سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش بی عمل مانند درخت بی ثمر است . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

آیات بقره 71 ، بقره 147 ، اعراف 89 ، انبیاء 112 ، مومن 20 ، ق 84 ، ممتحنه 1

آیات مورد استفاده : آیات اعراف 89 و ممتحنه 1

 

قَدِ افْتَرَیْنَا عَلَى اللّهِ کَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِی مِلَّتِکُم بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللّهُ مِنْهَا وَمَا یَکُونُ لَنَا أَن نَّعُودَ فِیهَا إِلاَّ أَن یَشَاءَ اللّهُ رَبُّنَا وَسِعَ رَبُّنَا کُلَّ شَیْءٍ عِلْمًا عَلَى اللّهِ تَوَکَّلْنَا رَبَّنَا افْتَحْ بَیْنَنَا وَبَیْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنتَ خَیْرُ الْفَاتِحِینَ ????

اگر بعد از آنکه خدا ما را از آن نجات بخشیده [باز] به کیش شما برگردیم در حقیقت به خدا دروغ بسته‏ایم و ما را سزاوار نیست که به آن بازگردیم مگر آنکه خدا پروردگار ما بخواهد [که] پروردگار ما از نظر دانش بر هر چیزى احاطه دارد بر خدا توکل کرده‏ایم بار پروردگارا میان ما و قوم ما به حق داورى کن که تو بهترین داورانى (??)

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاء تُلْقُونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ کَفَرُوا بِمَا جَاءکُم مِّنَ الْحَقِّ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِیَّاکُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّکُمْ إِن کُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِی سَبِیلِی وَابْتِغَاء مَرْضَاتِی تُسِرُّونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَیْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ وَمَن یَفْعَلْهُ مِنکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِیلِ ???

اى کسانى که ایمان آورده‏اید دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى برمگیرید [به طورى] که با آنها اظهار دوستى کنید و حال آنکه قطعا به آن حقیقت که براى شما آمده کافرند [و] پیامبر [خدا] و شما را [از مکه] بیرون مى‏کنند که [چرا] به خدا پروردگارتان ایمان آورده‏اید اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنودى من بیرون آمده‏اید [شما] پنهانى با آنان رابطه دوستى برقرار مى‏کنید در حالى که من به آنچه پنهان داشتید و آنچه آشکار نمودید داناترم و هر کس از شما چنین کند قطعا از راه درست منحرف گردیده است (?)

 

واژگان :

تلقون : می افکند ، اظهار میدارد ، انداخته

ممتری ، مری : مردد ، تردید کننده ، حق او را انکار کردن

ملّت :  آیین ، شریعت ، کیش ، گروه مردم ، مردم یک کشور که از یک نژاد و تابع یک دولت باشند

کارهین ، کره : نا خشنودی ها ، ناراضیان ، او را از آن چیز بیزار کرد

 

داوری به حق مارا باید از تقلید بدور بدارد زیرا اصول و پذیرش وحدانیت خدا که قرار است با استدلال باشد هرگز نباید از روی تقلید باشد و یا کور کورانه ، در اصول نباید چشم بسته پذیرفت زیرا قرآن هم دلالت دارد بر اینکه دین اجداد خود را چشم بسته نپذیرید ، این نشان دهنده آن است که دین مانند روشنی و نور باید روشنگر آینده بشر باشد و چشم اندازی روشن در مقابل دیدگان انسان .

 به واقع اگر ما را بر یکی از این دو راه ارتداد و تبعید از وطن اجبار می کردند کدام یک را انتخاب می کردیم ؟ پاسخ به این سئوال به میزان ایمان انسان بستگی دارد محکم بودن این ایمان هرگز مورد پشیمانی نخواهد بود و شک و دو دلی را به ارمغان نخواهد آورد و باز گشت که نشانه کور کورانه بودن هست نصیب انسان نمی شود و اگر پذیرشی نسبت به آیین شرک انجام پذیرد به این معناست که باور داریم که به خدا نسبت دروغ بسته ایم .

و برای کسی که توکل به خدا نموده باشد و به حق به او ایمان داشته باشد از داوری خدا بهره مندخواهد شد زیرا علم خداوند محدود نبوده و به همه هستی احاطه دارد و با توکل باید بداند که او پر.ردگار ماست و بر همه امور و مصالح ما آگاه است و امکان ندارد که خلاف مصالح بنده خود حکمی بدهد به ناحق .

در ایه اول سوره ممتحنه مواردی را یاد آوری نموده که به ترتیب آنها را متذکر می شویم که این موارد عبارتند از

 

 1- طرح مسئله تولی و تبری هست که از اهم فروع دین می باشد و با اصول دین هم پیوندی نا گسستنی دارد که توجه به همین امر باعث فلاح و رستگاری است البته باید عرض کرد که فروع دین همه به نوعی از اهمیت خاصی بر خوردار هستند و اولویت بین آنها وجود ندارد .

 2- بعد مماشات کردن با دشمن و دوستی نمودن و محبت داشتن به آنها در صورتی که به خوبی میدانیم که آنها هیچ محبتی به ما نداشته و ندارند و ارتباط داشتن در پنهان خویش با آنان البته اگر همین مسائل در قالب فکر و ذهن ما هم قرار داشته باشد و بروز عینی نکند باز ویرانی دل ما را نشان می دهد که خود گرایش به نوعی ریا و دو رویی و نفاق در درون ما می باشد .

 3- مطلب بعد هجرت و خروج از دیار و شهر خویش است برای در امان لودن از فتنه های دشمنان که در تعبیر قرآن از آن به جهاد یاد شده است.

 4- و موضوع آخر اینکه باید در نظر داشته باشیم که نمی شود هم دوستی خدا را داشت و هم با ارتباط با دشمنان دشمنی خدا را خرید این رفتار در تضاد را نه می شود جمع کرد و نه اینکه با آن کنار آمد .

 

همواره در بحث های اجتماعی و حقوق در قالب های امروزی آن  ، مواردی مطرح می باشد به قول شهید زنده استاد مطهری که قابل طرح است و این مسائل حتی  در زمان پیامبر و صدر اسلام هم  نیز مطرح گردیده که عبارتند از:

 

 1- اعتقاد داشتن به حقوق مردم که صاحبان اصلی حق در جامعه می باشند که در جامعه اسلامی در بدو تولد هرکس این حقوق را فطری می داند و حتی در این میان آزادی را مقدم بر حقوق افراد بر می شمارد

 2- حق مطالبه که برای هر کس قائل است تا در زمان تضییع حقوق خویش مشروعیت مطالبه حقوق خود را داشته باشد و هم چنین حق امر به معرف مصداق دفاع از حقوق انسان گردد .

 3- ضرورت رعایت حقوق مردم که باید از طرف حکومت همواره رعایت شود و عقب گرد دینی یعنی اجرا نشدن این ضرورت است که همواره باید حاکمیت را از آن مردم بر شمارد .

 4- لزوم آموزش حقوق به مردم که باز هم باید توسط حاکمان دینی که با حسن انجام وظایف و تکالیف ایجاد شود تا غیرت به انجام تکالیف که ما فوق منابع مادی است در افراد پیدا گردد انشالله .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: سه شنبه 88/3/12::: ساعت 5:28 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ