سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پسرکم! ... برادرت را به اعتماد دوستی میان خودتان، ضایع مکن ؛ زیرا آن که حقّش را ضایع کرده ای، برادرت نیست . [امام علی علیه السلام ـ در وصیّت خویش به فرزندش محمّد حنفیه ـ]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آیات عنوان هشتم : 193و 198 اعراف ، 57 قصص ، 24 زخرف

وَإِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى لاَ یَتَّبِعُوکُمْ سَوَاء عَلَیْکُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنتُمْ صَامِتُونَ    ? 193 ?

تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى لاَ یَسْمَعُواْ وَتَرَاهُمْ یَنظُرُونَ إِلَیْکَ وَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ    ? 198 ?

و اگر آنها را به[ راه ]هدایت فراخوانید، از شما پیروى نمى کنند .چه آنها را بخوانید یا خاموش بمانید، براى شما یکسان است.

و اگر آنها را به[ راه ]هدایت فرا خوانید، نمى شنوند، و آنها را مى بینى که به سوى تو مى نگرند در حالى که نمى بینند.

واژگان :

صمت : خاموش ، ساکت از حرف زدن

 دعو : دعوت کردن ، خواندن

طوع : نمی تواند

تبع : پیروی کردن

خطف : ربودن ، از میان برداشتن

وجد : یافتن ، پیداکردن

 اولین موردی که باعث میشود سروش هدایت که در جهان هستی مانند عدالت جاری است نشنیده بماند همانا بت پرستی و بت تراشی است در نگاه اول بنظر می رسد که این پدیده در زمانهای بسیار دور اتفاق می افتاده اما اینک دیگر از بت پرستی خبری نیست اما با نگاهی تیز بین و باریک بین و با نگاهی عبرت آمیز اگر به موضوع طرح شده بنگریم خواهیم دید که نه تنها پرستش بت منسوخ نشده بلکه در اشکال بسیار زیبایی خود نمایی و جلوه میکند و در قالب پرستش انسان نیز متجلی می گردد اگر در آن روزگاران چند بت و صنم ظاهری مورد توجه انسان بود بر اساس جهل و نادانی مردم اما امروزه جهل و نادانی حتی در قالب تحصیلات کلاسیک انسانهای تحصیل کرده و مطلع به صورت ظاهر را که حتی تاریخ گذشته بشریت را هم خوب میداند فریب این دنیای زیبا صورت را خورده و از دل آن برای خود بسیار بت تراشیده است و متاسفانه آنرا مرتب در جسم و جان و روح خویش پرورانده و حمل میکند تا جایی که غفلت از خویش را هم دیگر نمی تواند متوجه باشد .

این رفتار های ناپسند که توسط عده ای که همواره مشغول دنیا هستند خودنمایی میکند و انسان در قرنی که مملو از اختراعات و اکتشافات و هوش و فهم بشری است اینگونه راه هدایت را بر خویش می بندد و پدیده های اجتماعی و حتی پدیده های بشری مانند(( اولاد و مال )) را بر هر نوع موضوع با ارزش دیگری ارجحیت می بخشد و این چنین بت پرستی نموده و هدایت را که سروش آشکار خدایی مهربان است را نشنیده و به ضلالتی تن در می دهد .

خداوند ( قادر و عالم ) که بر همه چیز جهان تسلط دارد هدایت را برای بشر به بهترین وجه ممکن قرارا داده است اما دریغ و درد که بت چنین ویژگی با معنایی یعنی همان قادر بودن و علیم بودن را داشته باشد .

از دیگر مواردی که بت پرستی جهت نیافتن راه هدایت برای بشر ایجاد می کند زمینه ( انکار ) است یعنی وقتی شما شیرینی این دنیا را میخواهید به هر قیمت بچشید لازم است که سعی کنید اون موجود مهربان قادر علیم را ندیده بگیرید و برای این کار ساده ترین راه برای رسیدن به امیال دنیوی همانا انکار خداوندی است که عظمتش را هیچکس قادر به انکار نیست جز هدایت نیافتگان و یا کسانی که سروش هدایت را هرگز نخواهند شنید و خود نیز در این نشنیدن دخیل بوده و بر همین اساس پاسخگوی همه رفتارهای بد و خوب خود هستند نعمت های الهی راه و راهنمای هدایت در جهان هستند و از این طریق می توان مسیر هدایت را یافت اما وقتی که کسی این نعمتها را از بین برد و یا از انسان این نعمتها را ربودند در واقع نوعی سر پوش گذاشتن و یا گم کردن راه هدایت است و از بابت این نعمتها در جهان هستی بی نهایت نعمت را که انسان می تواند از آن متنعم شود نام برد .

انسان باید بسیار کور دل باشد تا نتواند این نعمات را ببیند تا ندای هر یک از این نعمت ها را بشنود و ایضا هم چنین است پوشاندن این نعمتها که راههای رسیدن به هدایت است به واسطه کفر ورزیدن نسبت به خداوند و هم چنین پیروی کردن از سنت های غلط و بی مورد گذشتگان که خود آنان را در گمراهی گذشته بود و هرگز هم راه به سعادت هدایت نیافتند و در نهایت نبودن امنیت راه هدایت مسدود و نعمت هدایت را انسان از خود دریغ نموده و فرمان هدایت ناشنیده می ماند انشالله که با در نظر داشتن این ندای هدایت از غفلت و ضلالت و گمراهی جلوگیری نمیاییم .

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: یکشنبه 89/12/8::: ساعت 8:49 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ