سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا خویشاوندی که از بیگانه دورتر است، و بسا بیگانه ای که از خویشاوند، نزدیک تر است . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرحمن الرحیم


 


فرخنده ایام تولد پیامبر نور و رحمت و هم چنین امام جعفر صادق بر همگان مبارک باد 


       


                 آیه 21 سوره ابراهیم


و روزی که مردم از قبر هایشان بر انگیخته و در ژیشگاه خدا حاضر شوند در آن روز ضعیفان به گردنکشان گویند ، در دنیا تابعشما را هدایت می کردیم ، اکنون هر چه جزع و التماس کنیم و یا صبر و تحمل نماییم یکسان است و هیچ ا شما بودیم آیا شما هم ما را از عذاب خدا کفایت خواهید کرد ؟ جواب دهند که اگر ما را از خداوند سعادت هدایت بود ما هم ز عذاب گریزگاهی نداریم  


و اما آنچه که میشود مورد استناد قرار بگیرد عبارتند از :


1- بروز اعمال در قیامت :


بسیاری از اعمال در دنیا پوشانده شده است از مردم که در قیامت بروز خواهد کرد و آشکار خواهد شد از طرف خداوند بزرگ تا اولین کسی که اعمال زشت خود را می بیند کسی است که با لطایف الحیل آنرا در دنیا پوشانده است باید متوجه بود روشنی اعمال در دنیا و آخرت برای خداوند است و باور این معنا که خداوند ناظر اعمال ماست و انسان را مصون می گرداند از ارتکاب عمل زشت و صبر بر انجام ندادن معصیت و گناه .


2- پرسش ضعفا از رئیسان :


این پرسش که آیا ما اوامر شما را در دنیا اجرا کردیم آیا شما هم میتوانید ما را مصون نگهدارید و به ما کمک کنید ؟ نشان میدهد که ماهیت استکبار که غلبه بر ضعفا در دستور کار شان بوده و هست غفلت دیگران را در برنامه خود داشته و همواره در دنیا و قیامت یکسان است و اتفاق خواهد افتاد و تا کنون هم اتفاق افتاده است لذا این خطر همیشگی بوده و هر آن انسان رو تهدید میکند و صبر را بعنوان وسیله ای دائمی و همیشگی جلوگر نموده است .


3- در خواست کمک از وسیله بد :


آنچه را که باید مد نظر داشته باشیم این است که هر چند اهداف ما متعالی باشند هرگز نباید از وسیله بد برای رسیدن است به اهداف استفاده کرد که هرگز به نتیجه منطقی نخواهد رسید و باز هم می بینیم برای گریز از این مرحله خداوند ارمغان صبر رو یاد آوری نموده است .


4- هدایت هر کسی در دست خودش هست :


هدایت یک هدایت الهی است و آنکسی که از اسباب و وسایل هستی به نیکی استفاده می کند پاداش او هدایت است که در ایات بسیاری خداوند با هر عمل نیکی آنرا یاد آوری کرده هنگامیکه این هدایت شامل حال نشد هر چند صبر را نیز در شکل مثبت آن بکار گیری نمیاد باز هم مفید فایده نخواهد بود .


5- ضعف و صبر :


کسانی که یا ضعیف هستند و یا ضعیف نگاهداشته شده اند کرامت صبر شامل حال آنان نمی شود و چقدر زیبا بیان گردیده که جزع و بی تابی و صبر و استقامت یکسان است برای انسانهای ضعیف که حتی توان فکر خوب را نیز ندارند و صبر در مقابل این ضعف دیگران است که جلوه گری دارد و برای اجرای عدالت باید صبر را ملاک قرار داد تا حقوق ضعفا گرفته شود .


6- تمسک به کلام پاک :


گاهی یک واژه چنان ذهنیتی پلید از انسان و یا در انسان به وجود می آورد که تصور آن برای بیان کننده و یا شنونده آن کلام  هم مقدور نیست و این نشان دهنده آنست که گاه به وسیله اعضاء و جوارح خود چنان جهنمی خواهیم ساخت و خودمان نیز در گرداب آن هلاک لذا صبر بر کلام نیز با تمسک به کلام حق مقدور است و خداوند بعد از گذشت سالها از نزول این کتاب حق با توجه به تمام وسایل ارتباط جمعی باز از شیوه کلام برای هدایت ما استفاده می کند لذا باید در گفتار و نوشتار مان بسیار دقیق عمل نماییم تا صبر باز هم شامل حالمان گردد .




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:6 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ