سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مرا با عصمت تأیید فرما و زبانم را به حکمت بگشای . [امام زین العابدین علیه السلام ـ در دعای استغفار ـ]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

 به نام خدا

کلیه آیات : 6 حمد- 5 ،213،198،120،272 بقره  - 88،125،149 انعام  -97 اسرا -17 کهف - 56 قصص- 35،46 نور - 78 شعراء - 4 احزاب - 23 زمر- 23 جاثیه

اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ ذَلِکَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشَاءُ وَمَن یُضْلِلْ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ 23زمر

خدا زیباترین سخن را [به صورت] کتابى متشابه متضمن وعد و وعید نازل کرده است آنان که از پروردگارشان مى‏هراسند پوست بدنشان از آن به لرزه مى‏افتد سپس پوستشان و دلشان به یاد خدا نرم مى‏گردد این است هدایت‏خدا هر که را بخواهد به آن راه نماید و هر که را خدا گمراه کند او را راهبرى نیست 23زمر

 إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَانِهِمْ تَجْرِی مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ 9 یونس

کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند پروردگارشان به پاس ایمانشان آنان را هدایت مى‏کند به باغهاى [پر ناز و] نعمت که از زیر [پاى] آنان نهرها روان خواهد بود [در خواهند آمد] 9 یونس

هدایت : ‌هدایت به دو صورت  انجام میگیرد 1- هدایت عام  و 2-  هدایت خاص ،اما هدایت عام یعنی خداوند همه انسانها را هدایت می کند زیرا فطرت پاک انسان ، رسالت پیامبران و کتابهای آسمانی همه وسایل هدایت عام خداوند هستند که خداوند به آنها در قرآن اشاره نموده است

کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلاَّ الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ فَهَدَى اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ یَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ 213 بقره مردم امتى یگانه بودند پس خداوند پیامبران را نویدآور و بیم‏دهنده برانگیخت و با آنان کتاب [خود] را بحق فرو فرستاد تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند داورى کند و جز کسانى که [کتاب] به آنان داده شد پس از آنکه دلایل روشن براى آنان آمد به خاطر ستم [و حسدى] که میانشان بود [هیچ کس] در آن اختلاف نکرد پس خداوند آنان را که ایمان آورده بودند به توفیق خویش به حقیقت آنچه که در آن اختلاف داشتند هدایت کرد و خدا هر که را بخواهد به راه راست هدایت مى‏کند    213 بقره

اما کسانی که به این درجه از هدایت خداوند گردن می نهند و به رسول او ایمان می آورند و کتاب را رهنمای خود قرار می دهند به هدایت خاص خداوند می رسند و مورد عنایات خاص خدا قرار می گیرند .گروه نخست هنگامی که از رسول پیروی نکردند و از کتاب سربرتافتند به جایی می رسند که هدایت خاص خدا را نه می بینند و نه می شنوند

فَمَن یُرِدِ اللّهُ أَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَأَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَاء کَذَلِکَ یَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ  125 انعام

پس کسى را که خدا بخواهد هدایت نماید دلش را به پذیرش اسلام مى‏گشاید و هر که را بخواهد گمراه کند دلش را سخت تنگ مى‏گرداند چنانکه گویى به زحمت در آسمان بالا مى‏روند و یا اصلا نمی توانند که با لا بروند  ،این گونه خدا پلیدى را بر کسانى که ایمان نمى‏آورند قرار مى‏دهد  125 انعام

اینکه در قران آمده خدا را هر کس را بخواهد هدایت می کند به این معنا نیست که تبعیض یا بی عدالتی رخ داده است بلکه طبق آیات قرآن شرایط یکسان برای انسانها وجود دارد هر کس شرایط این هدایت را کسب کند هدایت می شود همان طور که در ایه 9 سوره یونس خداوند شرط این هدایت را ایمان وعمل صالح ذکر کرده است .

برای رسیدن به این هدایت شرایطی لازم است که به اختصار بیان می شود .

1- علم و دانش 120 بقره

2 -تسلیم ( پذیرفتن فرامین خداوند )23 زمر

3- ایمان 213  بقره

4- پذیرفتن یگانگی خداوند (اعتقاد به خدا - توحید)90-88 انعام

5-ایمان به رسول وکتاب 97 اسراء

6-عمل صالح 272 بقره

7-داشتن یقین 5 بقره

8-یاد خدا 198 بقره

انسانهایی که شرایط گفته شده را دارا باشند و الگوهایی چون حضرت ابراهیم( 78 شعرا )و اصحاب کهف (17کهف) را سر لوحه خود قرار دهند به هدایتی که شایسته داشتن  ((شرح صدر)) است می رسند ، و در پس نافرمانی از دستورات پیامبر( 46 تا 52 نور) به عدم هدایتی می رسند که خدواند (براساس عمل خود انسان ) دلش را سخت تنگ مى‏گرداند چنانکه گویى به زحمت در آسمان بالا مى‏رود این گونه خدا پلیدى را بر کسانى که ایمان نمى‏آورند قرار مى‏دهد 125 انعام

 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: یکشنبه 89/10/12::: ساعت 10:23 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ