به نام خدا
یک مثال ، کودکی را در نظر بگیریم که والدین او یک سری کتاب علمی تهیه می کنند ، معلم خصوصی می گیرند ، محیط خانه را برای خواندن کتابهای علمی آماده می کند ، کودک که کتابها را مطالعه کرد لذت بی نهایتی می برد و بعد از چند وقت در آزمونی که از این کتابها تهیه شده رتبه خوبی کسب می کند وبه واسطه این کسب رتبه از نظر اجتماعی بسیار منزلت می گیرد واینده روشن کسب می کند ،در این موقع عقل چه حکم می کند ؟ کودک باید با تهیه هدیه ایی مناسب از پدر ومادر خود تشکر کند ... ولی پدر ومادر یک میهمانی بزرگ می گیرند و هدیه ایی بسیار ارزنده به کودک می دهند کودکی که در ورای علم آموزی هم به لذت خواندن رسیده هم به اینده روشن ...
پاداش علم
1- مقام شاهدان
شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (18)
همواره برای شهادت عده ایی انتخاب می شوند که دارای کلیه فضائل اخلاقی باشند ، کسی که قول وفعلش یکی بوده و برای همه وخصوصا دو طرف ذینفع، سخنش حجت باشد و به بیان شیواتر به صفات خداوندی مزین باشد ، و اگر این شهادت برای مهمترین مساله هستی باشد باید کسی انتخاب شود که به بزرگترین جایگاه در همه هستی رسیده باشد خداوند اینان را در قرآن معرفی می کند ( خدا- ملائک – دارندگان علم – قائمان به عدل ) و چه پاداشی برتر از این عزت ؟
162 آل نساء
لَّـکِنِ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَالْمُقِیمِینَ الصَّلاَةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ أُوْلَـئِکَ سَنُؤْتِیهِمْ أَجْراً عَظِیماً (162)
اجری که تنها شایسته راسخون در علم است و خداوند در پاداشهای زیبای خود به آن به عظیم تعبیر فرمودند یعنی بزرگ ، بزرگترین در بین همه پاداشهای بزرگ دیگر
19 رعد
تنها یک نابینا ارزش بینایی را می داند ، خداوند در آیات فوق اشاره به تفاوت ها می کند وافراد بی علم را به نابینایان تعبیر می کند زیرا نابینا از دیدن محروم است و بطبع از لذت دیدن و یک فرد بی علم از نعمت دانستن ولذت این دانایی که تنها عالمان از آن آگاه هستند و زیباترین پاداش همین بس که خداوند انسان را برتر بر دیگران خطاب کند وبیشتر به انسان توجه کند .
107 الاسراء
قُلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا یُتْلَى عَلَیْهِمْ یَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّداً (107)
5- رشد
رسیدن به رشد و کمال از دیگر پاداش علم است که هرچه رشد بیشتر علم افزونتر وهرچه علم افزونتر رشد ورسیدن به کمال بیشتر .
وَلَا یَمْلِکُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ یَعْلَمُونَ 86
32 دخان
وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِینَ (32)
گروهی از اهل بنی اسرائیل بر دیگران قوم برگزیده شدند به دلیل علمشان ، وعلم باعث برگزیده شدن و علم وپرچم شدن خواهد شد به طوری که پیشاپیش همه بر فراز دستها نشان عظمت هستی باشد .
32 اعراف
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ (32)
خداوند در آیات بسیاری عنوان داشته اند که برخی از نشانه ها وجود دارد که همه مردم به طور مساوی آن را می بینند ولی عده کمی به آن و علت آن آگاه می شوند که این انسانها یا متفکرین هستند یا عاقلان یا عالمان .
83نساء
علما به دلیل علمشان و منزلتی که خدا به آنان در جمع عطا فرموده توان تدبیر جامعه را دارا می باشند و این مهم از آنان بر می آیند و این نیست مگر این اصلاح امور به دست عالمان صورت می گیرد و بس
6 سباء
ویکی از عظیمترین پاداش عالمان رسیدن به حقانیت قرآن است که رسیدن به بهشت در همه زمانها و در همه مکانها است ، خواندن قرآن و رسیدن به حقانیت آن و رسیدن به تدبیر قرآن والاترین پاداش عالمان است که رسیدن به این کتاب خواند همه اوراق هستی است پرواز در ملکوت خدا وقتی در زمینی و گذشتن از خاک وقتی از خاکی .
سلام بر اهل هدایت
اگر خدا میخواست همه هدایت می شدند
ادامه عناوین هدایت
عناوین هدایت
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 64
کل بازدید :264156
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررسی آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
برسی آیات توکل در قرآن
بررسی آیات حق در قرآن
بررسی آیات هدایت در قرآن
متن قرآن
متن کامل قرآن
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
دانشنامه موضوعی قران
نمایش کامل قرآن با امکانات جستجو
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
قرآن-حافظ- مولوی-سعدی- شاهنمامه