سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از ویژگیهای مؤمن آن است که از حرامها پاک باشد و در شبهه ها توقف کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ به علی علیه السلام ـ]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم 


 


آیه 97 سوره شعراء


تَاللَّهِ إِن کُنَّا لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (97)


به خدا سوگند که ما در گمراهى آشکارى بودیم‏،  «97»


 


نوع قسم با حرف ( تا ) می باشد که در این نوع قسم فقط با اسم جلاله ( الله ) آورده می شود و این نوع قسم یاد کردن دارای کفاره می باشد که باید پرداخت شود، و قسم در این آیه به گذشته سیاه بوده و شامل همه گناهکاران می باشد و همه به خداوند برای نوع گناهشان قسم میخورند و این گمراهی با اقرار خودشان است هم چنانکه در روایت داریم زبان انسان جزو شاهدان رو ز قیامت است .


در آیه شریفه به ماهیتهای روز قیامت اشاره هایی خواهیم داشت تا قسم در آیه مشخص گردد این ماهیتها از روز قیامت چرایی و یا علیت قسم را مشخص می نماید .


 


 1-  ماهیت روز قیامت اینچنین است که کسی نمی تواند دروغ بگوید چون در محضر خداست و حضور مستقیم خداوند حاضر و ناظر است ، برای همین هست که عالم آخرت یک عالم حقیقی و زلال و صادق است ، و کسی جرات دروغ گفتن ندارد چون همه در قیامت راستگو هستند حتی بد کاران و گنهکاران ولی آنها انتظار عذاب رفتارهای دنیایی خودشان را می کشند که این خود نوعی عذاب است .


 


2-  ماهیت روز قیامت جاودانگی است و پوسیدن و فنا شدن در آن راهی ندارد به این جهت است که  هم نعمتهای آن و هم عذاب آن جاودانه است و هیچ انسان عاقلی یک حیات ابدی را به یک زندگی چند روزه دنیایی نمی فروشد و این صداقت او نیز از این جهت ناشی میگردد که دنبال مرحمت پروردگار بوده که شاید بخشیده شود زیرا فضای آخرت یک فضای روشن و شفاف است


 


3-  ماهیت  قیامت و آخرت چون یک واقعیت محض است بر این اساس است که حتی گاه بدکاران نیز قسم را به پاکی و نور خداوند یاد می کنند هر چند که خود خداوند هم قسم یاد نموده است به زبان دیگر می توان گفت ماهیت آخرت مانند نور است و پاکی ، که حتی گناهکاران نیز با تن زدن به این آیینه و اقرار و قسم می خواهند خود را با پاکی آن شستشو دهند احمقانه است اگر کور کورانه در این دنیا رفتار نموده و آخرت را به دنیا بفروشیم  و به بهای ناچیزی دنیای فانی و گذرا را با متاع ارزشمند آخرت عوض نمیاییم ، دیدن این همه خوبی ، انسانهای گناهکار را نیز به قسم برای هم مسلکان خویش وا می دارد .


 


4-  ماهیت قیامت چنان است که شناخت کامل از دین و خداوند مهربان را مهیا می نماید و هیچکس عذری برای غفلت ندارد که ادعای اغواهای شیطان را نماید و شیطان روز مرگش قیامت است یعنی زمانی که همه مردم پیدا و برانگیخته شوند ، تازه شیطان به مرگ خویش می رسد ، آیا قیامت و آخرت پایان کار شیطان است ؟ و برای او نیز روز جزایی خواهد بود !؟ قطعا با فرصتی که خداوند به او داده است باید این روز را برای شیطان متصّور شد و یا شاید هم به گناهان او همچون همه مردم در قیامت رسیدگی می شود .


راستی عذاب شیطان که باعث اغوای نوع بشر گردیده چه خواهد بود ؟ و آیا تصور عذاب شیطان قابل تصور است ؟ برای قسم های شیطان که در محضر خدا یاد کرده برای انحراف نوع بشر چه نوع عذابی است ؟


 


 5-  ماهیت قیامت ازنظر ادبیلت مانند (( جمله حالیه )) است و گذشته هر کسی بررسی و برای میزان عذاب مشخص اما آینده در قیامت به جهت کلی مفهومی ندارد در زمانی که ما از جاودانه بودن این روز سخن به میان می آوریم آینده در آن زمان نا معلومی است که اتفاق افتادنش مشخص نیست و بر این اساس است که وعده های خداوندی و پیامبر عظیم الشان و امامان معصوم نقش می بندد وعده های خداوند حکایت از مصداق های عینی قیامت می باشد .


با بررسی این ماهیت ها، نوع قسم و یا حرف قسم و قسم یاد شده و علت آن بررسی گردید باشد که انشالله ذخیره قبر و قیامت همه ما باشد



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 9:52 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ