سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] از کفاره گناهان بزرگ ، فریاد خواه را به فریاد رسیدن است ، و غمگین را آسایش بخشیدن . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

به نام خدا

 شرایط هدایت خداوند

    115 توبه – 27 رعد -82 طه – 122-123- طه – 24 حج -54 نور -69 عنکبوت – 5 لقمان – 6 سبا -3 زمر – 13 شوری –5 محمد

 

وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّى یُبَیِّنَ لَهُم مَّا یَتَّقُونَ إِنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ و خدا بر آن نیست که گروهى را پس از آنکه هدایتشان نمود بى‏راه بگذارد مگر آنکه چیزى را که باید از آن پروا کنند برایشان بیان کرده باشد آرى خدا به هر چیزى داناست 115 توبه

 

وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى

و به یقین من آمرزنده کسى هستم که توبه کند و ایمان بیاورد و کار شایسته نماید و سپس هدایت می شوند 82 طه

وَهُدُوا إِلَى الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَى صِرَاطِ الْحَمِیدِ 24 حج  

و به گفتار پاک هدایت مى‏شوند و به سوى راه [خداى] ستوده هدایت مى‏گردند 24

 

قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُم مَّا حُمِّلْتُمْ وَإِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ 54 نور

بگو خدا و پیامبر را اطاعت کنید پس اگر پشت نمودید [بدانید که] بر عهده اوست آنچه تکلیف شده و بر عهده شماست آنچه موظف هستید و اگر اطاعتش کنید راه خواهید یافت و بر فرستاده [خدا] جز ابلاغ آشکار [ماموریتى] نیست 54 نور

آنانند که از جانب پروردگارشان از هدایت برخوردارند و ایشانند که رستگارانند (?)

ُوْلَئِکَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ 5لقمان آنانند که از جانب پروردگارشان از هدایت برخوردارند و ایشانند که رستگارانند (?)

الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ 4 لقمان

 [همان] کسانى که نماز برپا مى‏دارند و زکات مى‏دهند و [هم] ایشانند که به آخرت یقین دارند (?) لقمان

شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ  13

از [احکام] دین آنچه را که به نوح در باره آن سفارش کرد براى شما تشریع کرد و آنچه را به تو وحى کردیم و آنچه را که در باره آن به ابراهیم و موسى و عیسى سفارش نمودیم که دین را برپا دارید و در آن تفرقه‏اندازى مکنید بر مشرکان آنچه که ایشان را به سوى آن فرا مى‏خوانى گران مى‏آید خدا هر که را بخواهد به سوى خود  برمى‏گزیند و هر که را که از در توبه درآید به سوى خود راه مى‏نماید (??) شوری

در تعریف هدایت عام گفته شد هدایتی است که شامل همه انسانها می گردد ، همه انسانها بدون هیچ شرطی توانایی رسیدن به این هدایت را دارند ، وسایل این هدایت هم بیان گردید که پیامبر ، کتب الهی و فطرت به طور کلی و الهامات ... به طور جزئی می باشد ، هدف خداوند هم رساندن همه انسانها بدون هیچ شرطی به هدایت است ، اصل این هدایت هم از جانب خود خداوند صورت می گرد ، اما از آنجا که در کنار همه این وسایل انسان بر پایه اختیار آفریده شده می تواند از این ابزار هدایت استفاده کند و هم می تواند چشم بر این ابزار ببندد، انتخاب با خود انسان است ، عده ایی پس از این ابزار هدایت عامه، چشم بر هدایت می بنندد این افراد از مراحل بعدی هدایت بی بهره می مانند کسی که اولین پله ها را نپیماید از پیمودن مراحل بعدی بی بهره خواهد ماند این اصل رفتن در یک مسیر است ... اما کسانی با توجه به همان فطرت پاک و تعقل در رسالات پیامبران و کتب الهی به حقانیت این وسایل ایمان می آورند این عده آمادگی پیمودن مراحل دیگر هدایت را دارا می باشند، برای سیر این مسیر راه کارهای پیشنهادی طی مسیر را فراگرفته و عمل می کنند ، زیرا ماندن در اولین قدم این مسیر باعث درجا زدن انسان می شود ، تلاش برای رفتن و رسیدن شرط رسیدن به هدایت است که خود انسان باید ان را بپیماید ... انسانی که خواهان رفتن است و خواستار مراتب بالاتر هدایت دستورالعملهایی نیاز دارد به بیان دیگر انسان نیازمند بکن ، نکن هایی است که از راه نماند و راه برایش روشن باشد، این مسیر توسط خود خدا روشن شده است ، همه این راه کارها در کتب آسمانی به خصوص قرآن بیان شده است که در ذیل به چند نمونه از این راه کارها که توسط خود خداوند برای انسان بازگو شده است و وسیله گذر از هدایت عامه و رسیده به هدایت خاص است بیان می گردد.

1-   عمل به خواسته های خداوند :که به روشنی از طریق پیامبران به انسان ابلاغ می گردد . 115 توبه

2-   توبه :‌در مسیر هدایت به دلایل بسیاری از جمله هوای نفس – شیطان – طمع و... ممکن است انسان منحرف شود و نور را نبیند ، این انسان بعد از مدتی وقتی به ابزارهای هدایت نگاهی دوباره می اندازد از انحراف خویش شرمنده می گردد و اگر نبود مسیر توبه همه راه های هدایت نیمه رها می شد ، خداوند با شناختی که از انسان دارد و مشرف به نقاط ضعف و قوت اوست توبه را وسیله ایی دیگری برای هدایت نهاده ، حتی برای برخاستن دوباره انسان نوید دوست داشتن توابین را به انسان داده، و یکی از وسایل هدایت توبه را قرار داد ، که توبه همچون وسایل عام دیگر چون کتب و پیامبران عام است ولی تنها برای کسانی است که ایمان ابتدایی را داشته باشند ،مسیر را بشناسند و انحراف از مسیر را نیز بشناسند اما پس از توبه برای ادامه مسیر باید گوش به فرمان خدا بود و مجری دستورات او .82-122-123- طه ( پذیرش توبه حضرت آدم )

3-   کلام پاک :اثر بخشی وسایل هدایت آنجا نمود پیدا می کند که به زیباترین بیان موجود ابلاغ می گردد، پیامبر وکتب پیامبران در بر گیرنده روان ترین، ساده ترین، زیباترین، نوع بیان برای هدایت هستند یکی از شیوه های هدایت بیان شیوا و زیبا است ،که به آن هدایت صورت می گیرد و از انجا که هر انسان در صراط مستقیم پیامبری است برای خود و اطرافیان اقتدا به پیامبر وقرآن فرض راه هدایت خود ودیگرا است ، انسانها با شیوه ایی غیر از کلام پاک هدایت نمی شوند، باید در مسیر هدایت پاک گفت و پاک شنید تا با چشم بینا انتهای زیبای هدایت را دید.24 حج

4-   اطاعت : یکی از راه های رسیدن به هدایت و گذشتن از هدایت عام و رسیدن به هدایت خاص اطاعت است، این اطاعت نه اطاعت از هر حاکم و زورمندی است ، بلکه تنها اطاعت از پیامبر و کتب الهی که اطاعت از خداوند است تعریف می شود ، این درجه همان یقینی است که انسان دارای ایمان قلبش به آن مطمئن است که پیامبر و کتاب از جانب خداوند آمده، در اطاعت از پیامبر شک به دل راه نمی دهد و تسلیم وفرمانبردار خواهد بود .54 نور

5-   عمل : هر جا خداوند در قرآن به ایمان اشاره کرده بلافاصله عمل صالح نیز آمده، ایمان بی عمل صالح کامل نیست و هدایت بی عمل قابل تعریف نیست انسانی که خواهان رسیدن به هدایت خاص پیامبر است و چشم بر افق حب پروردگار دارد باید پس از اعتقاد به اصول حقه دین فروع دین را دانسته و سر بر اطاعت و عمل نهد به همین دلیل راه های رسیدن به هدایت جهاد – نماز – زکات ذکر شده است .69 عنکبوت – 4،5 لقمان – 5 محمد

6-   اتحاد و عدم تفرقه در دین :یگانگی بین افرادی که یک هدف را دنبال می کنند یکی از مهمترین علل پیروزی و رسیدن به هدف است در باب هدایت و دین مداری خداوند فرمان به اتحاد وعدم تفرقه مداری می دهد تا با عدم تفرقه قدرت خداجویان افزونی یافته و علاوه بر رسیدن جمع به هدایت واقعی ،عده ایی ضعیف که توان مقابله با سختیها را ندارند با قدرت جمع قدرتمند شوند ودر پس این قدرت افراد بیشتری هدایت یابند.13 شوری

 

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: دوشنبه 89/10/20::: ساعت 1:34 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ