سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این دلها همچون تنها به ستوه آید پس براى راحت آن سخنان تازه حکمت باید . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

به نام خدا


صبر شرط امامت


 


آیه 24 سوره سجده


 


وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ (24)


 


وبرخی از آن بنی اسرائیل را امام و پیشوایانی که خلق را به امر ما هدایت کنند قرار دادیم برای آنکه در راه حق صبر کردند ودر آیات ما مقام یقین یافتند .


 


آیه فوق تاییدی است محکم بردیگر  آیات صبر، آیاتی که خداوند در ان بر سختی دین اشاره کردند ، ایاتی که بر سختی تربیت اشاره کرده اند وآیاتی که به مقام والای صبر واجر عظیم آن تاکید می کنند .


مقام پیشوا بودن مقام والا ومهمی است که به همه داده نخواهد شد ، رسیدن به این مرحله والا نیازمند مراحل بس مهم و والایی است که در آیه فوق به یکی از مهمترین دلایل آن ومهمترین دلیل ان اشاره شده ( صبر داشتن ) اما چه صبری ؟ در آیه قبلی اشاره داشتیم تنها صبری ارزشمند است که بر فرمان خدا صورت گیرد چیزی که این آیه به آن تاکید دوباره دارد ، (... برای آنکه در راه حق صبر کردند ) .


ایه فوق تاکیدی است بر سخت بودن استوار ماندن بر حق ، چون صبر کردند به این مقام والا رسیدند ...


مسئولیت مهم هدایت تنها بر عهده افراد ویژه ایی است که در راه حق صبر کردند ونتیجه این صبر رسیدن به مرحله یقین است ، پس سلسله مراتب رسیدن به پیشوایی انسانها به بیان قرآن به شیوه زیر است


1-ایمان به خداوند وحقانیت آن ( زیرا تا انسان به چیزی اعتقاد قلبی نداشته باشد نمی تواند مبلغ آن باشد ).


2- صبر بر حق ( دین ، فرمان خدا )


3- رسیدن به مرحله یقین (مرحله یقین یعنی درونی شدن  چیزهایی که باور داریم ، بسیاری از ما  مطلبی را می دانیم  ولی چون برای ما یقینی نشده در مرحله عمل ودفاع  از آن  مقید نمی مانیم ولی وقتی چیزی درونی شد وبه یقین رسید مانند حضرت ابراهیم بی هیچ واهمه ایی در دل آتش خواهیم رفت )


 


مطلب مهم دیگر این است که صبر ویقین لازم و ملزم هم هستند وبی وجود هم اثر بخشی لازم را نخواهند داشت ، تا یقین نباشد انگیزه ایی برای صبر باقی نخواهد ماند وتا صبر بر حق وفرمان الهی نباشد هدیه زیبای یقین  داده نخواهد شد ودر پس این دو گوهر ارزشمند، انسان به مقام شایسته پیشوایی می رسد که علاوه بر مسئولیت زیاد خود یک نوع پاداش از سوی خداوند محسوب می شود ، هر چه مسئولیت عظیمتر اجر آن بالاتر وبزرگتر ( به شرط انجام شایسته مسئولیت ).


 


امامت هم مسئولیت است و هم اجر مقام عالیه صبر بر بندگان برگزیده واهل یقین پروردگار ...




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:8 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ