سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستمکار را سه نشان است : بر آنکه برتر از اوست ستم کند به نافرمانى ، و بر آن که فروتر از اوست به چیرگى و آزار رسانى ، و ستمکاران را یارى کند و پشتیبانى . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

به نام خدا

لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِینَ مُحَلِّقِینَ رُؤُوسَکُمْ وَمُقَصِّرِینَ لَا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَلِکَ فَتْحًا قَرِیبًا 27  فتح

حقا خدا رؤیاى پیامبر خود را تحقق بخشید [که دیده بود] شما بدون شک به خواست‏خدا در حالى که سر تراشیده و موى [و ناخن] کوتاه کرده‏اید با خاطرى آسوده در مسجد الحرام درخواهید آمد خدا آنچه را که نمى‏دانستید دانست و غیر از این پیروزى نزدیکى [براى شما] قرار داد

از این آیه ما سه موضوع بسیار مهم را می توانیم  به دست آوریم و بر روی آنها به دقت نفکر نمائیم

1-اولین مطلب رویای حق (صادقه ) پیامبر است که طبق این آیه و نص صریح قرآن خوابها می توانند صادق باشند واز آینده خبر دهند

 2- موضوع دوم شک وتردید است که مومنان زمان پیامبر به این گفته و تعبیر خواب پیامبر داشتند زیرا این خواب بعد از یک سال تعبیر شد و باعث شد عده ایی در گفته پیامبر شک کنند در حالی که خداوند در سوره نجم می فرماید پیامبر تمام سخنانشان بر طبق وحی خداوند است

3- و مطلب سوم ارتباط حق و حج است .

در موضوع اول ( خواب حق ) لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ یک توجه بسیار مهم لازم است صورت بگیرد که در اینجا خواب صادقه پیامبر مد نظر بود و این حقانیت خاص است نه عام ،خواب و تعبیر رویای صادقه با این دقت و حقیقیت در رویای پیامبر اتفاق افتاده و منظور از این نوشته  خوابهای انسانهای دیگر نیست ، توقعی غیراز این هم نمی شود داشت ، انسانی که تا این حد خود را تزکیه کرده حتی رویاهایش هم صادقه باشد ،  هر چه ما در طلب این نوع خوابها هستیم باید شبیه تر به پیامبر شویم ،واین برای همه انسانها ممکن است رخ دهد و یک امر نسبی است یعنی هر کس به فراخور ایمان وبازگشت به فطرت خود می تواند از این شیوه ارتباطی سود برد ... موضوع مهمی که باید به آن توجه شود این است که می توانیم بگوییم خواب نیز یک شیوه از رساندن پیام  خداوند بر پیامبر بوده یعنی ارتباط خداوند با انسان ( که پیامبر نیز انسانی مانند ما بودند ) بوسیله خواب ممکن است صورت بپذیرد، خداوند همان طور که در سوره بقره فرموده هرگز ابا ندارد به پشه ایی مثال زند وهمین طور ابا ندارد مساله ایی را نه به وحی جبرئیل بلکه در قالب  خواب به پیامبر بگوید، از آنجا که هیچ کار خداوند بی حکمت نیست حتما در این مهم نیز حکمتی بوده که شاید یکی ،اعتما د به  خوابهای انسانهای مومن  است، ویکی آزمایش مومنان زمان پیامبربرای اعتماد به گفته پیامبرکه دراینجا میرسیم به موضوع دوم  که همان شک اطرافیان پیامبر به گفته ایشان بود زمانی که پیامبر این خواب را دیدند مکه در دست کفار بود و فتح ان در مدت یک سال غریب به نظر میرسید برای همین خیلی از افراد شک کردند، دلها لغزید و نجواها اغاز شد همانند جنگ بدر که خداوند می فرمایند نزدیک بود ایمانتان سست شود ... این مومنان که اینقدر به پیامبر نزدیک بودند دچار شک شدند و اگر نبود اتفاقی که به تعبیر انجامید شاید حتی از ایمان برمی گشتند ولی خداوند به داد ایمان آنها رسید ، شک وتردید در دین ممکن است برای هر کسی رخ دهد شک به قرآن که خداوند خود به این موضوع اشاره کرده است ، شک به پیامبر شک به معاد و شک به کلیه اصول دین ولی یک مهم وجود دارد و اینکه باید به حق به این شک نگریست وقتی انسانی به حق به این شکها بنگرد ودر پی پاسخ حقی آن برآید خدواند به داد او میرسد و شک به یقین تبدیل می شود ولی اگر این شک برای بستن راه خداوند صورت گیرد و برای عداوت با دین، خداوند مهر بر دل وگوش وچشم انان میزند که نه تنها هدایت نشوند بلکه حتی قرآن باعث می شود بر گمراهیشان افزوده شود .

و موضوع سوم حقانیت حج است در فروع دین اسلام ، حج نیز چون رویای صادقه ای است برای هر انسان نرفته به این فریضه قبل از تشرف به حج و تعبیر آن برای هر مومنی نقش بیسار دارد در ایمان او ، مومنان موفق کسانی هستند که این رویا را به تعبیر زیبایش برسانند وبرای همه زندگی به ان جامعیت ببخشند حج مانند فروع دیگر نیست ماندد یک مهمانی رو در رو است با خد ا و حاجی از حج برگشته تا مدتها شرمنده حسن و جمال خداوندی است ،و این جمال را در خانه ای متجلی می بنید که حکم سنبلیک دارد،ولی یک واقعیت انکار نا پذیراست ،تاثیرات عمیق این سفر با همه سفر های انسان متفاوت است حتی متفاوت تر از سفر آخرت هر انسانی ،چون در سفر آخرت انسان مجالی ندارد ولی اینجا فرصت مناسبی به او داده میشود  که دگر گون شود ،این اصل کاراست  و اصل این سفر، این سفر مقدمات خاص خود را دارد

که باید به آن  رسید : این اجازه را خود انسان فقط می تواند  درک کند، چرا ؟؟؟؟؟چون این سفر حق هر انسانی است ،کسی با یک میلیون تومان مستطیع برای این سفر می شود  ،ولی یکی هم با میلیونها تومان ثروت حتی مستطیع برای این سفر نمی شود   پس اجابت این حق را هم خود انسان رقم می زند

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: جمعه 89/4/11::: ساعت 5:15 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ