سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه ویژگی در هر که باشد، ایمانش به کمال رسد : خرد، بردباری و دانش . [امام علی علیه السلام]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

با سلام و عرض ادب


تمامی پدیده های هستی و به قولی این آیات و نشانه های یافتن، همواره مدیری مدبر را تداعی نموده که فکر را متوجه خود می سازد .


اقرار به وحدانیت التزام عقلی است و به نظر می رسد که همه کفار و مشرکین بی شعور نیستند آنچنان که تصور می کنیم و هم اینکه پدیده ها دارای ارزشهای متفاوتی هستند،پس منکرین نیز از نوعی شعور بر خورددار هستند .


و الا برای هیچ پدیده بی شعوری تکلیفی نیست و یا خداوند تکلیفی به فرا خور حال پدیده ها قرار داده است .


تکالیف انسانی یا بهشت و لقاء پروردگار را به ارمغان می آورد و یا جهنم را می نمایاند و انجام این تکالیف را خداوند در انسان به اختیار او قرار داده تا هدیه بهشت و یا وعده جهنم را برای خود کسب نماید .


آیه مورد نظرمان سوره عنکبوت آیه 63 می باشد .


و لئن سالتهم من نزٌل من السماء مآء فاحیابه الارض من بعد موتها لیقولٌن اللٌه قل الحمد لٌله بل اکثرهم لا یعقلون


چند نکته بسیار با اهمیت در آیه مذکور وجود دارد و بعضی از مطالب را هم استنباطی بیان خواهیم کرد .


1- گفتگوی خداست با پیامبر(ص) و طرح سئوال نمودن از طریق رسول گرامی اسلام


2- اقرار به وحدانیت و توجه به آفرینش برای دریافتن


3- احیای زمین بعد از مردن و اشاره به تکرار زنده شدن


4- توجه به رویش در جهان هستی و نو به نو شدن


5- تعقل نکردن که متفاوت از شعور است و نمی گوید که همه کسانی که منکر هستند نمی فهمند بلکه میفرماید اکثرا اینگونه هستند و به نظر می رسد منافع هر انسانی در هر زمینه باعث تعقل نکردن می گردد .


6- تعقل و تدبر میزانی است برای جدایی حق از باطل و چون خداوند بزرگ عقل مطلق است پس عادل است و عدل را شیعه که یکی از صفات خداوندی است بعنوان یک اصل از اصول پذیرفته است .


باید توجه داشته باشیم که انسان عاقل پراکنده گویی نمی کند و برای خود بت تراشی نمی نماید تا به دست آفریده های خویش سجده نماید و یا سر تسلیم فرود آورد این ضعف را خداوند به زیبایی از ما در آیه مذکور اقرار گرفته است .


شعوری که قادر مطلق بر جهان هستی دارد و هم چنین باعث هدایت آب می شود از تعقل نشات می گیرد و شناخته می شود پس آب ریشه در تعقل دارد ولی از جنس تعقل نیست ، اگر ادعای نزدیکی پروردگار را به خودمان از رگ گردن مورد مداقه قرار دهیم قوت این ادعا به خوبی برایمان روشن می گردد .


دقت در آیه : توحید ،عدل و معاد سه اصل از اصول را مورد توجه قرار داده که با اشاره به آب به اثبات می رساند که این نشان از خصوصیت ویژه آب دارد .


و اما استنباط ما


اثبات اصول و حقایق دین از پدیده ها بخصوص پدیده آب بیانگر اهمیت موضوع هست .


مسلم است که هدایت در تشریع اولویت بر تکوین دارد زیرا نوع شعوری را که پدیده ها در تکوین خود دارند با هم متفاوت است.


تکرار در اقرار که در قالب نماز تجلی می کند بیانگر این موضوع است که چرا همه چیز بستگی به پذیرش این نماز دارد ختی توحید انسان .


تکرار اعمال در ما دیو خفته نفس را در بستر بدی بر بیداری و نور دعوت می نماید .


و اما آب در جریان همیشگی خویش بر هستی رویش و دگرگون شدن، دگر گون زیستن ، دگر گون دیدن ، و از نو رستن را می آموزد  و این همه درایت در پدیده ای است که بر اساس ولایت تکوینی حرکت می نماید و این یعنی رشد و بقا .


آب در ذات خود مانند سواری است که در همه هستی در جریان است و شناخته نشدن جایگاه آب شاید به دلیل سیال بودن و تغییر شکل دادن و در جریان بودن آن است .


به تعبیری وظایف پروردگار را پدیده های جهان نشان میدهند از این رو هست که آیه و نشانه هستند و در این جریان آب هر قسمت از زمین را با قسمتهای دیگر آشنا می گرداند و این نوعی شناخت ایجاد می کند .


 از دیگر صفات آب کثرت آن است در جهان بطوری که چهار پنجم کره زمین را آب فرا گرفته است که  بیانگر این است که خداوند از کثرت وجود خفی پیدا کرده است .


در پایان معجز گویی خدا با این همه مطلب در یک آیه و درک کعجزه بودن این کتاب آسمانی از اهم ویژگیهای این آیه شریفه می باشد




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: جمعه 87/3/3::: ساعت 11:1 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ