سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند بی عمل مانند تیرانداز بی زه[کمان[است . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آیات :: 105 نساء ، 122 نساء ، 105 اسراء ، 29 کهف ، 20 جاثیه ، 95 واقعه

إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاکَ اللّهُ وَلاَ تَکُن لِّلْخَآئِنِینَ خَصِیمًا

ما این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم تا میان مردم به [موجب] آنچه خدا به تو آموخته داورى کنى و زنهار جانبدار خیانتکاران مباش  105 نساء

استفاده از تمام آیات                                                              

واژه ها :

خائن : خیانتکار

خصیم : دشمن ، کسی که زیاد دشمنی و نزاع کند ، حامی و مدافع یعنی کسی که برای دفع از کسی دعوا کند

قیل : گفتار

علی مکث : به آرامی و درنگ

کنا نستنسخ : نسخ ، نسخه بر میداشتم ، عینا می نوشتیم

 

اهمیت اصلی و مهم در آیه اول بیانگر اهتمام خود قرآن در معرفی خود و هم چنین در نظر گرفتن مناسبات اجتماعی کاملا مشهود است ، این مناسبات بسیار مهم را فقط می توان از جاری ساختن احکام قرآن در جامعه بدست آورد و فهمید لذا کاملا مشخص است که (( حکم صحیح انجام دادن از اهداف نزول قرآن )) بوده است و برای سلامت در حکم فقط باید از خود قرآن و خدا استمداد طلبید ، زیرا که در قضاوت بین مردم که به ظواهر امر است و قوانین جاریه حتی ممکن است پیامبر خدا را نیز دچار اشکال کند ((،، این اشکال نه از باب عصمت پیامبر و امام هست بلکه اهمیت حکم را در بین مردم نشان میدهد ،،)) برای مثال طبق قانون در یک مشاجره بین طرفین هر کس که مدعی است پس شاکی باید برای بیان خودش بر این شکایت شاهد بیاورد و اگر حق حتی به جانب او باشد و نتواند که شاهد بیاورد که  این قبیل اتفاقات کم هم نیست باید بدانیم حکم بین آنان مجازت کسی است که نتوانسته شاهد(( اقامه )) کند و اگر امام معصوم هم بخواهد حکم کند باید این فرد در عین بی گناهی مجازات شود برا این اساس گفته شده نه از باب عصمت پیامبر و امام ، و کسی که انکار این ادعا را دارد باید سوگند یاد نماید ، حال اگر این شخص هم قسم دروغ خورده باشد قاضی و یا پیامبر و یا حتی خود قرآن باید طبق قانون عمل کند و به این شهادت و یا سوگند عمل نماید در چنین صورتی هست که حکم مطابق واقع انجام نمی پذیرد و این هم حتی به عصمت پیامبر و امام ربطی ندارد زیرا (( بیّنه و یمین یا سوگند )) این چنین حکم میکند حال ببینیم طبق قوانین مدنی کدام یک از جوامع توانسته اند بغیر از اسلام حکمی داشته باشند در این زمینه بر این اساس است که ما مدعی می شویم (( حکم کردن یکی از اهداف نزول قرآن است )) است اما با توجه به این موضوع مهم ، مواردی را در ایات ذکر میکند که باید حتما آنرا در نظر گرفت مانند این موضوع که در آیه نام می برد و آنها را انحراف حکم برای قاضی می شمارد مانند ، جانبداری نکردن از خائن ، که شاه بیت این معما و موضوع است که طرح نموده است و تمام معضلات اجتماعی دقیقا از این ناحیه شروع می شود که حقی نا حق شده و حکمی به باطل انجام پذیرد .

در قسامه یا قسم یاد کردن چون دیگر قسم را به ذات مقدس خداوند باید یاد کرد دیگر هر چند نوعی حق الناس زیر پا گذاشته شده آنهم از طرف شخص بنظر میرسد که حق الله شده باشد ، در صورتی که مجازات چنین انسانهایی را خداوند بسیار سنگین و غیر قابل تحمل از دیدگاه بشری بیان می کند و عذابهای متذکر آن این چینین است ، ریختن مس گداخته شده در حلقوم چنین انسانی که قسم دروغ خورده است  و دنیای این آدم را خداوند مسطوری نموده و می پوشاند اما همین خدای ستار العیوب وعده عذاب سنگین را نوید میدهد ، و از طرفی هم در کنار وعده های عذاب خدا وند بر داشتن ایمان و عمل صالح تاکید فراوان دارد و پاداش چنین ایمان و عمل صالحی را نیز جنت خویش قرار داده است ، راستی کسی که ایمان به خدا داشته باشد و همواره عمل صالح انجام دهد می توان گفت که این شخص دچار بی عدالتی و انصاف و امر نا حقی شود ؟ مسلما راههای گریز از باطل همانا ایمان به خداست که هم اقرار است و هم اعتقاد به قلب و هم عمل صالح این راهها به کرات در قرآن بیان شده و از روی سادگی آن گاه از دیده ها پنهان می ماند و به نظر نمی آید ، اما آنچه که توضیح آن لازم می اید این است که همه ما در قالب ایمان به خداوند بیان زیبایی را از خود داریم اما بروز عینی آین ایمان در رفتارهای ما هست که متجلی می شود ، بنظر می رسد که همه این ایمان در مرحله عمل لنگ میزند و صاحب به اصطلاح ایمان را در چنین مواردی به رسوایی می کشد ، پس بیان ساده از قرآن در آیه به آیه های نورانی این کتاب هویداست اما یافتن و دست یازیدن به آن بسیار سخت و در بسیاری از موارد غیر ممکن می نماید ، دست یافتن به ایمان حقیقی و واقعی حق تک تک افراد بشر می باشد و این حق تلاش برای رسیدن را مطلبد و هر کسی خود ضامن این رسیدن و نرسیدن است .

برای رسیدن به حق واقعی باید مسیر حرکت انسان در جهت دست یافتن به ژرفای عمیق و پر معنای قرآن باشد بنا به گفته خود قرآن که تنها مسیر و راه قرآن است که حق است و لاغیر و مسیر مطهر این رسیدن در این مدت گذشته از نزول وحی بقدری روشن و معین و بیّن است که نیازی به اثبات آن نیست با اندک مطالعه در این زمینه حق نزول 1400 ساله این کتاب به وضوح دیده می شود و خود این کتاب آرشیو یا لوح محفوظ جهان هستی است که به دور از هر نوع (( انکاری )) با وجود شاهدان به (( حق الیقین )) خواهد رساند ، حقی که هیچ نقطه ابهامی ندارد و علمی که هرگز به شک نمی انجامد و مطابق واقع بوده و تاکید بر حق دارد ، کتابی که به حق نازل شده یعنی از هر گونه باطلی مصون می باشد چون از سر چشمه حق است و در نزول آن نیز کمال دقت انجام پذیرفته و در رسیدن آن نیز به مردم از پاک ترین انسانها بهره گرفته شده که از هر باطلی مصون می باشند

خدایا ایمان ما را مانند کتاب استوارت محکم بدار

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: پنج شنبه 89/2/16::: ساعت 3:29 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ