سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که بر اثر هر گناهی از برادرانش کناره گیری کند، دوستانش کم شوند . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آیات : 91 بقره ، 170 نساء ، 62 حج

  وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ بِمَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ نُؤْمِنُ بِمَآ أُنزِلَ عَلَیْنَا وَیَکْفُرونَ بِمَا وَرَاءهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنبِیَاء اللّهِ مِن قَبْلُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ    ? 91 ? 

و چون به آنان گفته شود> :به آنچه خدا نازل کرده ایمان آورید<، مى گویند> :ما به آنچه بر[ پیامبر ]خودمان نازل شده ایمان مى آوریم <.و غیر آن را با آنکه[ کاملا ]حق و موید همان چیزى است که با آنان است انکار مى کنند .بگو> :اگر مومن بودید، پس چرا پیش از این ، پیامبران خدا را مى کشتید؟

   یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِن رَّبِّکُمْ فَآمِنُواْ خَیْرًا لَّکُمْ وَإِن تَکْفُرُواْ فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَکَانَ اللّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا    ? 170 ?

اى مردم ، آن پیامبر[ موعود]، حقیقت را از سوى پروردگارتان براى شما آورده است .پس ایمان بیاورید که براى شما بهتر است .و اگر کافر شوید[ بدانید که ]آنچه در آسمانها و زمین است از آن خداست ، و خدا داناى حکیم است.

ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ    ? 62 ?     ج

  

[آرى ، ]این بدان سبب است که خدا خود حق است و آنچه به جاى او مى خوانند آن باطل است ، و این خداست که والا و بزرگ است.

 

واژگان ::

 

وراء : پشت سر

لم : برای چی ، از ادات پرسش

غلّو : غلو نکردن ، زیاده روی نکردن

التها الی مریم : آن کلمه را بسوی مریم افکند ، یعنی با امر ( کن و فیکون ) غیبی را در بطن او آفرید

 

آیه 91 سوره بقره

ویژگیهای قوم یهود حس نژاد پرستی و خوی درندگی و تکبر است و تکبر انسان را ( درنده خو ) می نماید و این درندگی ایمان را از انسان می گیرد خدا انسان را که به ظاهر و یا اسما مسلمان باشد و یا هر مسلک و دینی بر گزیده باشد به تکبر می کشاند جالب است بدانیم انسان متکبر حقیقت را به خوبی درک می کند اما با توجه به این فهم باز در جهت انکار خداوند می کوشد .

لذا وقتی با توجه به اطلاع و آگاهی که از تورات بدست آورده و خوانده بودند وقتی گفته می شود که به قرآن ایمان بیاورید با آنکه آنرا حق می دانند اما بر اساس تکبر و با نشانه هایی که داشتند از قرآن در جهت نفی قرآن بر می آمدند و می گفتند ما بر آنچه بر خود ما نازل شده است ایمان داریم و قرآن پرده از این دروغ و بی ایمانی قوم یهود بر می دارد ، بدین گونه که به آنان میگوید اگر راست می گویید و راستگو عستید چرا ؟ پیامبران قبلی خود را می کشتید ؟ این بدین معناست که آنها هرگز ایمان نیاورده چه به کتاب تورات و چه به انجیل و چه به قرآن و بدین صورت است که قرآن و بیان خداوند با ساده ترین اثباتها دروغگویی و خیانت قوم یهود را اثبات میکند و این از نشانه های عظمت خداوند است .

 آیه 170 سوره نساء

انسان به تناسب خلقت خود که در جهان دارد باید حق هر چیز را و یا هر کس را به نحو احسنت بداند و ادا کند وقتی این مطلب از انسان مخفی ماند و شناختنش برای انسان به سادگی مقدور نشد آنگاه بسیاری از حقوق از انسان به جا می ماند تا جایی که مصلحت خود را نیز فراموش می کند و دچار چنان دسیسه های شیطانی می گردد که حتی از کشتن پیامبران نیز عبایی نخواهد داشت .

لطف خداوند در جهت تحقق هدایت و به کمال رسیدن انسان است و وجود پیامبران و امامان معصوم و رسالت آنان چون جنبه عمومی برای هدایت نوع بشر دارد لذا تمام خطاب های قرآن مردم هستند لذا ایمان داشتن توسط مردم و یا کفر ورزیدن به خداوند و پیامبران نه چیزی از خدا کم و نه به خدا اضافه می کند چون خداوند دانا به مصلحت و سود انسانهاست بر همین اساس و به مقتضای همین حکمت پیامبران را برای هدایت انسان فرستاده است .

آیه 62 سوره حج

پیروزی از آن خداست برای همه به نوعی تجربه شده است که گاهی مشاهده می کنیم که پیروزی در امری مقدور نبوده مگر به خواست خداوند چون خداوند قادر به تصرف در جهان هستی می باشد لذا می تواند بعضی را بر بعضی غلبه دهد ولی اگر هر چه را غیر از خدا قادر و توانا فرض کنیم جز به باطل و امور غیر حقیقی متوسل نشده ایم او تنها تسلط داشته و کبیر است و به خاطر عظمت علم و قدرتش مقابل هیچ چیز ذلیل نمی گردد .



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: سه شنبه 88/7/21::: ساعت 4:48 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ