سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و کسى از وى مسافت میان مشرق و مغرب را پرسید فرمود : ] به اندازه یک روز رفتن خورشید . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرحمن الرحیم


 


در ادامه پاداشهای صبر باز هم متذکر نکاتی می شویم که بر گرفته از آیات الهی است و در یک نگاه متوجه میشویم که تقدم و تاخر برای این پاداشها وجود ندارد بلکه پاداشی را که از نظر ما ممکن است حائز اهمیت باشد از نظر دیگری دارای اهمیت چندانی نباشد ، این بدین معنا نیست که آیات شدت و ضعف دارند ، بلکه از دیدگاه ما اهمیت این پاداش رای صبر تغییر کرده و تعییت می گردد .


            و اما ادامه بحث :


 


8- مقام محسنین : سوره یوسف آیه90 


گفتند تو همان یوسف هستی پاسخ داد آری من همان یوسفم و این هم برادرم بنیامین است ، خدا به رحمت بی حسابش بر ما منت نهاد که البته هر کس در حوادث عالم تقوی و صبر پیشه کند چنین کسی نیکوست و خداوند اجر نیکو کاران را ضایع نگذارد .


در داستان حضرت یوسف که زیبایی روی یوسف باعث حسادت گردید و یوسف را در کوره زندگی آبدیده کرد و در مقابل این حوادث تقوی الهی را پیشه کرد اجر محسینین یافت .


 


9- عزم ثابت : سوره لقمان آیه6


ای فرزند عزیزم نماز بپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و بر اینکار هر آزار از مردم ببینی صبر پیش گیر که این صبر در راه هدایت خلق نشانه عزم ثابت در امور عالم است .


در امر تربیت و هدایت مردم با کمی دقت می توان نتیجه گرفت که وظیفه خطیر و بزرگ پیامبر اکرم تربیت و هدایت مردم است، بر عهده تک تک جامعه بعنوان عضوی از یک ملت و یا بهتر است بگوییم یک امت واحد نهاده شده و هم چنین اهمیت ویژه نماز برای رسیدن به اهداف تر بیتی و هدایتی در نظر گرفته و ماحصل این امر عزم ثابتی می طلبد .


10-نشان ایمان : سوره عصر آیه 3


و به حفظ دین و اطاعت حق یکدیگر را ترغیب و تشویق کردند رسول اکرم فرمودند هر کس سوره عصر را بسیار بخواند به مقام صبر رسد و با اهل حق به بهشت ابد محشور گردد و امام صادق فرمودند هر کس بر این سوره مداومت کند در نماز روز قیامت با لبی خندان و رویی درخشان و دلی شادمان باشد .


سوره با قسم شروع میشود و قسم به عنصری مانند زمان که گاه عمری را بی خبر از اهمیت آن سپری می کنیم را یاد آوری میفرماید و با حصر از کسانی نام می برد که ایمان را سر لوحه کار خویش قرار داده و اعمال شایسته انجام می دهند ، و در کنار توصیه به پرستش حق صبر را قرار داده تا اهمیت این مقام را متذکر شود .


اگر با نگاه اینکه بعضی از جملات و کلمات قرآن مرتب تکرار شده است بنگریم ممکن است کسل کننده شود ولی وقتی 68 آیه از قرآن واژه صبر بدون مشتقات را پیدا می کنیم و به معانی نگاهی میاندازیم قبل از رسیدن به تکرار باید به اهمیت واژه صبر و مقامش پی م یبریم.


11- غلبه بر دشمنان : سوره انفال آیه 65


ای رسول، مومنان را بر جنگ با کفار ترغیب کن که اگر 20 نفر باشید بر 200 نفر بوده و اگر صد نفر باشید بر 1000 نفر غلبه خواهید کرد ، زیرا آنان گروهی بی دانشند و شما با دین و دانش ، لذا بر آنان غلبه خواهید کرد.


اینکه از قوه قهریه برای پیشبرد اهداف قرآن هم می شود و در ثانی نگاه به دو عدد 20 تا 200 و 100 به 1000 در غلبه کردن نشاناز قدرتی است که خداوند به دانشمندان هدیه می کند و دینداران .


12- پاداش و اجر کامل بدون پاداش :سوره زمر آیه 10


ای رسول بگو ای بندگان من که ایمان آورید و تقوی خدا پیشه کنید ، که هرکس چنین باشد علاوه بر آخرت در دنیا نیز نصیبش نیکویی و خوشی است، و زمین خدا پهناور است اگر در مکانی حفظ ایمان سخت است به شهر و دیار دیگری بروید و در راه دین صبر کنید خدا صابران را به حد کمال و بی حساب پاداش دهد .


ایمان به خدا دو نصیب دارد ، دنیا و آخرت و در دنیا نیکویی و خوشی را هدیه میکند و در آیه مذکور به مهاجرت از ولایت را در صورت سختی سفارش می کند و متذکر است که زمین خدا بسیار پهناور است و باید در راه دین صبر پیشه کرد تا خداوند پاداش بی حساب را ارزانی دارد .


 


 خداوندا قلب ما را به نور قرآن مزین بفرما                                                               


 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:1 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ