سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به کسى که در محضر او أستغفر اللّه گفت ، فرمود : ] مادر بر تو بباید گریست مى‏دانى استغفار چیست ؟ استغفار درجت بلند رتبگان است و شش معنى براى آن است : نخست پشیمانى بر آنچه گذشت ، و دوم عزم بر ترک بازگشت ، و سوم آن که حقوق مردم را به آنان بپردازى چنانکه خدا را پاک دیدار کنى و خود را از گناه تهى سازى ، و چهارم اینکه حقّ هر واجبى را که ضایع ساخته‏اى ادا سازى و پنجم اینکه گوشتى را که از حرام روییده است ، با اندوهها آب کنى چندانکه پوست به استخوان چسبد و میان آن دو گوشتى تازه روید ، و ششم آن که درد طاعت را به تن بچشانى ، چنانکه شیرینى معصیت را بدان چشاندى آنگاه أستغفر اللّه گفتن توانى . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

تمام آیات : مائده 83، 84 و اعراف 43،53 و انفال 8 و توبه 48 و سبا 49

وَإِذَا سَمِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْیُنَهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ یَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ83

و هر زمان آیاتی را که بر پیامبر نازل شده بشنوند چشمهای آنها را می‏بینی که (از شوق) اشک می‏ریزد بخاطر حقیقتی را که دریافته‏اند، آنها می‏گویند: پروردگارا ایمان آوردیم، ما را با گواهان (و شاهدان حق) بنویس. (83)

وَمَا لَنَا لاَ نُؤْمِنُ بِاللّهِ وَمَا جَاءنَا مِنَ الْحَقِّ وَنَطْمَعُ أَن یُدْخِلَنَا رَبَّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِینَ 84

چرا ما ایمان به خدا و آنچه از حق به ما رسیده نیاوریم در حالی که آرزو داریم ما را در زمره جمعیت صالحان قرار دهد؟! (84)

لَقَدِ ابْتَغَوُاْ الْفِتْنَةَ مِن قَبْلُ وَقَلَّبُواْ لَکَ الأُمُورَ حَتَّى جَاء الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللّهِ وَهُمْ کَارِهُونَ 48

در حقیقت پیش از این [نیز] در صدد فتنه‏جویى برآمدند و کارها را بر تو وارونه ساختند تا حق آمد و امر خدا آشکار شد در حالى که آنان ناخشنود بودند (48)

واژگان :

دمع : اشک

فیض : فروریختن ، لبریز شدن

نطمع : طمع داریم ، خواهانیم

غّل : کینه ، دشمنی

نظر : نگاه کردن ، چشم به راه داشتن

یفترون : افترا زدن ، دروغ بستن

 

در آیات 83و 84 سوره مائده یکی دو مسئله بسیار مهم مطرح میشود که باید دقت بیشتری از ما رو متوجه خودش بکنه میفرماید کسانی که هدایت یافته باشند حق را در بین بسیاری از نا حقی ها می توانند به راحتی تشخیص بدهند حتی اگر دقت کنیم آنرا به (( نفاق پیچیده )) باشند و برایش ظاهری زیبا از حق آراسته باشند این امر از این بابت اتفاق می افتد که در آیه اشاره دارد که از جانب حق هر چه بر رسول نازل می شود آنها یعنی صاحبان حق با توجه به شناخت خودشان از خداوند یگانه بوده و برای بصیرت و بینایی که خداوند عطا کرده چیزی برایشان مستور نمی ماند و اشک ذوق بر چشمان پاکشان جاری می شود و هر باره مجدد باز ایمان میاورند بر خدا و مطلب جالب دیگر اینکه از واژه ( کتب ) استفاده نموده که یک فعل امری است که معنای خواهش و در خواست را برای انسان میرساند کما اینکه برای انسان در آیات دیگر میفرماید که ( روزه نیز بر شما نوشته شد ) و اسم چنین افرادی را در زمره شاهدان آورده است که طلب می کنند آن فعل امر خداوند را .

در آیات 43و 53 اعراف با توجه به آیات مذکور باید بدانیم که راه یافتگان به حق همواره جزو صالحان و از همه مهمتر اینکه جزو ( وارثان ) خود خدا هستند یعنی آنچه این انسانهای حق جو دارند همه آن چیزی است که از خود به ارث می برند و این نشان بسیار نیکویی است و در پایان در همه آیات صفاتی را برای حق جویان می توان نام برد که هر یک به نوبه خود قابل شرح و تفسیر است این صفات عبارتند از 1- شاهدان روز قیامت حق جویان هستند 2- صالحان روز قیامت نیزحق جویان هستند 3- وارثان روز قیامت نیزحق جویان هستند 4- راه یافتگان به قیامت حق جویان هستند که به سلامت هم به قیامت میرسند  5- اهل شفاعت روز قیامت حق جویان  هستند 6- از بین برنده باطل و اثبات کننده حق حق جویان هستند 7- فتنه جو نبوده و نیستند 8- هرگز انکار حق نمیکنند .

کینه توزی و عداوت همواره منشاء تظلمات و مفاسد اجتماعی بوده و می شود و از این ناحیه همواره خسارتهای سنگینی هم مادی و هم معنوی و روحانی و روانی بر جامعه داشته است میخواهم جسارت کنم و بگم بنظر میرسد دل مومن حتی در بهشت نیز نباید خالی از یاد خدا باشد و بماند ، این خطر آنجا نیز انسان را تهدید میکند هر چند که آخرت محل معلوم شدن حسابهاست اما ربطی به  حضور و وجود داشتن  ایمان و تقوی در انسان نمی شود چون حسد و کینه دلهای پاک را وقتی به آشوب بکشد آنجاست که این نیاز به ایمان برای همیشه بیشتر جلوه گری میکند نیاز انسان به داشتن ایمان بخدا از ضروریات است و حق هم همین است و این خود بزرگترین نعمت خداست که بسیار زلال و شفاف در همه زندگی انسان روان هست و پلیدی و آلودگیها را نیز شفاف میکند و در این جا انسان به ضرورت وجود انبیاء و پیامبران و حاملان وحی پی می برد تا به تمسکات خود دیده بصیرت داشته و آنرا قوت ببخشد و تبری جستن از اعتقادات نا درست و اخلاق نا پسند و اعمال زشت انسان را اهل معرفت و بهشت میکند و دریچه های رحمت به روی انسان گشوده می گردد .

در آیه 8 انفال نیز نزاع و کشمکش همیشگی توحید و عدل با شرک و ظلم و کفر به خوبی دیده میشود و بنظرم این هدف غایی ایمان آوردندگان یعنی باور توحید و عدل  در مبارزه با ظلم و کفر هست

در سوره توبه آیه 48 نیز بحث نفاق و دو رویی و دوگانه فکر کردن هست که زاینده بسیاری از فتنه ها اجتماعی است و نعل وارونه زدن در جامعه  از گناهانی است که همیشه دامن گیر ما هست ، شاید در اوایل این نفاق نمود نداشته باشد ولی مرور زمان چهره پلید منافقین را آشکار خواهد کرد اما دارندگان ایمان و باور مستحکم به آمدن حق و ظهور امر خدا دارشته و این باور دودمان کسانی را که بر اندیشه های واهی سوار هستند به باد خواهد داد زیرا وقوع امر خدا حتمی است حتی اگر منافقین دوست نداشته باشند لذا فتح خدا خواهد رسید انشالله  .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: چهارشنبه 89/5/6::: ساعت 7:52 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ