سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از دانشمندان پیروی کنید که آنان چراغ های دنیا و آخرت اند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)
بسم الله الرحمن الرحیم

  قال َ رَبِّ بِما اَغْوَیتَنی لَاُزَیِّنَنَّ لَهُم فِی الْاَرْضِ وَ لَاُغویَنَّهُمْ اَجْمَعین َ (39)


اِلّا عِبادَکَ مِنْهُم ُ الْمُخْلَصین َ ( 40 )


 ابلیس گفت :  پروردگارا !  به سبب آنکه مرا گمراه  ساختی  من هم  در زمین  بدی  را برایشان  می آرایم  و همه را  گمراه می سازم ( 39 ) مگر بندگان مخلَص تو را از میان آنان ( 40 ) حجر


مخلَص : کسی که خدا او را برای خود خالص ساخته است وقتی با اخلاص ( یعنی بانیّت  فقط  برای خدا و فقط  قرب به خدا ) در مقابل اوامر الهی تسلیم  باشیم  و تعظیم کنیم وفرمان خدا را ارجع بر منافع شخصی بدانیم ( به خاطر اعتقاد و باور راسخ به مبرا بودن خداوند از هر کمو کاست و ضعفی ) ، امیال و هوسها و شهوات و لذایذ و ... در مقابل چشمانمان بی رنگ و بی ارزش میشوند و ما در مبارزه با نفسمان به با  ارزشترین و بهترین و زیباترین وعظیم ترین و پرقدرت ترین و کاملترین  مقام ( نزد خداوند) و (  غیر قابل نفوذ ترین  ومنفورترین صفت اخلاقی بنده خوب خدا  نزد شیطان ) نائل میشویم .


نتیجه اخلاص در نیّت  و عمل  بنده مؤمن اینست : که خداوند دل آن بنده را برای خود خالص میگرداند . یعنی جز خداوندمتعال هیچ کس دیگری هیچ سهم و قسمت و بهره ای از او، و وجودش نداشته باشد .


الهی !!!  این همه عظمت فقط  در یک واژه  الله اکبر      خداوند چه عزّت و عظمتی به بنده  خالصش عطا میکند که شیطان صراحتاً  خود را در مقابل او ناتوان و ناچیزمیبیند . خوشا به حال دل ها ی خالص و صاف و بی آلایش ، که  فقط  صفات زیبا و پسندیده  را در خود جای داده اند و در قلب و روحشان به روی هر چه غیر خداست بسته شده است . 


اخلاص ، مخلَص ، خلوص  ( زیباترین و شورانگیزترین  واژه هایی که اگر تمام عمر هم در این واژهای لطیف  و  ظریف تفکر و توجّه کنیم باز هم نمیتوانیم به توصیف زیبایی ها و اسرار این واژه وصف ناپذیر بپردازیم و به درستی درکش  کنیم)


الها توفیق درک و نائل آمدن به این مقام و منزلت نزد خودت را به شایسته ترین بندگانت عنایت بفرما .  الهی آمین  آمین


 روزنه های امید شیطان  :


 شیطان با این سخنان به نوعی به تحریک انسان های کوته بین هم پرداخته و ذهن آنها را از حقیقت و واقعیت منحرف ساخته است . انسان کوته بین میگوید:


مگرهمه بنده خدا نیستند ؟ مگر خدا بین بنده ها تبعیض قائل میشود ؟ مگر همه نزد خداوند برابرو یکسان نیستند ؟ ( از نظر حقوق انسانی ) اما نکته اینست : همانطور که شیطان ، خودش گرفتار مرض غرور و خود برتر بینی شد  و خود ،  راه گمراهی  و باطل را برگزید که بعضی بندگان از روی جهل و نادانی ویا به خاطر هوسران بودن وکوته فکری و کوته بینی و نداشتن نیت خالص برای ارتباط با خداوند ، خودشان ، خودشان را گرفتار گناه وهمنشینی با شیطان میکند ودست به دامن ناپاک شیطان میآلایند و دل را به این وسیله از ایمان وتقوا  تهی میکنند و به  زشت ترین و بدترین  زینتهای زودگذر دنیوی ،  که شیطان خود آن زشتی ها را برای انسان آراسته، غرّه میشوند و دل خوش میکنند . و از رحمت  وجود  یاد خدا و عطش عشق الهی  محروم میشوند ، روح اخلاص ، دل را از قید و بندهای دنیوی رهایی  میبخشد و وجود انسان را از شر شیطان لعین محفوظ  میداردچون خدا روح او را تعالی میبخشد وبرای خودش خالص و خدایی میکند .


زینتها و لذ ّات زودگذر وفریبنده دنیوی ( مال ، جان، مقام ، هوا و هوس و ...) دل ضعیف النفس را به راحتی زیر و رو میکند  و نیّت و هدف ناب  و نهایی زندگی را از  وجود  آنها بی رحمانه  بیرون میکشد  و اهداف مادی  و بی ارزش را جایگزین میکند و او را با خود به قعر زشتیها و ناپاکی ها و گناه میبرد . 


 شیطان  رانده شده از هر فرصتی ، حتی لحظه ای شک و تردید  یا  کوچکترین  لغزشی  برای فریفتن  و گمراهی انسان بهره میبرد .  مانند یک دزد  وارد خانه دلمان  میشود و هست و نیستمان از ایمان و تقوی را از ما غارت میکند ، در حالیکه ما  درحالیکه ما در عالم بی خبری به سر میبریم .


 دزد میآید نهان در مسکنم                             گویدم که پاسبانی میکنم


خودخواهی ،  زیاده خواهی ( حرص و طمع ) ،  ریاکاری ، تظاهر و خود نمایی ،  تکبر ، منفعت  طلبی شخصی ، دروغگویی، جهل و نادانی ، حسادت ، دورویی و ...  هر کدام از این خصوصیات و رذائل اخلاقی  ،  حتی اگر یکی از اینها  در درون انسان  وجود  داشته باشد در آن دل دیگر جایی  برای اخلاص  نیست . اینها  دستاویز  شیطان لعین هستند  برای  گمراه کردن بنده های خداوند  .


                 لعنت و نفرین بر شیطان                           





  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 9:17 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ