سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آدمى در جهان نشانه است و تیرهاى مرگ بدو روانه ، و غنیمتى است در میان و مصیبتها بر او پیشدستى کنان . و با هر نوشیدنى ، ناى گرفتنى است و با هر لقمه‏اى طعام در گلو ماندنى ، و بنده به نعمتى نرسد تا از نعمتى بریده نشود ، و به پیشباز روزى از زندگى خود نرود تا روزى از آنچه او راست سپرى نشود . پس ما یاران مرگیم و جانهامان نشانه مردن ، پس چسان امیدوار باشیم جاودانه به سر بردن ؟ و این شب و روز بنایى را بالا نبردند جز که در ویران کردن آن بتاختند و در پراکندند آنچه فراهم ساختند . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

به نام خدا


 


صبر را چشمه ایی مطهر وبا برکت ، که هر چه بیشتر غور کنی بیشتر دُر یابی ،‌غواصان عاشقیم وبه سبب درخشانترین گوهر بسم ا... گفتیم


آیات 157-155 سوره بقره


 


وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ (155) الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ (156) أُولَـئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)


 


مطالب مهم  آیات فوق


1-     آزمایش انسان به وسیله پروردگار امری است کاملا عادی وعقلانی ، هر انسانی در طول زندگی خود در سرای دنیا به آزمایشاتی از سوی خداوند امتحان می شود ، ونکته مهم  آن است که این امتحانات برای هر انسانی با علم خداوند متفاوت است ، برای یکی ترس از سختیها است وبرای دیگری گرسنگی وبرای فرد دیگر نقص در جان ومال وفرزند و... علت متفاوت بودن این امتحانات بر اساس عللی است که در کتاب علم خداوند محفوظ است مثل ظرفیت انسانها ، علم پروردگار ، بهترین شیوه رشد بندگان و... که انشالله در آیات دیگر به طور کامل به آن خواهیم پرداخت ، پس آزمایشات وامتحانها وسختی ها امری است جاری وساری در خلقت (دانش به این مهم باعث آرامش در زندگی انسان می شود ...)


2-     توجه به تفاوت عکس العمل در برابر این آزمایشات : انسانها در برابر این آزمایشات رفتارهای گوناگونی از خود بروز می دهند ، عده ایی تاب تحمل ندارند وبه کفر وشرک مبتلا می شوند ودر حالت خوشبینانه جزع وناله می کنند وعده ایی در برابر این امتحانات صبر پیشه می کنند ، اما علت تفاوت رفتارها در چیست ؟ اعتقادات قلبی انسانها (یقین ) ، علم ودانش کسب شده توسط انسان وبه تبع آن ظرفیت وجودی هر کس برای پذیرش فرمان الهی ...وبشارت خداوند برای دسته ایی است که صبر پیشه کردند وتسلیم فرمان خداوند بودند .


3-     اما  برای صبر ویژگیهایی موجود است ، خداوند در آیه 156  ویژگی صفت صبر را بیان داشته اند ، کسانی که وقتی به مصیبت وآزمایشی مبتلا می شوند خدا را یاد می کنند وبا یقین واعتقاد قلبی می گویند همه چیز از خدا است وبازگشت  همه چیز هم به سوی خدا است ، یعنی با یاد خدا وبرای خدا وبه اعتماد به خدا صبر می کنیم پس هر تحملی صبر نیست ،در این جا باید به این موضوع مهم اشاره کرد که واژه ها بار معنایی خود را دارند هر واژه اگر چه به نظر مترادف با واژه دیگر می آید اما معانی خاص خود را دارا می باشد مثل واژه صبر وتحمل ، تحمل یعنی حمل کردن مثل چیزی را بر دوش کسی نهادن وبه اجبار او را مجبور به حمل بار کردن که این حمل کردن اگر چه در پایان با مزدی همراه است اما سختی وناگواری شدیدی را دارا می باشد که مهمترین آن اجبار است ، انسان در این حالت تصور می کند حقی از او ضایع شده وبار دیگری را به دوش می کشد که این اصلا زیبا نیست ولی صبر یعنی برای رسیدن به یک مقام عالیه وبرای ابراز عشق وارادت به کسی که دوستش داریم  با میل ورضایت سر تسلیم بر فرمان صادره می نهیم و با همه مشکلات شهد شیرین فرمانبرداری از معشوق را می چشیم که زینب (س) با این نگرش به کربلا همه چیز را زیبا دید ند .


4-     پاداش صابران : در آیه 157 خداوند به پاداش صابران اشاره می کند که بعد از صبر به این پاداشها نایل می شوند


                                 صلوات خدا


                                 رحمت خدا


                                هدایت


صلوات از ریشه صل می آید به معنای اتصال، خداوند به این صابران اجر صلوات از سوی خود را نصیب می کند (بارها شنیده ایم که اگر قدمی به سوی خداوند برداریم خداوند قدمها به سوی ما بر می دارد ، خداوند به سوی ما نزدیک می شود به سوی اتصال به ما ، گاهی فکر می کنیم  به سوی خداوند می رویم واز این رفتن غره می شویم ولی غافلیم که خداوند به سوی ما می آید واینقدر زیبا صحنه چیده می شود که حظ رفتن را هم ما بچشیم ) خداوند به بندگان صابر توجه ویژه دارد ودر پس تلاش بنده به سوی او توجه می کند وبه سمت او می رود .


 


رحمت از رحم می آید ، خداوند بر آنان رحم می کند هم در صبر بر مصیبت وهم در سرای باقی به سبب این صبر ، این رحمت عظیم پروردگار مانند هاله ایی نورانی انسانهای صابر را در پوشش خود می گیرد، مصیبت را بر بنده آسان وحتی دوست داشتنی می کند .


 


هدایت ، شاید بزرگترین اجر صبر هدایت باشد زیرا وقتی انسان میسر را شناخت ودر پس شناخت راه مانع ها را نیز درک کرد رسیدن به همه خیرات ونزدیکی به خداوند راحت می شود ومگر انسان عاشق جز رسیدن ووصل چه می خواهد واگر راه روشن باشد وچراغ برافروخته رفتن ورسیدن آسان می شود واین اجر بزرگ وبا شکوه بر صبری استوار است که یاد خدا زینت آن باشد



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:7 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ