بسم الله الرّحمن الرّحیم
آیات : یونس 94، 96 ، 103 ، 108 ، هود ، 17 ، حج 18 ، نور ، 49 ، قصص ، 53 ، 63 ، فاطر ، 5 ، یس ، 7 ، فصلت ، 53 ، زخرف ، 78
واژگان :
ممترین : شکاکان ، تردید کنندگان حقّت : ثبت شد ، محقق گردید موعد : وعده ، زمان وعده مریه : تردید یهن : خوار و کوچک کند دواّب : جنبندگان مذعن : به یقین پذیرندگان ، گردن نهندگان غّر : غرور گرفتن ، فریب دادن کاره : ناراضی ، بی میل ، با اکراه هنگامیکی بحث از تردید و شک بین دو موضوع مختلف پیش میاید و در طرف دیگر آن گستردگی زیادی از بابت گرایشات و اعتقادات هست و از طرفی نیز این دو طیف در مقابل یکدیگر قرار دارند و جذب و جاذبه های هر کدام و بخصوص ویژگیهای خاص هر دو طرف برای روشن شدن هر چه بهتر این موضوعات چنانچه بتوان این دو موضوع را با هم مقایسه و نکات بر جسته موضوع مورد علاقه خود را در نظر گرفت آنگاه شناخت رووشن و سلیس موضوع مورد نظر به راحتی قابل امکان و دسترسی است و در یک مقایسه منصفانه می توان حقانیت ( حق ) را به اثبات رساند و برای روشن شدن ، تنها به ویژگیهای موضوع می پردازیم و به روشنی بیان میکینم و قضاوت را به دیگران می سپاریم .
در کلیه آیات بررسی شده برای مقایسه حق و باطل سه حالت بیشتر نمیتوان متصور شد 1- یا باید تنه خود حق را در نظر گرفت و بررسی کرد 2- یا واژه نا حق را مورد مداقه قرار داد 3- و یا کش مکش ایندو واژه را با یکدیگر در نظر گرفت با تقسیم بندی ایات که مفاهیم کلی را در نظر داشتیم بر همین اساس دسته بندی آنان را می نویسیم
1- آیاتی که واژه حق را محقق می کند و به نمایش می گذارد 1-1 – کسانی که اعتقاد به حق دارند صاحب ویژگیهایی هستند که عبارتند از اینکه هرگز اهل شک و نردید نبوده و نیستند و آگاهی و علم ذلرند و عالمندو با یکدیگر هرگز اختلاف نمیکنند 1-2 گروندگان به حق یقینا اهل نجات هستند که این وعده به حق خداوند برای آنان بوده و فلاح و رستگاری هدیه ای است که خداوند به آنان میدهد 1-3 نگهبانی و حراست از بنده خویش را خداوند بزرگ خود عهده دار میباشد وهمواره او پشتیبان و نگهدارند خوبی است برای انسان 1-4 قرآن خصوصا و همه کتب آسمانی حق است برای گروندگان به آنان و این رحمت بی منتهای حق را نشان میدهد و شامل زمان خویش میگردد 1-5 اهل حق در مقابل خداوند تسلیم بوده و هنگام تلاوت ایات مبارک آن به وضوح می گویند که قبلا نیز با توجه به قرات آن با ایمان بوده اند 1-6 حقانیت حود حق از آن خداوند است زیرا خود او حق مطلق است که به حق داده شده است 2- آیاتی که واژه نا حق را به نمایش میگذارد 2-1 اهل نا حق تحقق عذاب خداوند برایشان خود حقی است و این حق عذاب آنان توسط خداوند حق انجام می گیرد و آنان را سزاوار می کند 2-2 گواهی نا حق را همیشه ناحق به سود خویش میخواد و برای محقق شدن این نا حق بسیار نا حق دیگری را نیز باعث می گردد 2-3 اصل توجه به دنیا میتواند خود ناحقی باشد برای فریب انسان از چه طریقی این ناحق انجام میگیرد از آنجا که این نا حق خود را به صورت کرم و بخشش از ناحیه شیطان جلوه میکند 2-4 حقانیت هدایت نشدن انسان در نپذیرفتن خود حق است در واقع انسان با نپذیرفت حق زمینه بسیار مناسبی برای هدایت نیافتن را فراهم می کند 2-5 بسیار سخت و ناگوار است اما باید پذیرفت که ایگونه اتفاق می افتد و خداوند خود شاهد و گواه نا حق است که هیچ راه گریزی برای آن نیست 2-6 در این جهان هستی علت و اساس گمراهی از حق باید اعتراف کرد که خود ناحق است 3- ایاتی که حق و نا حق را با هم به نمایش میگذارد 3-1 انسان را معمولا موجودی لاهوتی قلمداد میکنند و او را آسمانی خطاب مینمایند برای زمین و هر آنچه که در آن هست و به این شکل جنبه تقدس را به انسان میدهند در صورتی که خداوند با مثال اینکه خورشید و ماه و تمام ستارگان که در آسمان هستند و اعم از جنبدگان و درختان برای خداوند سبحان سجده می نمایند و بسیاری از انسانها چنین نمیکنند و باور هم ندارند لذا خداوند به روشنی بیان میکند که عذاب از آن کسانی است که خواری را برای خداوند طلب دارند .
سلام بر اهل هدایت
اگر خدا میخواست همه هدایت می شدند
ادامه عناوین هدایت
عناوین هدایت
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 26
کل بازدید :263665
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررسی آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
برسی آیات توکل در قرآن
بررسی آیات حق در قرآن
بررسی آیات هدایت در قرآن
متن قرآن
متن کامل قرآن
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
دانشنامه موضوعی قران
نمایش کامل قرآن با امکانات جستجو
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
قرآن-حافظ- مولوی-سعدی- شاهنمامه