سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به کسى که از او مشکلى را پرسید فرمود : ] براى دانستن بپرس نه براى آزار دادن که نادان آموزنده همانند داناست و داناى برون از راه انصاف ، همانند نادان پر چون و چراست . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرحمن الرحیم


آیات 139 بقره و 51 مریم و هم چنین 37 ؛ 71 ؛ 72 ؛ 128 ؛  صافات


قُلْ أَتُحَآجُّونَنَا فِی اللّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّکُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ (139)


وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مُوسَى إِنَّهُ کَانَ مُخْلَصاً وَکَانَ رَسُولاً نَّبِیّاً (51)


بَلْ جَاء بِالْحَقِّ وَصَدَّقَ الْمُرْسَلِینَ (37)


وَلَقَدْ ضَلَّ قَبْلَهُمْ أَکْثَرُ الْأَوَّلِینَ (71) وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا فِیهِم مُّنذِرِینَ (72)


إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ (128)


هر آنچه که بر خلوص ذاتی خویش رسیده باشد (( زیبا ترین و با ارزش ترین )) در جهان هستی خواهد بود


 


·       در آیه 139 سوره بقره:


 


 خ خداوند اثبات وجود خود  که به توحید ختم می شود را توسط نبی و پیامبر خویش ابلاغ می کند یعنی وجود پیامبر که خود اصلی از اصول دین است برای اثبات توحید مدعی است و در پایان آیه چنین بیان میدارد که ما هستیم وقتی که خدا را به یکتایی شناخته و او را از روی اخلاص پرستش می کینم ، این به یکنایی شناختن فقط از طریق رسل خود خداوند میسر است زیرا که پیامبر خالص ترین وجود می باشد ، و با تمسک بر نبوت نبی با اخلاص از زمین نباشد شناخت خداوند یکتا به اندازه کافی میسر نمی شود و کفایت شناخت خدا در کفایت شناخت نبوت است .


 


و اما در آیه 51 سوره مریم :


 


 از جریان خود نبوت استفاده کرده و اثبات نبوت را با خود نبوت بیان کرده است ، در این آیه متذکر آن می شود که یاد کن در کتاب خویش که بسیار بنده با اخلاص و رسولی بزرگ بود ، این بزرگی برای رسول خود یعنی حضرت موسی از کدام تاحیه سر چشمه گرفته بود ؟ بنظر می رسد از شناخت حضرت موسی از عوامل ظلم و ستم در جامعه بوده باشد زیرا که خود او در دستگاه ظلم فرعونیان بزرگ شده و خداوند او را برای شناختن کامل ظلم در دستگاه فرعون رشد می کند ، اما در دامن مادر خویش این تقدیر رقم می خوره برای پیامبر و رسول و نبی خداوندی است که تو را در این آیه به رسول بزرگ نامبرده است و او برای رسول و نبی شدن راهی جز مخلص شدن در برابر خدا در پیش رو ندارد ، زیرا که خداوند او را برای خویش خالص کرده است و غیر از خدا کسی در او نصیبی ندارد ، نه در خود او و نه در عمل او غیر از خدا هیچکس نیست چنین انسانی است که مخلص است و می تواند در دستگاه جبار فرعون حتی بزرگ شود ، و کسی که به چنین مقامی رسیده باشد از خطر انحراف و آلودگی مصون خواهد بود و او هم خدا را در قالب صدا و خواب درک می کرده که (( نبی )) بوده و هم با فرشته همکلام می شده زیرا که (( رسول )) خداوند بوده است .


 


و اما آیات سوره صافات :


 


در بحث اثبات اخلاص در فرستادگان خدا از کلام صدق خداوند برای اثبات نبوت استفاده کرده را میتوانیم چنین بر داشتی را داشته باشیم که وقتی پیامبر را شاعر و مجنون ( به این و واژه دقیق نگاه کنیم ) صرف نظر از نگاه احمقانه مردم نسبت به پیامبر این جماعت نبوت را از کلام خودشان که به پیامبر اطلاق می کردند اثبات می کنند اما خودشان نمیدانند که با کلام صدق و قرآن و اخلاص پیامبر چنین امری را انجام می دهند وقتی پیامبر را شاعر خطاب می کنند مبنی بر این است که این کتاب بسیار موزون و دارای سخنان نافذ می باشد این اعتراف ضمنی تایید رسول قبلی است و امر تازه ای نمی باشد بلکه تایید رسالت هزاران نبی بوده که ماموریت هدایت مردم را داشته اند .


و اگر پیامبر را مجنون خطاب می کردند نیز تلویحا به استقامت پیامبر در همرنگ نشدن با جماعت مردم است .


زیبا ترین عنصر خالص دنیا که دلربا ترین آنها نیز هست ( کربن ) است که ( سنگ جواهری ) گرانبهاست بنانم الماس لذا هر چه وجود از نا پاکی ، نادرستی و نا صافی به دور باشد همانا سره تر و خالص تر خواهد شد هم چون عناصر جهان هستی و زیبا ترین لحظه های ( وصل ) خمیدن و دو تا شدن قادری است که خالصترین موجود هستی است .


نتیجه منطقی این نوشتار چنین است که برای رسیدن و اثبات نبوت و توحید و در نهایت کلام صدق خداوند مسیری تدارک دیده شده از طرف خداوند که به این شرح است


 


اثبات توحید توسط خود خداوند از نبوت نبی با امکان وسیله اخلاص


اثبات نبوت نبی وامام توسط خودشان با امکان و وسیله اخلاص


اثبات اخلاص توسط کلام صدق خداوند از زبان نبی و امام


 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 9:16 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ