سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خشم، خردها را تباه و از درستی دور می کند . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

کلیه آیات:  عنوان ششم : 16 و 175 بقره ، 38 نساء ، 15 و 84 اسراء ، 81 نحل ، 20 لقمان ، 17 فصلت ، 40 زخرف

 

 

 واژگان :

اشتروا : خریدند ، فروختند ( از لغات دو لبه متضاد است )

ربح : سود بردن ، استفاده کردن

مهتدین : هدایت پذیر

تزو : بار بر دوش کشیدن ، ( وزر ) سنگینی

شاکله : ساختار ، شیوه

اسبغ : فراوان کرد ، اتمام بخشید

استجبوا : درست داشتن ، ترجیح دادن ، انتخاب کردند ، بر گزیدند

هون : خواری ، خوار کننده

ضلال مبین : گمراهی اشکار ( قبال توجه است این گمراهی آشکار )

 

آیه 16 سوره بقره : در این آیه خداوند از واژه (اشتروا ) استفاده کرده که از واژگان دو لبه یا متضاد است یعنی هم خرید و هم فروش اما چون ضلالت و گمراهی را همراه این واژه میاورد پس می تواند هم مثبت باشد و هم منفی وقتی در مقوله ای که انتخاب انسان در آن دخیل است و اختیار هم برای انسان هست و موضوع هم به انتخاب یکی از آن دو می رسد که تقریبا نصف به نصف میشود و در آیه هم تقدم انتخاب ضلالت بر هدایت از انتخاب د خبر میدهد و این نوع انتخاب با نفاق آلوده است و هدایت را هرگز به همراه نخواهد داشت بر همین اساس در این موضوع خاص مراقبت از نفس را بیشتر نشان میدهد و هشدار خزیدن نفاق در یک امتحان سخت به روح و روان انسان قابل پیش بینی است .

آیه 175 سورخ بقره : در این آیه هم باز تاکید بر همین مسئله است و انتخاب هر کس برای خودش اما در اینجا به مسئله عجیب صبر از ناحیه افرادی که ضلالت را بر گزیده اند شده است که صبر بر آتش دوزخ است که اگر با توجه به معنای صبر به طور اعم که خدا راه نجات مردم را در بدترین شرایط بازگذاشته و خواسته که صبر دست گیر ضالین هم باشد خداوند مهربان برای تحمل عذاب آخرت حتی اجازه میدهد تا از واژگان مقدسی چون صبر هم استفاده شود آنانی که حقایق جهان هستی را پنهان می کنند از دو ناحیه متضرر میشوند 1- هدایت را رها میکنند و گمراهی را انتخاب مینمایند 2- رحمت خداوند را با عذاب الهی معاوضه میکنند .

آیه 15 سوره اسراء : کاملا مشخص است به اینکه هرکسی در روز جزا عمل خوب و بد خویش را حمل می کند و کسی وزر و سنگینی عذاب کسی را بدوش نمیکشد پس هر کسی وقتی اعمال خویش را با خود می آورد مشخص است کسانی که اعمال خیر انجام داده اند با خود خیر حمل میکنند و جالب است که بدانیم حتی پیشوایان ظلم و حاکمان جبار مسئولیت گمراهی افراد را بعهده نمیگیرند و مسئول چنین اشخاصی نیستند هر چند چنین افرادی به سزای اعمال خویش می رسند ولی بر هیچکسی علت عذابش به ظلم پیشوایان و حاکمان بر نمی گردد و پاداش و عذاب قسمتی در دنیا و قسمتی دیگر نیز در آخرت برای افراد خواهد بود و خداوند اتمام حجت خویش را با ارسال پیامبران به ذائقه افراد خواهد چشاند و تا رسولی برای قومی نفرستاده باشد عذابی بر ایشان در نظر نمیگیرد آیا اتمام حجت با اقوام طول تاریخ نشده است ؟ و آیا کسی هست که از این عذاب برهد ؟ و در ادامه گمراهی و اصرار بر گناه آنگاه حتی عذاب دنیا را نیز خواهد چشاند هر چند عقل برای درک توحید و معاد و نبوت هست اما خداوند عقل را هم کافی ندانسته و پیامبران را ارسال نموده است .

آیه 84 سوره اسراء : در این آیه واژه شاکله را استفاده نموده که بطور اختصار یک معنای لغوی برای شاکله می نویسیم تا بیشتر روشن گردد

شاکله : شکل ، صورت ، حاجت ، نیاز ، کرانه ، ناحیه ، جانب ، راه روشن ، سفیدی بنا گوش

با این تعریف نشون داده میشود که قرآن برای هیچکسی تفاوتی قائل نیست و شخصیت و خلق و خو و شاکله هر انسانی را خود او می سازد و هرکسی خود مستحق پاداش در قیامت و یا جزاء اعمال می گردد زیرا هیچکسی مجبور نیست و میتواند خلق و خو و شخصیت خویش را تغییر اساسی بدهد .

آیه 20 سوره لقمان : خداوند مهربان مسخر انسان گردانیده آنچه را که در آسمان و زمین هست و تمام آنان را نیز به کمال رسانده چه در ظاهر جهان هستی و چه در باطن آن برای اینکه انسان توسط این نعمتها هدایت گردد لذا جدال کردن و بدون علم و اگاهی بودن خداوند هیچکسی را هدایت نکرده است و کتاب منیر و نورانی نیز باعث هدایت او نمی شود در صورتیکه کتاب خدا عامل اصلی هدایت بوده و هست و آنگاه علم و اگاهی و ارسال پیامبر .

آیه 17 سوره فصلت : در این آیه و ایات دیگر هم باز به صراحت هدایت قوم ثمود را مثال می زند که خود قوم با کور دلی ضلالت را بر هدایت ترجیح داده اند بخاطر آنچه که مرتکب شدند خداوند صاعقه عذاب را بر ایشان فرستاد این صاعقه که زده می شود در یک لحظه همه تاریکی ها را فرو می بلعد و همه چیز روشن میشود اما کور دلی افراد هدایت نشده چنان است که با وجود این صاعقه نمیتوانند راه ضلالت را ببینند پس بنا بر این صاعقه عذاب ، عذاب را که خود ظلمت است برای قوم ثمود اشکار می سازد .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: پنج شنبه 89/11/7::: ساعت 12:7 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ