سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شناخت خداوند برترین دانش است . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

به نام خدا

 

توبه 29 ، توبه 33 ، توبه 111 ، اسراء 33 ، فرقان 68

قَاتِلُواْ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْیَوْمِ الآخِرِ وَلاَ یُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَلاَ یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حَتَّى یُعْطُواْ الْجِزْیَةَ عَن یَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ 29 توبه

با کسانى از اهل کتاب که به خدا و روز بازپسین ایمان نمى‏آورند و آنچه را خدا و فرستاده‏اش حرام گردانیده‏اند حرام نمى‏دارند و متدین به دین حق نمى‏گردند کارزار کنید تا با [کمال] خوارى به دست‏خود جزیه دهند

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ 33توبه

کسى است که پیامبرش را با هدایت و دین درست فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند هر چند مشرکان خوش نداشته باشند 33

إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ 111 توبه

در حقیقت‏خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اینکه بهشت براى آنان باشد خریده است همان کسانى که در راه خدا مى‏جنگند و مى‏کشند و کشته مى‏شوند [این] به عنوان وعده حقى در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست و چه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله‏اى که با او کرده‏اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است111  

وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا 33 اسراء نفسى را که خداوند حرام کرده است جز به حق مکشید و هر کس مظلوم کشته شود به سرپرست وى قدرتى داده‏ایم پس [او] نباید در قتل زیاده‏روى کند زیرا او [از طرف شرع] یارى شده است  33 اسرا

وَالَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا یَزْنُونَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ یَلْقَ أَثَامًا 68 فرقان کسانى‏اند که با خدا معبودى دیگر نمى‏خوانند و کسى را که خدا [خونش را] حرام کرده است جز به حق نمى‏کشند و زنا نمى‏کنند و هر کس اینها را انجام دهد سزایش را دریافت‏خواهد کرد 68

 

 در بحث ((حق )) باید به این سوال پاسخ داده شود که دین حق کدامین دین است و برای رسیدن به آن چه مسیری را باید طی نمود؟ و اگر کسی از آن عدول کند مستحق چه عواقبی می شود ؟ در آیه  33 سوره توبه (( دین حق ))‏که باید به آن گروید به زیباترین صورت تعریف شده است  :

دین حق : دین حق  همان هدایت است

 اگر قرار باشد که دین فرا گیر شود باید محتوای آن  انسان را به سعادت هدایت کند و این دین حق است و اصول و فروعش با فطرت یکی است

پیامبر (ص) برای این مهم مبعوث گردیدند که راه رسیدن به این حق را نشان دهند ، تمام باید و نباید دین رسیدن به هدایت، که دین حق است تعریف می گردد ، حال سوال اینجا است عده ایی که به حقانیت دین و حقانیت رسول آگاهی دارند ولی به هر علت از فرامین دین حق سر باز می زنند وبه گفته قرآن حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام می کنند مستجوب چه حکمی هستند ؟ بر طبق گفته قرآن در آیه 33 سوره توبه برای  اینان که اهل کتاب نیز هستند و به دین حق آگاه ، جهاد امر شده است ، این دستور مستقیما به پیامبر رسیده تا در پرتو این مبارزه پیامبر ، دست از این تحریف ها برداشته و با دادن جزیه دست از تبلیغ سو ء از دین حق بردارند ، لذا هر برخوردی از سوی پیامبر که این گروه را به سر نهادن دستور دین وادار کند جهادی است که انجام گرفته است.

اهل کتاب : چرا در این آیه اهل کتاب مورد اشاره قرار گرفته است و به پیامبر تاکید شده است که با اینان باید جهاد کرد ؟ در حالی که اهل کتاب در بسیاری از مسائل با مسلمین مشترکاتی دارند؟ از آن جهت که این اهل کتاب به دو امر مهم اعتقاد نداشته وآن را  می پوشانند اول توحید یا مبدا و دوم معاد که این هر دو را تحریف میکنند

دیگر اینکه حرام خدا رو حلال جلوه میدهند و حلال خدا رو حرام و انتشار بی دینی و بی بند و باری می کنند  اینان همان کسانی هستند که با اینکه حقیقت را می دانند ولی انکار می کنند اینان مستحق عذاب هستند هم در دنیا وهم در آخرت به این جهت  برای آنان هم جهاد و هم گرفتن جزیه بر پیامبر (ص) امر شده است .

هنگامی که انسان با پیروی  از دین روشن حق به هدایت رسید ،‏در اینجا خداوند پاداش این هدایت را به بهترین نحو میدهد و معامله با خداوند صورت می گیرد که جهاد در راه خدا و برای رسیدن به آن هدایت واقعی پاداشی می طلبد چون معامله با خدا که یک سویش خدا باشد با همه دارائیش و یک سو انسان تهی از همه چیز اینجا است که لطف خدا به اوج میرسد  و وعده او محقق می شود که  رسیدن به الْفَوْزُ الْعَظِیمُ  است .

وعده حق خداوند : وعده حق  در هیچ زمانی تغییر نمی کند درهمه اعصار وجود دارد و وعده ایی که در این آیه به آن شاره شده معامله با خداوند وپاداش این معامله کنندگان است

معامله با خدا با جان که شیرین ترین عنصر هستی است

در معامله 5 مقوله باید در نظر گرفته شود :

اول خریدار، دوم کالای مورد نظر، سوم فروشنده، چهارم قیمت و پنجم سند معامله که با دقت در آیه به این نتیجه می رسیم که به همه آن  اشاره شده است

کشتن هیچ نفسی حق نیست ، یعنی کشتن انسانها در صراط مستقیم و کمال و ... نیست و هر کشتن بی حقی عدول از تعادل هستی است مگر در چند مورد که یکی از آنان قصاص است ،

در آیه 33 اسراء قصاص را به  سه راه معنا میکند

می بنینم که عنوان پست جنگ و قتال با کسانی است که دین حق را نمی پذیرند و در آیه 33 اسراء نیز بیان نوعی قتال و قتل هست که خداوند در بسیاری از موارد و در ایات مختلف نوع سوم این برداشت یعنی عفو کردن و بخشیدن و طلب کار نبودن که از همه مهم تر هست چون وقتی قاتلی رو عفو میکنی بنظر میرسد که نوعی طلبکارانه به اون شخص نگریسته میشود که آیه توضیح واضح میدهد بر عفو و اینکه هیچ حق اضافه تری ندارد و زشتی اینکار برای آنکسی باقی میماند که این عمل قتل رو انجام داده است و حساب او با خود خدا

1- قصاص کند و قاتل رو بکشد2- خونبها بگیرد و یا دیه 3- عفو کند و حق بیشتری ندارد، قتل ناحق در کنار شرک به خدا و زنا قرار گرفته است (آیه 68 سوره فرقان ) و عجیت اینکه برای این سه عذاب مضاعف نوید داده شده است  .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: یکشنبه 89/3/2::: ساعت 12:36 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ