سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که دانشی را زنده کرد، نمی میرد . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاکْتُبُوهُ وَلْیَکْتُب بَّیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَلاَ یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئًا فَإن کَانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهًا أَوْ ضَعِیفًا أَوْ لاَ یَسْتَطِیعُ أَن یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِیدَیْنِ من رِّجَالِکُمْ فَإِن لَّمْ یَکُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ یَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ أَن تَکْتُبُوْهُ صَغِیرًا أَو کَبِیرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِکُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ إِلاَّ أَن تَکُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِیرُونَهَا بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَلاَّ تَکْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَایَعْتُمْ وَلاَ یُضَآرَّ کَاتِبٌ وَلاَ شَهِیدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ . ( بقره 282 )

 

رعایت حق درمسائل اقتصادی و مکتوب کردن قرارداد به عدالت با نظر داشتن شرایط ناتوانان:( یقره 282)

رعایت عدالت در همه جا بسیار مهم است اما آنجا که سخن از مسائل اقتصادی به میان می آید بسیار مهم تر می شود چرا که کل جنگ و دعواهای ما انسانها بر سر مسائل اقصادی و پول و ... است ، که اگر ما می توانستیم نقش مادیات را در زندگی خود کم رنگ ببینیم بساری از مشکلات ما حل می شد هر چند که واقعا نمی توان از این مساله به راحتی گذشت چرا که امروزه زندگی بدون پول و ... معنایی پیدا نمی کند . و اما در این آیه خداوند تاکید بسیاری بر رعایت حق در مسائل اقتصادی دارد و از ما می خواهد که حتما قراردادهایمان را مکتوب کنیم . عدالت، مخصوصا عدالت اقتصادی، بسیار مهم است و در کنار تقوا، شاخص جامعه اسلامی به‏شمار می‏رود . نقش شهود در این معاملات اقتصادی بسیار پر رنگ است ، گویی ما انسانها همیشه احتیاج به کسی داریم که درستی یا نادرستی کارمان را شهادت دهد . اصلا عادت نکرده ایم خودمان صادق و رو راست باشیم و همیشه باید زور بالای سرمان باشد و گرنه خطا می کنیم و .......دارایی های ما باید به صورت مکتوب ارائه شود و خداوند این را به عدالت نزدیکتر می داند . اگر بخواهیم عدالت به درستی اجرا شود باید قرارداد داشته باشم وگرنه کلاهمان پس معرکه است و باید سالها به دنبال حقمان بدویم و سرانجام معلوم نیست موفق به گرفتن آن بشویم یا نه .

در جایی خواندم نوشته بود " . مفهوم عدالت اقتصادی، مراعات حقوق اقتصادی است " اما به راستی حقوق اقتصادی چیست ؟ چه معیاری برای این مساله تعیین کننده است ؟ حق اقتصادی هر فرد را چه چیزی تعیین می کند ؟

نکته جالب این است که این آیه طولانی ترین آیه قرآن می باشد شاید بتوان گفت طولانی بودن این آیه دلالت بر اهمیت آن دارد . چراکه همنطور که در اول بحث آمد اقتصاد و پول و ..... خیلی اهمیت دارد و تمام دعواها بر سر همین مادیات است و لاغیر .

 

نکات برگرفته شده از آیه :

1 - هرگاه شخصی به دیگری قرض می دهد  و یا معاملهای انجام می دهد  و یکی از طرفین بدهکار شود، برای آنکه هیچگونه اشتباه و گفتوگویی پیش نیاید، باید قرارداد، با تمام خصوصیات آن نوشته شود.

2 - برای جلب اطمینان شود و جلوگیری از مداخلات احتمالی ، نویسنده باید، شخص سومی باشد.

3 – عدل رعایت شود

4 – کاتب امانت دار باشد و همه چیز را بنویسد

5 – حق ضعیف و ناتوان را در نظر داشته باشد .

6 – علاوه بر نوشتن دو شاهد هم آن را تایید کنند .

7 – فرقی نمی کند بدهی کم باشد یا زیاد باید نوشت تا فراموش نکنیم .

8 – نویسنده و شهود را آزار و تهدید نکنیم و گرنه مرتکب گناه شده ایم

9 –تقوا پیشه کنیم

10 - در نهایت پس از انجام تمام این کارها باور داشته باشیم که خداوند به همة مصالح و مفاسد مردم آگاه است و آنچه خیر و صلاح ماست برایمان مقرر داشته است

 

                         به امید پیروزی حق بر باطل

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: دوشنبه 88/8/18::: ساعت 10:25 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ