به نام خدا
1- گفتیم حکمت هدیه ایی است از جانب خدا به سوی انسانی که ظرف وجودش از بدیها پاک است ، ظرف پاک لایق هدیه الهی می گردد . رسول خدا (ص ) که صاحب وجودی پاک بود صاحب حکمت پروردگار و کتاب عظیم قرآن گردید ، علاوه بر حکمت و علم پروردگار ، خداوند پاداش خیر وجودی پیامبر(ص) ، هدیه ایی به ایشان عطا کرد که تنها ظرف وجودی پیامبر شایسته آن بود و توانایی پذیریش آن را داشت ، خداوند کوثر را به پیامبر(ص) عطا فرمود .
2- گفتیم همه گناه ها و شرها از بی علمی نشات می گیرد ، انسانی بی علم هدیه خداوند را درک نخواهد کرد و از رسیدن به وصل خدا و صلاه عاجز خواهد بود ، علم ریسمانی است برای رسیدن به معرفت خدا و خود خدا ، همان گونه که علم وحکمت باعث ازدیاد یقین انسان و بالاخص پیامبر (ص) است ،کوثر نیز ریسمانی است که پیامبر را به خدا بیشتر وصل می کند ( کوثر مرهم همه آلام رسول خدا در همه عمرشان بودند ... هدیه ایی که خدا برای آسایش پیامبر به ایشان عطا فرمود ، در طی همه رسالت پیامبر (ص) همه بدیها یک سو وجود نازنین ودستهای مرهم فاطمه(س) یک سو )
فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ (2)
3
فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ (2)
4- گفتیم علم به تنهایی خیری در بر ندارد وچه بسا علم غرور و.... در پی داشته باشد ،(یقین عامل رسیدن به درجه نهایت علم است ) نعمت ها تنها زمانی باعث رسیدن به کمال می شوند که در صراط مستقیم قرار داشته باشند تنها در این صورت یک نعمت که در صراط مستقیم به حسنه بیانجامد ده حسنه دیگر را در پی خواهد داشت ... که کوثر نعمتی بود که چون به سوی نور ره گشوده بود 12 معصوم را به زمین هدیه داد تا هستی منت دار همه خوبی او باشد ، اینچنی کی کوثر پیامبر در زمین به سوی کثرت ودر عین حال به وحدت خدا می رسد ونعمت یاوه گویان به بلا تبدیل می گردد و نامی از آنان در زمین باقی نخواهد ماند ... چه بسار دارندگان علمی که بر گوش وچشم وقلبشان مهر نهاده شده که سودی از علم نمی برند ...
در یک سو فاطمه (س) است و درسوی دیگر همه ابترها از نعمت پروردگار
إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
و چه کس شایسته تر از ساقی علم لدونی خدا جز باب علم ؟ که فاطمه (س) کوثر علم است و جزای حسنه پیامبر ( س) وعلی ( ع ) در هر دو عالم ساقی این علم ابدی .
به نام خدا
تولی : دوست داشتن ، نهمین اصل از فروع دین ، دوست داشتن انچه خدا دوست دارد ...
تبری : برائت ، دور شدن ، دهمین اصل از فروع دین ، دور بودن و انزجار از آنچه خداوند دوست نمی دارد .
مهمترین عاملی که در تولی وتبری نقش دارد وباعث می شود خدا ولی انسان باشد قرآن کریم است
ان ولیی: آن کسی که من تحت ولایت اویم و او کارهای مرا به عهده دارد
الله : آن مبدا، خدا است
الذی نزل قران : ولی من خدایی است که قران را نازل کرد ( تنزل داد به حدی که برای انسان قابل فهم باشد )
وهو یتولی الصالحین : ولی رسول که قرآن را فرستاد ولی صالحین است .
بهترین راه برای اینکه خدا ولی انسان بشود آن است که انسان صالح بشود ، تا صالح نشود تحت ولایت الله قرا نمی گیرد و خدا هم تولی او را نمی پذیرد ، و راه صلاح هم تنها انس با قران است .
قران خود علم هدایت است ، بنابراین با این علم می توان به ولایت خدا رسید و بی این علم تولی وتبری معنا نخواهد داشت
وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ
و در حقیقت ما براى آنان کتابى آوردیم که آن را از روى دانش روشن و شیوایش ساختهایم و براى گروهى که ایمان مىآورند هدایت و رحمتى است .52الاعراف
اگر ولی کسی خدا شد برای او چه می کند ؟
خداوند سرور کسانى است که ایمان آوردهاند آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مىبرد و[لى] کسانى که کفر ورزیدهاند سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مىبرند آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند بقره 257
در مورد اصل تولی وتبری توجه به چند نکته ضروری است .
اولا : تولی وتبری خود مقامی است که بعد از سعی وکوشش و طی کردن مراحلی به انسان داده می شود
جذب ودفع ( مخصوص موجوداتی غیر از انسان ) – شهوت وغضب – محبت و عداوت – ارادت وکراهت – تولی وتبری
ثانیا : انسان موجودی نیست که تنها با علم واگاهی کار کند بلکه علم و آگاهی زمینه ساز تولی و تبری است .
ثالثا : علاقه انگیزه حرکت است و علم سمت وسوی این محبت را مشخص می کند .
علم تولی وتبری ایجاد می کند ، تولی وتبری یقین عالیتر و یقین افعال صالحه وکمال
افعال صالحه سبب ساز پاکی وجود و بالا رفتن ظرفیت ویقین عمیقتر ویقین تولی وتبری بیشتر و به همان نسبت علم افزونتر و کمال .
رابعا : اگر به طور دقیق به اصول دین نگاه کنیم هر یک از اصلهای اصول دین راهی است برای رسیدن به کمال.اعتقاد به توحید ونبوت و امامت و معاد و عدل ، یقینی است برای رسیدن به کمال در پس طی مراحل ان، و همه فروع دین وسیله افزایش این یقین وگذشتن از اصول دین و فنای فی الله ، در بین اصول وفروع دین دو اصل تولی وتبری عامل حرکت و انگیزه این حرکت است و این انگیزه بی علم به طور کلی ،وعلم خاص کتاب هدایت ، ابتر می ماند باید بدانیم که تولی و تبری بعنوان دو صفت مطرح بوده که با تمام صفات درونی انسان بر خوردی جدی داشته و این از اهمیت خاصی این دو صفت را بر خوردار می گرداند .
بسم الله الرحمن الرحیم
آیات 19 سوره آل عمران و 27 سوره نحل
إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیَاً بَیْنَهُمْ وَمَن یَکْفُرْ بِآیَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهَ سَرِیعُ الحِسَابِ (19)
در حقیقت دین نزد خدا همان اسلام است و کسانى که کتاب [آسمانى] به آنان داده شده با یکدیگر به اختلاف نپرداختند مگر پس از آنکه علم براى آنان [حاصل] آمد آن هم به سابقه حسدى که میان آنان وجود داشت و هر کس به آیات خدا کفر ورزد پس [بداند] که خدا زودشمار است
ثُمَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُخْزِیهِمْ وَیَقُولُ أَیْنَ شُرَکَائِیَ الَّذِینَ کُنتُمْ تُشَاقُّونَ فِیهِمْ قَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْیَ الْیَوْمَ وَالسُّوءَ
عَلَى الْکَافِرِینَ (27)
سپس روز قیامت آنان را رسوا مىکند و مىگوید کجایند آن شریکان من که در باره آنها [با پیامبران]مخالفت مىکردید
کسانى که به آنان علم داده شده است مىگویند در حقیقت امروز رسوایى و خوارى بر کافران است
سلام بر اهل هدایت
اگر خدا میخواست همه هدایت می شدند
ادامه عناوین هدایت
عناوین هدایت
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 26
کل بازدید :263884
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررسی آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
برسی آیات توکل در قرآن
بررسی آیات حق در قرآن
بررسی آیات هدایت در قرآن
متن قرآن
متن کامل قرآن
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
دانشنامه موضوعی قران
نمایش کامل قرآن با امکانات جستجو
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
قرآن-حافظ- مولوی-سعدی- شاهنمامه