اِلّا عِبادَکَ مِنْهُم ُ الْمُخْلَصین َ ( 40 )
ابلیس گفت : پروردگارا ! به سبب آنکه مرا گمراه ساختی من هم در زمین بدی را برایشان می آرایم و همه را گمراه می سازم ( 39 ) مگر بندگان مخلَص تو را از میان آنان ( 40 ) حجر
مخلَص : کسی که خدا او را برای خود خالص ساخته است وقتی با اخلاص ( یعنی بانیّت فقط برای خدا و فقط قرب به خدا ) در مقابل اوامر الهی تسلیم باشیم و تعظیم کنیم وفرمان خدا را ارجع بر منافع شخصی بدانیم ( به خاطر اعتقاد و باور راسخ به مبرا بودن خداوند از هر کمو کاست و ضعفی ) ، امیال و هوسها و شهوات و لذایذ و ... در مقابل چشمانمان بی رنگ و بی ارزش میشوند و ما در مبارزه با نفسمان به با ارزشترین و بهترین و زیباترین وعظیم ترین و پرقدرت ترین و کاملترین مقام ( نزد خداوند) و ( غیر قابل نفوذ ترین ومنفورترین صفت اخلاقی بنده خوب خدا نزد شیطان ) نائل میشویم .
نتیجه اخلاص در نیّت و عمل بنده مؤمن اینست : که خداوند دل آن بنده را برای خود خالص میگرداند . یعنی جز خداوندمتعال هیچ کس دیگری هیچ سهم و قسمت و بهره ای از او، و وجودش نداشته باشد .
الهی !!! این همه عظمت فقط در یک واژه الله اکبر خداوند چه عزّت و عظمتی به بنده خالصش عطا میکند که شیطان صراحتاً خود را در مقابل او ناتوان و ناچیزمیبیند . خوشا به حال دل ها ی خالص و صاف و بی آلایش ، که فقط صفات زیبا و پسندیده را در خود جای داده اند و در قلب و روحشان به روی هر چه غیر خداست بسته شده است .
اخلاص ، مخلَص ، خلوص ( زیباترین و شورانگیزترین واژه هایی که اگر تمام عمر هم در این واژهای لطیف و ظریف تفکر و توجّه کنیم باز هم نمیتوانیم به توصیف زیبایی ها و اسرار این واژه وصف ناپذیر بپردازیم و به درستی درکش کنیم)
الها توفیق درک و نائل آمدن به این مقام و منزلت نزد خودت را به شایسته ترین بندگانت عنایت بفرما . الهی آمین آمین
روزنه های امید شیطان :
شیطان با این سخنان به نوعی به تحریک انسان های کوته بین هم پرداخته و ذهن آنها را از حقیقت و واقعیت منحرف ساخته است . انسان کوته بین میگوید:
مگرهمه بنده خدا نیستند ؟ مگر خدا بین بنده ها تبعیض قائل میشود ؟ مگر همه نزد خداوند برابرو یکسان نیستند ؟ ( از نظر حقوق انسانی ) اما نکته اینست : همانطور که شیطان ، خودش گرفتار مرض غرور و خود برتر بینی شد و خود ، راه گمراهی و باطل را برگزید که بعضی بندگان از روی جهل و نادانی ویا به خاطر هوسران بودن وکوته فکری و کوته بینی و نداشتن نیت خالص برای ارتباط با خداوند ، خودشان ، خودشان را گرفتار گناه وهمنشینی با شیطان میکند ودست به دامن ناپاک شیطان میآلایند و دل را به این وسیله از ایمان وتقوا تهی میکنند و به زشت ترین و بدترین زینتهای زودگذر دنیوی ، که شیطان خود آن زشتی ها را برای انسان آراسته، غرّه میشوند و دل خوش میکنند . و از رحمت وجود یاد خدا و عطش عشق الهی محروم میشوند ، روح اخلاص ، دل را از قید و بندهای دنیوی رهایی میبخشد و وجود انسان را از شر شیطان لعین محفوظ میداردچون خدا روح او را تعالی میبخشد وبرای خودش خالص و خدایی میکند .
زینتها و لذ ّات زودگذر وفریبنده دنیوی ( مال ، جان، مقام ، هوا و هوس و ...) دل ضعیف النفس را به راحتی زیر و رو میکند و نیّت و هدف ناب و نهایی زندگی را از وجود آنها بی رحمانه بیرون میکشد و اهداف مادی و بی ارزش را جایگزین میکند و او را با خود به قعر زشتیها و ناپاکی ها و گناه میبرد .
شیطان رانده شده از هر فرصتی ، حتی لحظه ای شک و تردید یا کوچکترین لغزشی برای فریفتن و گمراهی انسان بهره میبرد . مانند یک دزد وارد خانه دلمان میشود و هست و نیستمان از ایمان و تقوی را از ما غارت میکند ، در حالیکه ما درحالیکه ما در عالم بی خبری به سر میبریم .
دزد میآید نهان در مسکنم گویدم که پاسبانی میکنم
خودخواهی ، زیاده خواهی ( حرص و طمع ) ، ریاکاری ، تظاهر و خود نمایی ، تکبر ، منفعت طلبی شخصی ، دروغگویی، جهل و نادانی ، حسادت ، دورویی و ... هر کدام از این خصوصیات و رذائل اخلاقی ، حتی اگر یکی از اینها در درون انسان وجود داشته باشد در آن دل دیگر جایی برای اخلاص نیست . اینها دستاویز شیطان لعین هستند برای گمراه کردن بنده های خداوند .
لعنت و نفرین بر شیطان
سلام بر اهل هدایت
اگر خدا میخواست همه هدایت می شدند
ادامه عناوین هدایت
عناوین هدایت
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 18
کل بازدید :261902
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررسی آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
برسی آیات توکل در قرآن
بررسی آیات حق در قرآن
بررسی آیات هدایت در قرآن
متن قرآن
متن کامل قرآن
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
دانشنامه موضوعی قران
نمایش کامل قرآن با امکانات جستجو
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
قرآن-حافظ- مولوی-سعدی- شاهنمامه