سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی جز نیک بخت، دانش را دوست ندارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم


 


آیات 1 و2 و3 4و 5 و6 و7  سوره طور


 


 وَالطُّورِ (1) وَکِتَابٍ مَّسْطُورٍ (2) فِی رَقٍّ مَّنشُورٍ (3) وَالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ (4) وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ (5) وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ (6)


سوگند به کوه طور،  «1»   و کتابى که نوشته شده‏،  «2»   در صفحه‏اى گسترده‏،  «3»   و سوگند به (بیت المعمور)،  «4»   و سقف برافراشته‏،  «5»   و دریاى مملوّ و برافروخته‏،  «6»  


 


واژگان آیات :


طور :  ساحت خانه ؛ کوه ؛ شبه جزیره سینا


مسطور : نوشته  ؛ نوشته شده


رّق : بنده شدن ؛ دربندگی ماندن ؛ هر چیز رقیق و نازک ؛ پوست نازک که روی آن بنویسند ؛ برگ درخت


منشور : اعلامیه ؛ فرمان ؛ فرمان پادشاهی  ؛ نامه سر گشاده


بیت : خانه ؛ بیوت جمع آن  ؛ دو مصرع ازیک شعر


معمور : تعمیر شده ؛ آباد شده ؛ آبادان


سقف : پوشش روی خانه ؛ بام


مرفوع : برداشته شده ؛ بلابرده شده ؛ حدیث مرفوع ( در اصطلاح محدثین حدیثی است که در سلسله به پیامبر برسد )


بحر : دریا ؛ وزن شعر ؛ مقیاس اوزان عروضی


مسجور :  پر و لبالب از آب ؛ دریایی پر از آب ؛ شیری که در آ، آب زیاد ریخته باشند ؛ مروارید به رشته کشیده شده


 


 


در این پست دو نوع قسم که خداوند یاد کرده است را یاد آور می شویم 1-  قسم های قرآن به آیات و نشانه های خداوندی 2- قسم به کتاب نازل با ویژگیهای خودش .


 بین این دو نوع قسم باید رابطه هایی  منطقی وجود داشته باشد که این دو نوع قسم با هم آورده شده است . هم چنین از ترجمه لغات و واژگان آیات نیز اینگونه بر می آید که بایدآن  ربط منطقی  وجود داشته باشد .


 طور سینا نیز مانند غار حرا مهبط وحی خداوند بوده است بر حضرت موسی این کوه با صلابت وقتی بنا به تعبیر قرآن نتوانست بار امانت الهی را بکشد جایگاهی شد برای شنیدن بزرگترین رازهای هستی در کتابی مسطور و نوشته شده ؛ این کتاب که یاد آور پاک ترین انسانهای روی زمین با عنوان ( پیامبران ) الهی می باشد که در جایگاهی رفیع و بلند مانند کوه بر این وجود های نازنین هستی نازل شده است تا ما را بر این مطلب وا دارد که باید این مرتبه بلند انسانیت را در رفیع ترین درجاتش پذیرا باشیم .


 حکم و سنّدیت نوشتار همواره اثبات شده است و برای محکم بودن این کتاب آنرا کتابی مسطور و نوشته شده نامبرده است تا خدشه ای برای ذهنیت کسی باقی نگذارد  ؛ و این نوشتار را باید به وسیله کتابت و مسطوری یعنی  با قلم بر پوست نازک  و یا برگ درخت بنگارند تا صلابت این کتاب جاودانه بماند  ؛ تا این اعلامیه و فرمان و منشور الهی که نامه سر گشاده ای برای بشریت است و منشوری برای هدایت در دسترس همگان قرار بگیرد .


 بنظر می رسد قسم های قرآن به این واژگان از این جهت است که بیان کند با زبان خودتان جهت هدایتتان اقدام نموده ام  اگر کسی زبان خویش را نفهمد این دیگرگناهی است نا بخشودنی و باید پذیرفت که  کاهلی  از صاحب خانه است .


 برای جمع آوری این مردم با رنگ و زبان و عقاید مختلف پیرامون (  بیتی آباد شده ) لازم است که همه در هر کجا که هستند به آن نقطه توجه داشته باشند آن نقطه زادگاه گرامی ترین انسانهای روی زمین و قبله گاه همه مردم است .


 اصل ؛ ظرافت های روحی شخص پیامبر  است که روی به آن منزل دارد و در دل همه زندگانی میکند و با مردم است و از مردم است و مانند آنان در بیوت کاهگلی زندگی می کند و با آنان در سوق و بازار می گردد و مانند آنان بشری است با توانایی های هر انسان دیگری .


 مزیت این بیت در انسانی که آنرا برای اتحاد و وحدت مردم بر گزیده است و از آن بیت و روی آوردن به آن ؛  محلی برای رسیدن به کتابی که موزون و هماهنگ با جهان هستی است و تا عرش خدا بالا رفته است  و رسیدن به سقف مرفوعی که  خدا  صاحب  آن می باشد.را نوید می دهد .


 و حدیث مرفوعی را یاد آوری میکند که در سلسله روات باید به پیامبری که همه این بلندی را به انسان هدیه نموده است اتکا نماید  .


و اما بحر مسجور؛  که تعبیر به قرآن است و غنای معنوی در این دو واژه  از یک طرف و تعبیر  دریا و عظمت و پر بودن از زلال آب و از طرفی لبالب بودن این دریا از همه و همه موزونی و آهنگین بودن کتاب را معرفی میکند و  چون اوزان شعری و قیاس اوزان عروضی کتاب که ساختاری ادبی غنی دارد و از طرفی هم مانند مروارید گرانمایه ای که به رشته کشیده شده باشند  ؛ تمام این تعابیر در مورد کتاب خدا روانی و سیالی این کتاب را برای هر خواننده ای  به ارمغان می آورد .


 توجه به واژگان قرآنی انسان را در حرکات زمینی و زیستنی موزون و آهنگین بی هیچ کم و کاستی وا می دارد خوشا آنان که مستانه و لبریز و شکوفا با این کتاب تا عرش خدا می روند و از تن دادن به این دنیای خاکی می رهند و در سیر مرفوع خویش از بیتی معمور با کتابی منشور از طوری سینا به او می نگرند و خاک را به هیچ می انگارند و از آن کتاب  جدا نمی شوند این است قسم هایی که به سنگینی همه کائنات در قرآن یاد می شود برای تنبه نوع بشر  





  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 9:53 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ