سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما از چیزی که نمی داند، پرسیده شود، از گفتن «نمی دانم»خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)
 با سلام و عرض ادب

 


بسم الله الرحمن الرحیم


 


در یک دسته بندی بسیار زیبا از آیات پاداشهای صبر بیان شده که آنها را بعنوان جوایز خداوند به بندگانش نام می بریم .


 


1- بهشت : وعده ای که خداوند در سوره رعد ایه 22 داده  است .


 برای صابرین در نظر گرفته است آنهم با اعمالی پسندیده و قابل تامل در صبر مانند به پا داشتن نماز ، انفاق از مال دنیا در پنهان و آشکار و نیکی در عوض اعمال بد دیگران .


 


2- حکمرانی بر مشرق و مغرب : وعده ای که خداوند در سوره اعراف آیه 127 داده است.


در این آیه شریفه ضمن یاد آوری اینکه خدا کمک میکند و از او باید در خواست کرد و در کنار این درخواست یاد آور می شود که زمین از آن خداوند است و به هر کسی که بخواهد هدیه می کند به شرط ایمان یعنی یک عزت جهانی .


 


3- اجر اکبر : سوره نحل آیه 42 است .


این اجر را که در آیه شریفه یاد شده است و در سایه توکل هم سامل دنیا و هم آخرت می گردد در مقابل کسانی است که در راه دین صبر نمده اند .


 


4- غرفه های بهشت : سوره فرقان آیه 75 می باشد .


باز هم در مقابل صیر بر عبادت خداوند غرفه هایی از بهشت را به صابرین این اعمال اختصاص داده است اما باید یک فرقی بین اعطای بهشت و غرفه هایی از آن در میان باشد بنظرم می رسد غرفه های بهشت جایگاههای مخصوص و خاصی است که دارای ایمانی خاص باشند .


 


5- مضاعف شدن پاداش : سوره قصص آیه شریفه 53 می باشد .


در این آیه باز صبر در برابر بدیهاست باید با صبوری انجام پذیرد لیکن مضاعف شدن این خیر بصورتی تصاعدی است نه دو برابر زیرا که در صورتی محقق میگردد که خداوند انفاق ما را ببیند البته در مال و ثروت و قدرت .


 


6- مقام یقین : سوره سجده آیه شریفه 24 می باشد .


رهبری و هدایت برخی از مردم توسط برخی دیگر انجام می شود و رساندن مردم به خداوند و هدایت آنان تحفه ای است که خداوند به عهده همه قرار داده است و این هدایت و رهبری انسان را به مقام یقین به خداوند هدایت می کند و این هدیه نسب است نه مطلق .


 


7- مقام بلند : سوره فصلت آیه شریفه 35 می باشد .


این مقام با دو صفت حاصل می گردد اول صبر در مقابل بدی ها و در تکمیل دین که قبلا یاد آوری شده و دوم شناخت و معرفت نسبت به خداوند است و حس این معنا که خداوند نزدیک به انسان است و باور اینکه نظارت خداوند همیشه شامل حال انسان است ،  پس بخواهیم که خداوند این نظارت خویش را از هیچ انسانی نگیرد که غفلت ما از خداوند و توجه نکردن خداوند مهربان به ما از سخت ترین عذابهای روز قیامت است بخواهیم که آن و کمتر از آنی ما را به خودمان مگذار که این واگذاری مساوی است با ذلت و بد بختی نوع بشر و از طرفی نظارت خداوند به انسان چنانکه درک شود حظ وافری است که درون آدمی را پر از شادابی و نشاط خواهد کرد .


 


 


 


 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:2 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ