سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوست داشتن چیزی، [نسبت به کاستی های آن] کور و کَرَت می سازد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

                                          بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَآتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِی إِسْرَائِیلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِی وَکِیلًا 2

و کتاب آسمانى را به موسى دادیم و آن را براى فرزندان اسرائیل  رهنمودى گردانیدیم که زنهار غیر از من

کارسازى مگیرید (2) اسری

 رَّبُّکُمْ أَعْلَمُ بِکُمْ إِن یَشَأْ یَرْحَمْکُمْ أَوْ إِن یَشَأْ یُعَذِّبْکُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ وَکِیلًا 54

پروردگار شما به [حال] شما داناتر است اگر بخواهد بر شما رحمت مى‏آورد یا اگر بخواهد شما را عذاب مى‏کند

و تو را بر ایشان نگهبان نفرستاده‏ایم (54) اسری

 إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ وَکَفَى بِرَبِّکَ وَکِیلًا 65

در حقیقت تو را بر بندگان من تسلطى نیست و حمایتگرى [چون] پروردگارت بس است (65)اسری

وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِیهِ مِن شَیْءٍ فَحُکْمُهُ إِلَى اللَّهِ ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبِّی عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ 10

و در باره هر چیزى اختلاف پیدا کردید داوریش به خدا [ارجاع مى‏گردد] چنین خدایى پروردگارمن است

بر او توکل کردم و به سوى او بازمى‏گردم (10)شوری

 

تا بداینجا مباحث مختلفی از توکل مطرح شده و ما نیز فهمیدیم که منظور  از توکّل سپردن کارها به خدا،

و اعتماد بر لطف اوست ، بدیهى است هر قدر وکیل توانایى و آگاهی بیشتری داشته باشد شخص موکّل

احساس آرامش بیشترى مى کند، و از آنجا که علم خدا بى پایان و تواناییش نامحدود است هنگامى که 

 انسان توکّل بر او مى کند آرامش فوق العاده احساس مى کند، در برابر مشکلات و حوادث مقاوم مى شود .

 حال در ادامه می خواهیم به این نکته بپردازیم که وکالت پیامبران بر انسان تا چه میزان است ؟

آیا با توجه به آیات مطرح شده اصلاً وکالتی از سوی پیامبران بر انسان هست یا نه ؟

معنای وکالت و ولایت

وکالت : قراردادی است که با اراده طرفین منعقد میشود که بموجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای

انجام امری نایب خود می‌نماید.

 ولایت : ریشه ى لغوى ولایت، «وَلْىْ» به معناى قرب، اتّصال و پیوند دو یا چند شىء است و معنای اصلی 

 این کلمه قرارگرفتن چیزی در کنار چیز دیگر است به نحوی که فاصله‌ای در کار نباشد.

خداوند در کلیه آیات ذکر شده می فرماید : ای پیامبر وکیل مردم نیستی و ترا نشاید که عهده دار و اختیار

 دار آنان باشی و ما ترا نفرستاده ایم که وکیل مردم باشی. تو فقط وظیفه ات را که ابلاغ رسالت است برسان

و ما خود برای کارگزاری و کفالت امور مردم کافی هستیم.

حال این سوال مطرح می شود که وقتی خداوند وکالت بر امور مردم را از رسول خود، سلب می کند

 و  ایشان را ازنزدیک شدن به آن به هر بهانه ای بر حذر می دارد،  آیا مسلمانان نباید از خود بپرسند،

چگونه چنین خدائی ممکن است، اشخاص دیگری را وکیل مردم قرار داده باشد؟

 و اما در بحث ولایت :

آیاتى در قرآن کریم داریم که ولایت را منحصر به خداوند می‌‏داند، و بدون هیچ گونه استثنائى،ولایت را از آن

 خدا قرار می‌‏دهد. مانند آیات زیر:

و ما لکم من دون الله من ولى و لا نصیر» (آیه 107، از سوره 2: بقره و آیه 22 از سوره عنکبوت: 29، و آیه 31

از سوره 42: شورى)

و از براى شما غیر از خداوند، هیچ صاحب ولایتى، و هیچ یار و معینى نیست‏.

در تمام این آیات می‌‏بینیم که ولایت از صفات مختصه خداوند ذکر شده است

اما از طرفی

می‌‏بینیم در آیاتى ولایت را به غیر خدا هم نسبت می‌‏دهند مانند :

و ان تظاهرا علیه فان الله هو مولاه و جبریل و صالح المؤمنین و الملائکة بعد

ذلک ظهیر. (آیه 4 تحریم)

تنها نکته ای که در این جا می توان ذکر کرد این است که ولایت رسول الله و امیر المؤمنین هم به ولایت‏

خداست، و از خداست. ولی سوال اینجاست که ولایت دیگران بر انسان آیا درست است یا نه ؟ و

 آیا ولایت فقیه معنایی پیدا می کند؟

و اما نکات مهم آیات :

1- تمامی کتب آسمانی از طرف خداوند ارسال شده است

2- این کتب آسمانی فقط برای هدایت و اتمام حجت است

3- هر کسی که می خواهد وکیل انسان باشد باید نسبت به وجود خود و

خداوند آکاهی کامل داشته باشد

4- همه آنچه رخ می دهد به مصلحت ماست حتی وعده های عذابی که

در قرآن ذکر شده

5- وکالت تنها از آن خداست و حتی پیامبر هم نمی تواند بر انسان وکالت

داشته باشد

6-اگر می خواهیم شیطان بر ما تسلط نداشته باشد باید به خداوند توکل کنیم

7- وکالت خداوند بر انسان برابر است با نگهبانی او بر ما

 

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: دوشنبه 87/11/14::: ساعت 9:14 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ