سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس ادعا کند که به انتهای دانش رسیده است، نهایت نادانی خود را آشکار ساخته است . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرحمن الرحیم


 


آیه 32 سوره اعراف


 


قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ (32)


 


بگو: (چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگان خود آفریده‏، و روزیهاى پاکیزه را حرام کرده است‏؟!) بگو: (اینها در زندگى دنیا، براى کسانى است که ایمان آورده‏اند؛ [اگر چه دیگران نیز با آنها مشارکت دارند؛ ولى‏] در قیامت‏، خالص [براى مؤمنان‏] خواهد بود.) این گونه آیات [خود] را براى کسانى که آگاهند، شرح مى‏دهیم‏!  «32»


 


واژگان :  


زینت : برای بیان هیئت و شاکله چیزی ؛ آرایش ؛ آنچه به آن زینت یابند ؛ ( یوم الزینه ) روز عید


فصّل : آن را بخش بخش یا دسته دسته کرد ؛ روشن و اشکار کردن ؛ گسترده ساختن


خالصه : بی آمیغ ویژه ( هذا خالصه لک ) این ویژه توست  ؛ دوست صمیمی وفادار


رزق : به روزی رسانید ؛ ( رزقه الله الغنی ) خدا بی نیازی را روزی او گردانید


الرّزّق : وسایل زندگی ؛ روزی و هر آنچه که سود مند است اعم از خوردنی و اشامیدنی ؛ غذا ؛ قوت ؛ باران بخش ؛ عطا ؛ ماهیانه ؛ حقوق ؛ دستمزد  


 


نعم الهی چه در این دنیا و چه در آن دنیا زینت است برای جهان هستی ؛ حالا بیایید به این جهان به دیده عبرت بنگریم ؛ آیا جز زیبایی و زینت در شاکله هستی و آرایش آن توسط خداوند زیباییها ؛ چیز دیگری قابل رویت می باشد ؟ این چنین  دنیای زیبایی که زینت مومن هم خواهد بود آیا تعبیر روز عید برایش کم نیست ؟ چه کنیم که خداوند بزرگ به فرا خور فهم و درک ما به واژگان معنا بخشیده است .


در آیه خطاب تندی دارد به کسانی که روزی حلال خدا را بر خود منع کرده اند ؛  فقط حقوق در نظر گرفته شده برای انسانها  از طرف خداوند  می تواند آنان را از چنین کاری باز دارد ؛ واین چنین  تمام رحمتهای خویش را بخش بخش و دسته بتدی نموده و آنها را به روشن ترین و آشکار ترین شکل ممکن فرا روی ما قرار داده  و در گستره هستی پهن نموده تا هیچ جایی از نعمتهای بیکران خدا خالی نماند و وضوح این نعمتها برای همگان آشکار گردد ؛ اگر در چنین شرایطی کسی که این همه نعمت را ندیده جز ذلت و عذاب چیز دیگری می بایست پاداش او گردد ؟


کسانی که کور فکر به دنیا آمده و در آخر کار هم باید بدون هیچ دیدگاهی بار سفر را ببندند و راهی دیار دیگر شوند


خداوند به پیامبر گرامی اسلام می فرماید : بگو که این نعمتها از آن اهل ایمان است و از آن مهم تر اینکه خالص تر و نیکو تر آن در آخرت نیز باز از آن اهل ایمان خواهد بود .


توجه کنیم اولا خداوند نعمتهایش را خالص برای روز قیامت می داند یعنی ماهیت روز قیامت از این دنیا خالص تر است و این چنین خلوصی  به جهت حضور و ظهور پیامبران و هم چنین خود خداوند در روز قیامت است ؛ و پر واضح است که وقتی حضوراینگونه باشد باید  ارزشهای آخرت خالص تر و ناب تر از دنیا باشد و این نعمتهای ویژه را خداوند از آن اهل ایمان قرار داده است .


پس باور توحید که در پستهای قبل خواندیم وجود ایمانی قوی و خالص برای انسان به ارمغان می آورد



و مگر نه اینکه این اعمال ما در قیامت حضور و ظهور عینی پیدا می کنند واز شفافیت خاصی بر خوردار می شوند ؛ با چنین اعمالی اگر اطلاق ( دوستی صمیمی ) و یا ( وفاداری ) را از آن خود بکنند شایسته ترین پاداشی خواهد بود که خدا برای ما در نظر گرفته است ؛ صمیمی از آن جهت که در قلب ما ملکه شده باشد و وفادار از آن جهت که این اعمال هرگز از ما جدا نمی شوند


این چنین نگرشی ؛ پاک ترین روزی را برای ما خواهد داشت و این روزی آن چنان روزیی هست که ما را از همه نعمتها بی نیاز می گرداند در عین حالی که


1-   هم سودمند برای ماست 


2-   هم بخشش خداوند را به همراه  دارد


3-   هم عطای  خداوندست 


4-   و هم حق الزحمه داشتن ایمان است که بر انسان بی نصیب نمانده است


آیا این چنین نعمتی شایسته نامبردن از آن به نام (( رزق خالص )) نمی باشد ؟


امیدوارانه در جهت پاکیزه نمودن اعمال از ریا و تکبر خواهیم کوشید تا شایسته هدیه اخلاص از جانب خداوند منان باشیم انشاالله . 




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 9:14 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ