سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس دانش نرمش و اساس نادانی درشتی است . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرحمن الرحیم


 


           سوره نحل آیه 127


 


برای رضای خدا بر رنج تربیت امت صبر و تحمل کن و بر آنها که ترک کفر و عناد نمی کنند غمگین مباش و از مکر و حیله آنان دلتنگ مشو که خداوند ازمکر و دشمنی خلق تو را محفوظ میدارد . 


مواردی از صبر را بر شمردیم که به اختصار می آوریم .


1- صبر بر درخواست عذاب نکردن از طرف پیامبر برای امت 2- فرا رسیدن زمان عقوبت طولانی نیست و به چشم بهم زدنی خواهد رسید 3- برای بار رسالت باید صبر کرد که کتاب خدا منشور تبلیغی اسلام است 4- بر وجود فسق در نزد کافران و منکران باید صبر کرد 5- توصیه صبر برای همگان است نه افراد خاص 6- غفلت نکردن و مراقب بودن که غفلت باعث از دست رفتن صبر می شود 7- تکذیب رسالت پیامبر با چند واژه و برای سختی تحمل این تکذیب صبر باید پیشه کرد 8- برای رسیدن وعده نصرت خداوند باید صبر کرد 9- هیچکس را توان تغییر اعرابی ازقرآن نیست و بر این باید صبر کرد ،  تا به این مرحله  این نکات را بیان کردیم .


 


اما در این آیه متذکر می شویم :


 


تربیت دارای رنج و مشقت بسیاری است و شاید هم ناگوار ترین آن مشقتها و این اذیت و آزار بیشتر از آن کسی است که رسالت تربیت بر دوش اوست و الا انسانهایی که تعهد حتی به خودشان را به فراموشی سپرده اند تربیت پذیری آنان برای تربیت بسیار سخت است و بر همین منوال است که فرموده (( و لا تحزن علیهم )) محزون و دلتنگ مشو برای آنان اینها نشاندهنده این است که جایگاه صبر جایگاهی ویژه باید باشد .


چون نقاط منفی دو عقوبت و تاثیر  در پی دارد 1- تاثیرات بیرونی که تاثیرات اجتماعی را بهم میزند  2- تاثیرات درونی است که روانی نا پاک و بیمار برای انسان ساخته که در دراز مدت تاثیرات بیرونی ناشی از تاثیرات درونی خواهد بود .


با توجه به مطالبی که گفته شد روشن است تاکید آیه ، اول بر این است (( واصبر )) صبر کن و (( ما صبرک الا بالله )) و با ادات حصر فقط این را بیان نموده است که این صبر باید برای خداوند باشد و لا غیر چون اگر صبر برای غیر خدا باشد و تنها صبر را در شکل عالی آن برای رفع مظالم اجتماعی انجام بدهیم به سر انجام خوبی نخواهیم رسید .


پس صبرباید فقط ( مخصوص ) خداوند باشد تا به بار بنشیند پس مسلما کسانی که گوش شنوا ندارند و ترک معصیت و گناه نمی کنند باعث رنجش بسیار میشوند .


زیرا ، هم اعمال خودشان زشت است و هم باعث اذیت مومنین می شوند در این مورد است که صبر را فقط به کمک خدا و توفیق او می توان تحمل کرد .


و خداوند وعده داده است به پیامبر در این آیه که هم تو را از مکر و حیله دشمنان و مردم آگاه میکنم و هم  دین تو را محفوظ نگاه میدارم .


این پاداش صبری است که خداوند وعده داده است و چه پاداش نیکو و پسندیده ای است بر مومنان


      


موفق باشید و سربلند




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:8 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ