سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از جمله چیزهایی که پستی دنیا را به تو نشان می دهد، آن است که خداوند ـ جلّ ثناؤه ـ بساط آن را از رویت وجّه و اختیار، از سرِ اولیا و دوستانش برکشیده و از روی آزمون و فتنه، آن را برای دشمنانش گسترده است. [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آیات : 62 آل عمران ، 5 و 93 انعام ، 13 و 21 کهف ، 35 یونس ، 34 مریم ، 3 قصص ، 47 رم ، 3 سجده ، 43 و 48 سباء ، 24 فاطر ، 30 و 34 احقاف

آیات منتخب : 93 انعام ، 24 فاطر ، 35 یونس

  وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ کَذِبًا أَوْ قَالَ أُوْحِیَ إِلَیَّ وَلَمْ یُوحَ إِلَیْهِ شَیْءٌ وَمَن قَالَ سَأُنزِلُ مِثْلَ مَا أَنَزلَ اللّهُ وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِی غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلآئِکَةُ بَاسِطُواْ أَیْدِیهِمْ أَخْرِجُواْ أَنفُسَکُمُ الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا کُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ غَیْرَ الْحَقِّ وَکُنتُمْ عَنْ آیَاتِهِ تَسْتَکْبِرُونَ ????

 و کیست‏ستمکارتر از آن کس که بر خدا دروغ مى‏بندد یا مى‏گوید به من وحى شده در حالى که چیزى به او وحى نشده باشد و آن کس که مى‏گوید به زودى نظیر آنچه را خدا نازل کرده است نازل مى‏کنم و کاش ستمکاران را در گردابهاى مرگ مى‏دیدى که فرشتگان [به سوى آنان] دستهایشان را گشوده‏اند [و نهیب مى‏زنند] جانهایتان را بیرون دهید امروز به [سزاى] آنچه بناحق بر خدا دروغ مى‏بستید و در برابر آیات او تکبر مى‏کردید به عذاب خوارکننده کیفر مى‏یابید (??)

إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقِّ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِیهَا نَذِیرٌ ????

ما تو را بحق [به سم ت] بشارتگر و هشداردهنده گسیل داشتیم و هیچ امتى نبوده مگر اینکه در آن هشداردهنده‏اى گذشته است (??)

 

قُلْ هَلْ مِن شُرَکَآئِکُم مَّن یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللّهُ یَهْدِی لِلْحَقِّ أَفَمَن یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن یُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ یَهِدِّی إِلاَّ أَن یُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ ????

بگو آیا از شریکان شما کسى هست که به سوى حق رهبرى کند بگو خداست که به سوى حق رهبرى مى‏کند پس آیا کسى که به سوى حق رهبرى مى‏کند سزاوارتر است مورد پیروى قرار گیرد یا کسى که راه نمى‏نماید مگر آنکه [خود] هدایت‏شود شما را چه شده چگونه داورى مى‏کنید (??)

 

واژگان :

قصص : داستان ، حکایت

نباء : خبرهای مهم

غمره : مصیبتی که انسان را در کار خود فرو می برد

باسط : کسی که دستش را باز کند ، و دستش برای کار خیر باز باشد

لاتمار : گفتگو و جدل مکن

رجما بالغیب : از روی حدس و گمان تیری در تاریکی انداختن

مراء ظاهرا : گفتگوی ظاهری

انک : دروغ ، چیزی که حقیقت ندارد

مفتری (فری ) : به دروغ ساخته شده

قذف : می افکند

هون : خواری و ذلت ، با فتحه هون به معنای : آسانی

 

در آیه 93 سوره انعام سه نوع علامت گذاری بشکل سئوال شده است که هر کدام بیانگر نوعی ظلم  هستند که به بد ترین شکل ممکن این ظلم ها را نشان داده است زیرا این سه نوع ظلم توسط دروغگویی قوم یهود ایجاد می شود که در این رابطه عقل به اندازه ذره ای تردید نمی کند برای همین و برای درک سریع این ظلم آنان را به صورت علامت سئوال طرح نموده و در این توع سئوال که هر کسی  به اجبار مجبور به پذیرش حق می شود  این اجبار را فطرت زلال به ارمغان می آورد که نا گزیر به پذیرش می شود .

 استنباط شخصی من این است که بنظر می رسد حتی منکران  خدا ، رایج در قرون گذشته  توسط مادیگری و مارکسسیم نیز توسط یهودیت پایه گذاری شده باشد زیرا نص صریح قرآن دلالت بر انکار یهود برای همیشه  با توجه به حتی نزول وحی از صدر اسلام تا به اکنون می باشد ، اینک  بر می گردیم به سه سئوال اساسی و جدی که در آیه وجود دارد و گفتیم که سه ظلم آشکار را نشان می دهد .

سئوال اول : این است که باید در مقابل قادر متعال خاضع و خاشع بود پس آیا جایز هست که اینگونه بر خدا دروغ ببندیم و برای او شریکانی قرار بدیم ؟ و یا اینکه آیه ای از قرآن را تحریف کرده و تغییر در کلام ایجاد کنیم ؟ که این کار فقط از قوم یهود بر آمده و  خود مصداق ( دروغ بستن به خدا ) می باشد .

سئوال دوم : اینکه ادعای پیامبری کردن هست که هر چند که از طرف پروردگار عالم رسالتی نداشته باشد آیا جایز است که چنین ادعایی بکند ؟ و مدعی  وحی از طرف پروردگار بشود ؟ که این عمل نیز ( مصداق دعوی نبوت ) می باشد .

سئوال سوم : اینکه ادعا شود که بزودی من نیز آنچه را که خدا نازل کرده نازل  خواهم کرد  و به این ترتیب قرآن را به استهزاء کشیدن است که این نیز مصداق ( تحقیر و تمسخر از آیات خدا و رسولان ) می باشد  .

در مجموع سه ظلم روشن و آشکاری که مورد سئوال قرآن قرار گرفته و تذکر داده شده است در آیه مبارکه  به چشم میخورد عبارتند از دروغ بستن به خدا ،  دعوی نبوت و استهزاء ایات شریفه می باشد که در صورت اتفاق افتادن این سه ظلم خداوند انسان را به ( عذاب خوار کننده ) نوید می دهد این نوع عذاب به واقع مزد فاش شدن دروغی است که باعث رسوایی شخص شده و به عذاب خوار کننده خداوند تشبیه کردیده است .

و اما آیه 35 سوره یونس که در این آیه اثبات توحید و یگانگی خداوند به همراه اثبات نبوت کسانی است که از طرف حق ماموریت به هدایت حق به عهده آنان گذاشته شده است در آیه به روشنی که همه پیامبران به حق دعوت می کنند چون بیان کردن حق از عهده هر کسی بر نمی آید ،  آیا کسانی هستند که ما را به حق و خدا برسانند ؟ و در قالب حرف باقی نمانند ؟ برای اینکار باید او و امتش افراد هدایت شده از طرف حق باشندو الا قادر به هدایت مردم نخواهند بود .

 و بعد از آن با پرسشی عجیب انسان را به پاسخی مثبت به درون و قلبش که جایگاه اصلی خداست  راهنمایی می کند و انسان در یک حالت تکلیف دار که همه چیز را میداند و نمی تواند انکار کند و این نیز از لطف خدا است که شامل حال انسان می گردد قرار می گیرد ، به ترجمه آیه اگر دقت شود به نوع پرسش پی خواهیم برد .

 واضح است کسی که خود هدایت نیافته است از هدایت دیگران عاجز خواهد ماند و این امر نسبی است زیرا شفاعت هم برای همه انسانها نسبی است  و کسانی این حرف را به جان خریدار می باشند  (( مومن خالص )) نامیده شده  بوده و به این سخنان گرایش پیدا می کند ، زیرا هر انسانی با گرایش و قضاوت قلب تمایل به پیروی حق دارد که خود امری است فطری .



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: سه شنبه 88/6/10::: ساعت 5:55 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ