سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از دانشمندان سؤال و با حکیمان گفتگو و بافقیران همنشینی کنید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرحمن الرحیم

فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤمِنُونَ حَتّی یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَینَهُم ثُمَّ لا یَجِدُوا فی اَنفُسِهِم حَرَجاً مِمّا قَضَیتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسلیماً

ولی چنین نیست
 ،
به پروردگارت قسم که اینها به حقیقت اهل ایمان نمی شوند مگر آنکه ترا در مورد آنچه میان آنان مایه اختلاف
است
داور گردانند سپس از حکمی که کرده ای در دلهایشان
احساس ناراحتی و تردید نکنند و کاملاً سر تسلیم فرود آورند     65 نساء

حرف قسم : وَ              قسم به: رَبِّکَ            علت قسم خوردن: که اینها به حقیقت اهل ایمان نمی شوند 

آیه 59 همین سوره : اطاعت از خداوند و پیامبراو واولیای امراو(امامان معصوم ) در امور دین برای اهل ایمان بهتر و نیک فرجام تر از
اطاعت وپناه بردن به گمراهی و ... است ، در آیات اینچنینی متعددی
خداوند حکم پیامبر را با حکم خود برابر کرد  تا همه بدانندکه اطاعت از
رسول اطاعت از حق است .

آیات 60 تا 65 ایمان کسانی را که فقط  لباس ظاهری ایمان را بر تن میکنند و فقط ادعای حق پرستی ومسلمانی دارند با دلایل محکم و
صریح به باد انتقاد گرفته و در عین حال اوج مهربانی خداوند را میبینیم
که به حضرت محمد (ص) میفرماید : من میدانم که نیّاتشان چیست
اما چون در صفوف مسلمین هستند ،
تو با بیانی گیرا و دلنشین نتایج اعمال و نیّات اشتباهشان را به آنها گوشزد کن تا شاید بفهمند که
نفاقی که در اعمالشان و نیاتشان هست جز ستم به خودشان و مایه خشم خداوند نیست ... اما افسوس که ...
سرانجام در آیه 65 پرده از واقعیتی که بسیار جای تاسف و عبرت است برداشته میشود (ولی چنین نیست، به پروردگارت قسم که اینها به
حقیقت اهل ایمان نمی شوند) ... کاش همه ما به خود بیاییم و لحظه ای از اعمال خود غافل نشویم ...
نتیجه اینکه آیه  مورد نظر(65 نساء) بسیار روان ، نشانه های ایمان واقعی را برای جلوگیری از سوء استفاده و در واقع برای شفاف سازی بیان میکند
1-
 مرحله ای که باید فقط به قرآن و پیامبر گرامی اسلام و هر انچه که خداوند به آن امر نموده پناه برد و کوچکترین اتکایی به غیر اینها = با کشتن روح ایمان در وجودمان و نشان میدهد نیت ما خالص و پاک نبوده           


2- مرحله ای که کوچکترین شک یا تردید یا دلخوری ، ناراحتی، نارضایتی (آشکارا یا نهان ) به عدالت و فرمان الهی که از جانب فرستادگان پاکش حکم شده = با ضعف و سستی ایمان و نشان میدهد ایمان ما پایدار نیست و حتی حاضریم ایمانمان را فدای منافع و لذت طلبی هایمان بکنیم 


3- سرانجام حساس ترین مرحله که فقط اگر مراحل قبل را با خلوص و نیّت الهی پشت سر گذاشته باشیم میتوانیم در آن سربلند باشیم مرحله ای که تقوا و توکل شخص به خداوند بهترین سرمایه اش است وبدون هیچ تردید و بی چون و چرا تسلیم فرمان الهی میشود تا بر قوّت روح ایمانش بیفزاید   


جز ایمان حقیقی و خدا ترسی  هیچ چیز دیگری نمیتواند به شخص یارا و توان ِ دوری از شهوت و آرزو و انحرافات و سستی ها را بدهد . در سایه بی ایمانی لذّات خوش آب و رنگ و زودگذر دنیوی به راحتی میتواند افسار نفس لذّت طلب و سیری ناپذیر انسان را بدست بگیرد و همچون حالت سُکر و مستی انسان رادر گیجی و سرگردانی همیشگی فرو برد (72 حجر)


الگوهای گرامی و عالی مرتبه ای مانند حضرت ابراهیم داریم که روح بلندشان و عزم و اراده راسخشان را از ایمان خالصشان به ودیعه گرفته اند و طبق آیه 57 انبیاء یک تنه و با اتّکا و توکّل به خداوند در مقابل ظلم و خیانت ضالمین وخائنین می ایستند واین سرافرازی دین ودینداریست.  


ایمان واقعی یعنی از جان خود هم حتی گذشتن ، یعنی صداقت ، یعنی تمام صفات حسنه ، یعنی نگاهت ، کلامت ، قلب و روحت و تمام وجودت را به او بسپاری ، یعنی ...





  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 9:50 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ