سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نزد ابلیس مرگ هیچ یک از مؤمنان، از مرگ فقیه محبوب تر نیست . [امام صادق علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

کلیه آیات    عنوان چهارم : 26 و 97 و 185 بقره – 16 مائده – 203 اعراف – 57 یونس – 111 یوسف – 64و 89 نحل – 19 اسراء – 16 حج – 2و 77 نمل – 3 لقمان – 41 زمر – 11 چاثیه – 11 احقاف

إِنَّ اللَّهَ لاَ یَسْتَحْیِی أَن یَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُواْ فَیَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلاً یُضِلُّ بِهِ کَثِیراً وَیَهْدِی بِهِ کَثِیراً وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ    ? 26 ?     جزء 1  

  

خداى را از اینکه به پشه اى یا فروتر[ یا فراتر ]از آن مثل زند، شرم نیاید .پس کسانى که ایمان آورده اند مى دانند که آن[ مثل ]از جانب پروردگارشان بجاست ، ولى کسانى که به کفر گراییده اند مى گویند> :خدا از این مثل چه قصد داشته است ؟[ <خدا ]بسیارى را با آن گمراه ، و بسیارى را با آن راهنمایى مى کند، و[لى ]جز نافرمانان را با آن گمراه نمى کند.

  

یَهْدِی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ وَیُخْرِجُهُم مِّنِ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ    ? 16 ?     جزء 6  

 

خدا هر که را از خشنودى او پیروى کند، به وسیله آن[ کتاب ]به راه هاى سلامت رهنمون مى شود، و به توفیق خویش ، آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى بیرون مى برد و به راهى راست هدایتشان مى کند.

 

 

واژگان :

  بعوضه : پشه

فاسق : کسی که از حوزه اطاعت خدا بیرون رفته است

بین یدیه : امری که پیش رو باشد یعنی در بین دو دست دیدن

رضوان : رضی ، خشنودی ، رضا مندی

سبل السلام : راههای سالم

اولو الالباب : صاحبان خرد

افک : دروغ ساخته شده ، اقسانه ای قدیمی

 

از این آیه در اثبات واژه حق نیز استفاده شده که لازم است به آن مراجعه شود برای درک بهتر مسئله و شناختن نشانه های هدایت که عبارتند از نزول وحی ، فسق نداشتن ، ایمان بخدا ، شکر نعمتهای خداوندی ، صراط مستقیم . شناختن کتاب خدا

آیه 26 سوره بقره : طبق این ایه ( فاسقین ) هدایت نمی شوند در مقابل این فسق باید ایمان به خدا داشت که این ایمان داشتن ( حق خداوندی ) است برای جلو گیری از فسق و دوری از ایمان فقط با کفر و پوشاندن حقیقت خداوندی در باطن انجام می پذیرد واراده خداوندی بر ضلالت و هدایت انسانها یکسان است هم هدایت او و هم ضلالت او کثیر و بسیار است گم کردن این هدایت با توجه به کثرتش باعث عذاب است و تنها عمل انسان باعث رستگاری و یا ضلالت خودش می گردد و این ضلالت از آن فاسقین است تعریف فسق اینچنین آمده کسی که از هدایت خدا بیرون رفته است و دیگر امیدی بر اصلاح او نیست .

آیه 97 سوره بقره : کسی که دشمنی و عداوت با جبرئیل ملک نزول وحی بورزد و این نزول بر قلب مبارک پیامبر نازل می شده است یعنی مطهر ترین مکان موجود در هر انسانی که فی حد النفسه جایگاه خداوند است و به تعبیر دیگر می تواند محل نزول وحی و الهام در مراتبی پایین تر بر هر کسی باشد اما به شرط صدق هر انسانی و صدق نیز به تعبیر آیه باید تایید ملک مقرب نزول وحی باشد .

آیه 185 سوره بقره : در این آیه تاکید بر نزول قرآن در ماه رمضان با تاکیدات زیاد می باشد بر هدایت مردم و بینه نمودهای آشکار از هدایت و این کتاب و تاکید بر روزه و صیام که خداوند راضی به سختی برای انسان نیست و هم چنین آسانی دین را فراهم کرده است و این هدایت زمانی شامل حال انسان می گردد که انسان ( شاکر ) خداوند باشد و این شکر در ایام روزه داری بسیار بجا بروز میکند بعد از گرسنگی و تشنگی آنگاه قدر نعمتهای الهی شناخته شده و خود به خود از درون انسان شاکر نعمات خداوندی میگردد .

آیه 16 سوره مائده : هداین با خداوند است برای کسانی که ( تبعیت ) کنند از رضوان که در معنای ساده یعنی بهشت و در اصطلاح کلیه اموری که خیر باشد برای رسیدن به بهشت خداوندی که همان راههای سالم یا ( سبل السلام ) که همین امر باعث خروج انسان از ظلمت خواهد شد وهدایت به نور که چنین هدایتی را ( صراط مستقیم ) نامیده اند .

آیات 203 اعراف و 57 یونس و 119 یوسف و 64 ، 89 نمل : در این آیات توجه به خود کتاب شده است که باعث هدایت است هر چند که بهانه گیری برای آوردن ( موعظه ) بزرگ و شفافی برای دلهای بیمار و هدایت و رحمتی است بر بندگان خداست و عبرت آموز بودن این کتاب و بازگو کننده تمام اسرار جهان هستی برای خردمندن است یعنی این کتاب جهت هدایت بوده و سفیهان و کم عقلان اصلا به ساحت مقدس آن راهی ندارند و این کتاب جز برای رفع اختلاف ادیان و باورهای مردم کتاب دیگری نیست و این کتاب راهنمای کل جهان هستی است اگر با دیده عاقلانه به آن نگریسته شود این کتاب بشارتی است بر انسان و احسانی است نیکو از جانب پروردگار و مهم تر اینکه وقتی انسان دست به دامن این کتاب می شود طبق ایات قرآن حافظ انسان دیگر کسی نیست جز همین کتاب عظیم و بزرگ و باید بدانیم که انکار این کتاب خود شکنجه و عذابی است بر انسان زیرا که گفتیم هدایت فقط در سایه این کتاب مقدور است و غیر از این یعنی شکنجه انسان به جهت دوری از این کتاب و بحث دیگر که باقی می ماند که باید گفته هم شود و با روان و جان انسان هم در ارتباط است اینکه زمانی از نظر روانشناختی اضطراب و دل شوره به انسان دست میدهد که انسان علم و آگاهی علم نسبت به آنیده خویش نداشته و همین امر باعث دلشوره و اضطراب و نگرانی می گردد ، هنگامی که انکار کتابی که پر است از نور و روشنایی واگر  میان همه واقعیت ها از حضور این کتاب در زندگی خویش آنرا  از خود دور کنیم پریشانی جایگزین همه باور و اعتقاد انسان می گردد و تمام پلیدیها و افکار ناشایست هجوم آورده و آرامش درونی انسان دچار دست خوش هر گونه حوادثی می گردد که این خود بزرگترین و درد آور ترین شکنجه ها برای انسان می باشد .

 

 

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 89/10/25::: ساعت 6:34 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ