سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداى سبحان طاعت را غنیمتى ساخته است براى زیرکان آنگاه که مردم ناتوان کوتاهى کنند در آن . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)
  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 


     آیات مورد بحث : آیات 61  آل عمران ،  36 و 85 و 107  اسراء ، 56 روم ، 4 احقاف ، 25 فتح مورد بحث ماست  که بطور اختصار به چند آیه اشاره نموده و نتیجه خواهیم گرفت .


 


آیه 36 سوره اسراء


وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً ?36?


و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن زیرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد (36)


آیه 85 سوره اسراء


وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً ?85?


و در باره روح از تو مى‏پرسند بگو روح از [سنخ] فرمان پروردگار من است و به شما از دانش جز اندکى داده نشده است


( 85 )


آیه 107 سوره اسراء


قلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا یُتْلَى عَلَیْهِمْ یَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّدًا ?107?


بگو [چه] به آن ایمان بیاورید یا نیاورید بى‏گمان کسانى که پیش از [نزول] آن دانش یافته‏اند چون [این کتاب]  آنان خوانده شود سجده‏کنان به روى درمى‏افتند (107)


 


توضیخاتی در مورد آیه 36 سوره اسراء:


 یافته های بشر باید بر اساس علم آنهم از نوع پاکش باشد نه برپایه علوم نظری واکتسابی که بر پایه نظریات و فرضیات


بنا شده است و شک و گمان بسیار در آن می باشد بنا گذاشته شده باشد  ، پس باید علم را با دلیل محکم پذیرفت


مانند علم معصومین و دلیل اینکه چرا نباید ازغیر علم پیروی کرد این است که خدا شاهدانی چون گوش ، چشم و دل


که ازوسایل بدست آوردن علم هستند را در قیامت باز خواست میکند که آیا آنچه را که بدست آوردید علم بود یا خیر ؟


پس ملاک بدست آوردن علم پاک چشم و گوش و دل است که باید بسیار مراقبت نمود مگر پیروی از گمان که عواقبی


را در بر خواهد داشت که اشاره میکنیم .


این فرا خوانی و مباهله ایست که انجام می پذیرد و آیاتی که کلیت نوع بشر را در بر می گیرد و گروه خاصی را مخاطب 


قرار نمی دهد را می توان به مباهله قرآن ذکر کرد و اما این پیروی عبارتند از :


شایعه ، ازبین رفتن روحیه تحقیق و کنجکاوی ، نا بودی استقلال فکر ، در خطر ماندن آبروی دیگران ،ازبین


 رفتن رفاقتها  ،پایمال شدن حقوق دیگران و در نیتجه روحیه و جو بی اعتمادی است که سر انجام آن


نابودی جامعه است .


 


توضیحاتی در مورد آیه 85 سوره اسراء :


 


اینکه باور کنیم جنس روح از امر خداوند است و خلقتی اسرار آمیز دارد و باید بدانیم که امر خدا همان فعل خداست و


بدون علت تحقق می گیرد زیرا امر خدا ما فوق ماده و ظرف زمان است و روح  انسان نیز اینچنین است از جنس امر ،


از روح انسان خواص بدیعی رخ میدهد و قابل مشاهده زیرا روح انسان گاهی در عالم بالا و با ملائک است گاه همان


حقیقتی است که در ماده دیده شده است و گاهی با مومنین و گاه با انبیاء در تماس بوده و هم چنین گاهی هم در


گیاهان و حیوانات است .


 


توضیحاتی در مورد آیه 107 سوره اسراء:  


  


و اینک قرآن شکستن غرور مخالفان را چه ایمان آورده باشند و یا نیآورده باشند را مسئله قابل توحهی می داند ، چون


این افرادکسانی هستندکه قبل از نزول قرآن به آن باور داشتند که حالا کافر شده اند این نشان می دهد که قرآن حق


است و برای دلهای مستعد مایه خضوع و خشوع و دارندگانش را بهترین عالمان میداند .


 


با توجه به بررسی این چندآیه که ذکر شده به خوبی در می یابیم که خداوند از وسایل قابل لمس که مرتب باآن در گیر


هستیم برای فراخوانی و مباهله در نظر گرفته و همه جهانیان را دعوت کرده تا همگی آنها با توجه به این وسایل پی به


اهمیت موضوع ببرند که این وسایل بطور مشخص عبارتند از


 


1- داستان حضرت عیسی و قبول تولد حضرت بدون داشتن پدر


2- خود علم بعنوان یه پدیده ارزشمند


3- و روخ و داستانهایش و ابهامات آن و اینکه از چه مقوله ای هست


4- خود کتاب قرآن که بنوعی علم مطلق است که از هیچ تر و خشکی فرو گذاری نکرده است


5- باور به قیامت و دیدن آن جهان را در دنیا و کار سازی برای آن جهان که هیچ از جنس هم نیستند


6- باور به خلقت توسط خالق علیم و دانا و در نظر داشتن اینکه خلقت با تدبر از هم جدا شدنی نیستند


7- اشاره به حج این عظیم ترین نمایش قدرت و تجمع مسلمین و انجام مناسک از هر ملیت و اعتقادی


 


یادمان باشد که علم قدرت می آفریند و آنچه که باعث  خواری می گردد استفاده نا مشروع از این قدرت است  


و در پایان بحث علم از خداوند بزرگ در خواست عاجزانه می کنیم که وجود پر ازنقص ما را با موجودیت کامل قرآن بهم


گره  زده و  دست ما را  از علم اکمل قرآن کوتاه  نفرماید انشالله ، آنچه را که  میدانستیم انشالله با صداقت گفتیم  و


 نوشتیم و آنچه را که نمی دانستیم تو بر قلبمان جاری بفرما (( آمین )) .


 


 



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 8:34 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ