سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش بیش از آن است که به شماره آید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

به نام خدا

ِانَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى

الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ18 توبه

مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند 18

أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَیْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ 109 توبه

آیا کسى که بنیاد [کار] خود را بر پایه تقوا و خشنودى خدا نهاده بهتر است‏یا کسى که بناى خود را بر لب پرتگاهى مشرف به سقوط پى‏ریزى کرده و با آن در آتش دوزخ فرو مى‏افتد و خدا گروه بیدادگران را هدایت نمى‏کند109

بر اساس مطالبی که تا این زمان در باب هدایت نگاشته شد بر خود واجب می دانیم بر این نکته تاکید کنیم که توبه خود یکی از راه های هدایت و خود نشانه هدایت یافتن است ، خداوند به دلیل مهر فراگیرش نسبت به همه خلق باب توبه را گشوده و قبولی آن را بر خود فرض نهاده است پس ناامیدی از بخشش خدا جز برای تنبلان و دوستداران گناه نیست و انسانهای در راه، اگر گاه اشتباه کنند از درب توبه  به سوی نور خدا هدایت خواهند شد .هدایت به توبه می رسد و توبه هدایت را در بر دارد.

2 آیه 18 و 109 سوره توبه به داستان ساخت مسجد ضرار می پردازد که توسط منافقین در زمان پیامبر روی داد و چون نیت بر آسیب رسانی به اسلام بود به دستور خداوند و به دست پیامبر خراب گردید

این اتفاق نه منحصر به زمان رسول است که همه زمانها را در بر می گیرد ... از آنجا که معجزه قرآن تازگی است پرداختن به این مهم در همه زمانها لازم است که ظاهر مسایل دینی موجب دینداری صاحبان آن نیست که به گفته خداوند نیت تقوی وقرب الهی نشانه قبولی اعمال عبادی است ،

مسجد در معنای عام محلی است برای عبادت ساختمانی که نماز در آن اقامه می گردد ولی در معنای خاص ان هر محلی که مکان سجده خداوند قرار بگیرد مسجد است ، و از آنجا که سجده بالاترین حالت عبادی مخلوق است هر عملی که نیت کامل تقوی الهی را در برداشته باشد نمادی از سجده می گردد وباید توسط کسانی که اهل تقوی و هدایت هستند صورت بگیرد تا مورد قبول قرار گیرد. ظاهر اعمال عبادی به نیتی غیر از قرب الهی مسجد ضراری است که به فرمان خداوند خراب می شود و این همان نابودی(هبط) اعمالی است که خداوند بارها در قرآن به آ ن اشاره داشته است .

خداوند به صراحت در آیه 18 توبه نشانه هدایت را بیان داشته  

1-    ایمان به یگانگی خدا

2-    ایمان به معاد

3-    انجام اعمال عبادی مثل نماز وروزه (با شرایطی که عنوان شد ، نیت قرب الی الله )

4-    نترسیدن جز از خدا

نترسیدن از خدا یعنی حق عمل کردن حق گفتن تحت هر شرایطی ...اینان جزء هدایت شدگانی هستند که خشنودی خدا را هدیه می گیرند .

در آیه 109 خداوند به زیبایی نتیجه اعمال منافقان را بیان نموده

می سازیم ولی در لبه پرتگاه سقوط ... عبادت می کنیم ولی در لبه جهنم ...الله اکبر

باید در همه اعمال عبادی خود دوباره تجدید نظر کنیم که پایه هایش بر تقوی است یا بر لبه جهنم ...

آیات خدا هر روز تلنگری است، هر روز خدا با ما سخن می گوید  به زبانی نو وشیوا هر روز تلنگر می زد که حسابرسی کن قبل از سقوط به پرتگاه و آیا قرآن چیزی جر معجزه است؟



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: پنج شنبه 91/3/25::: ساعت 11:32 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ