سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از اخلاق نادان، پاسخ دادن پیش از شنیدن است . [امام صادق علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آیات : 151 انعام ، 146 اعراف ، 13 توبه ، 82 یونس ، 14 رعد ، 15 و 25 فصلت

آیات منتخب : 151 انعام ، 146 اعراف ، 13 توبه

أَلاَ تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّواْ بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُم بَدَؤُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن کُنتُم مُّؤُمِنِینَ    ? 13 ?چرا با گروهى که سوگندهاى خود را شکستند و بر آن شدند که فرستاده[ خدا ]را بیرون کنند، و آنان بودند که نخستین بار[ جنگ را ]با شما آغاز کردند، نمى جنگید؟ آیا از آنان مى ترسید؟ با اینکه اگر مومنید خدا سزاوارتر است که از او بترسید.

سَأَصْرِفُ عَنْ آیَاتِیَ الَّذِینَ یَتَکَبَّرُونَ فِی الأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَإِن یَرَوْاْ کُلَّ آیَةٍ لاَّ یُؤْمِنُواْ بِهَا وَإِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الرُّشْدِ لاَ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلاً وَإِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الْغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلاً ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا وَکَانُواْ عَنْهَا غَافِلِینَ    ? 146 ? به زودى کسانى را که در زمین ، بناحق تکبر مى ورزند، از آیاتم رویگردان سازم[ به طورى که ]اگر هر نشانه اى را[ از قدرت من ]بنگرند، بدان ایمان نیاورند، و اگر راه صواب را ببینند آن را برنگزینند، و اگر راه گمراهى را ببینند آن را راه خود قرار دهند .این بدان سبب است که آنان آیات ما را دروغ انگاشته و غفلت ورزیدند.

 

واژگان :

تعالو : اسم فعل است از ریشه فعل هم ساخته شده به معنای بیایید ، بالا بیایید

املاق : تنگدستی ، فقر ، تملق نیز از این ریشه است که از شدت فقر چاپلوسی کند

وصّی : وصیت کرد ، سفارش نمود

اصرف : منصرف میکنم ، بر می گردانم

سبیل الرشد : هدایت ، راه حق

الغّی : گمراهی ، راه باطل

نکثو : پیمان شکستند ، نقض کردند ، به هم زدن

همّو : قصد کردن ، تصمیم گرفتند

بدو : آغاز کردند ، شروع نمودند

با بر شمردن بعضی از رفتارها و کردار های زشت و نا پسند و نشان دادن قباحت این نوع اعمال به این نتیجه مهم خواهیم رسید که غفلت از توجه به قرآن چنین مصیبت بزرگی را بر سر انسان خواهد آورد و این بی تفاوتی هر انسانی را به راههای انحراف و کفر خواهد کشاند که آنها را یک به یک بر می شماریم و زیانهای ناشی از این نوع تفکر را در زندگی حتی روزمره خواهیم دید ، تجربه این نوع تفکرات را به کرات در زندگی خود دیده و آزموده ایم ولی هرگز به آن ایمان نیاورده ایم ، و این اولین و بارز ترین غفلتی است که هر یک از ما در معرض آن قرار گرفته و تا کنون نیز چاره ای نیاندیشیده ایم زیرا به حضور پر رنگ و اثر گذار قرآن در زندگی روزمره نرسیده ایم که اعتراف به این معنا با ر بزرگی را از دوش ما بر داشته و نیات ما را شفاف تر نموده و راههای تلاش برای برون رفت از این بحران خود به خود با انس با قرآن آشکار گردیده و غفلت از حق که همانا در کلام خدا متجلی است هویدا می شود .

در سه آیه منتخب و ایات دیگری تحت همین عنوان می توانیم مطالب ذیل را با طیب خاطر بیان نموده و پاره ای از این خطرات را بر شماریم و در رفع آن با راهکارهای عملی و کاربردی تلاش و کوشش نموده و هیچیک از این اعمال را سبک نشمرده و به حقیقت و عمق مطالب دقت کنیم تا جان مایه سخن را خوب بشناسیم و اما مباحث مطرح در این میان عبارتند از

1-      شکستن توبه و پیمان

2-      راندن پیامبر از خویش

3-      اعلان جنگ چه بطور علنی و قلبی با پیامبر

4-      شریک قرار دادن برای خدا و پیامبر

5-      دعوت نمودن کافران بخدا که جز گمراهی نصیبی ندارند

6-      کشتن اولاد و زنده بگور کردن از ترس مرگ ( که هنوز هم در اشکال مختلفی انجام میشود )

7-      کشتن انسانها با توجه به اینکه ریختن خون آنها حرام است

8-      تکبر ورزیدن در مقابل خدا

9-      انکار ایات الهی

که به اختصار پیرامون هر یک توضیحی برای روشن شدن آن خواهیم داد با این توجه که هریک از این خطرات که بر شمردیم خود به تنهایی برای ویران کردن قومی کافی است .

اما باید در نظر داشت از نسیان و فراموش کردن قرآن در جوامع بشری همه این رذایل اخلاقی را برای فرد و جامعه به ارمغان خواهد اورد ، البته لازم است که توجه داشته باشیم که تمام این خصایص به دین خاص و معینی اختصاص ندارد که گفته شود فقط اسلام این چنین است برای مثال شکستن پیمان و یا کشتن انسانها و یا اولاد خویش انکار نمودن و بطور کل همه این خصایص در هر دین و یا هر نوع تفکر و طرز فکری زشت و تقبیح شده است و پر واضح است که فطرت زلال هر انسانی این معانی را درک می نماید و مسلم است که باید از این نوع مسائل دوری گزیند ، و به عبارت ساده تر و عمیق تر اینکه شناخت خوب و بد هر یک از این اعمالی که نام برده شد نیاز به توضیح و تشریح نداشته و ندارد و تنها کاری که برای دور شدن از این مسائل نام می برد همانا انس با قرآن است ، که هم زیبایی های روح و روان را میتوان شناخت و هم به عمق زشتی این اعمال پی برد و نکته قابل توجه اینکه ما را به تعقل و تدبر در کتاب دعوت می نماید زیرا همه این پلیدی ها را در این کتاب بیان نمده است .

اندک تعمقی در آیات خدا و این کتاب جاودانه ما را به جایی می رساند که اصلا برای رسیدن به جایگاه والای انسانیت نیاز به طی نمودن راههای دست نیافتنی برای هرکس چون عرفان و اخلاق نبوده و بلکه می بینیم که با همین یک راه ساده چون تعقل و احسان به والدین به سر منزل مقصود خواهد رساند انشالله .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: چهارشنبه 88/6/18::: ساعت 3:14 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ