینه برای رهایی از چنین منجلابی فقط در خواست عاجزانه از خداوندی است که جز راه هدایت چیزی بر ما نمی پسندد و این هدایت بقدری شایسته همه جهان هستی است که با احترام موجهه شده و درود خداوند را به همراه دارد و این رسالت همه انبیاء خداوند است و دیگر مطلب هم این است که اگر این مسیر هدایت پیموده شود به حق سلامت دنیا و آخرت پاداش کسانی است که از هدایت الهی پیروی کنند .


  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: جمعه 92/2/13::: ساعت 2:36 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ