سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه در دین خدا تفقّه کند، خداوند همّ و غمش را کفایت می کند و از آنجاکه به حساب نمی آورد، روزیش دهد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)
به نام خدا

آیه 200 سوره آل عمران


 


صبر بر دین


 


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (200


 


ای اهل ایمان در کار دین صبور باشید ویکدیگر را به صبر ومقاومت سفارش کنید ومهیا ومراقب کار دشمن


بوده وخدا ترس باشید که پیروز وسعادتمند هستید


 


دین :قانون – روش – آئین  - پاداش


دین =  اعتقادات +شرعیات


 


دین : قرآن + عترت


 


واما نکات مهم  آیه


1-     در کار دین باید صبور بود ،‌هنگامی که راه وروش شناخته شد ومسیر به وسیله نور قرآن وعترت روشن گردید ، در رفتن ورسیدن باید صبر داشت ، خداوند در این آیه تاکید می کند دینداری کار آسانی نیست واجر عظیم ان نیز به دلیل کار عظیمی است که انجام می گیرد ،استوار ماندن بر صراط مستقیم اراده قوی وانگیزه بالا می طلبد که برای رسیدن به هدف باید صبور بود .


2-     دین همواره از طرف دشمنان تهدید می شود منظور از دشمنان هم دشمنان درونی است وهم دشمنان خارجی ، دشمنان درونی مثل پیروی هوای نفس –گناه – خستگی و... که قلب را تیره می کند وانسان را نا امید می سازد وچشم را نابینا می گرداند


دشمنان خارجی همه افرادی هستند که سعی در منحرف کردن فکر وقلب از صراط مستقیم ویاد خدا دارند .با علم بر چگونگی حمله دشمنان باید با علم واستوار گام برداشت


3-     فرمان مستقیم خداوند در صبور بودن در دین بیانگر نکته تربیتی بسیار مهمی است که از جانب خدا به ما رسیده که مهمترین ومناسبترین شیوه تربیتی ،ارائه الگوی عملی است ،قبل از امر به معروف ، خود باید عامل باشی (اصبرو وصابرو ) ابتدا صبر پیشه کنید سپس امر به صبر کنید ، الگوی عملی موثر ترین شیوه تربیت فرزندان توسط و الدین ومربیان است ، انسانها هر مَعروفی را از عمل به آن بهتر می آموزند (عمل بهترین کلام است )بر مروجعین ومبلغان تربیتی این شیوه فرمان مستقیم خداوند  که ابتدا عامل باشید سپس آمرچراغ هدایت وبهترین تبلیغ دین مبین اسلام است


4-     صابروا : دیگران را به صبر سفارش کنید (توجه به جمع گرایی ) خداوند می فرمایند دیگران را به صبر دعوت کنید ، هرگاه کسی از شما در راه ماند بر دیگری واجب است برای کمک دست او را بگیرد  و  او  را به پیش ببرد .داشتن دوستانی که دارای هدف مشترکند وسفارش دهنده به مَعروف نعمتی است که شایسته والاترین شکرگزاریها به درگاه پروردگار است .گاه خسته از دشمنان درونی وبیرونی ناامید می گردیم در آن وقت لازم است سفارش به بهترین اعمال ویاری کردن یکدیگر .تنها رفتن امکانپذیر است ،‌اما با هم رفتن شیرین است
واحتمال رسیدن به میزان اعداد جمع افزایش می یابد (مثل  سرچشمه ).


5-     خداوند در آیاتی از قرآن که به صبر اشاره می کند منظور صبر به شیوه مثبت وهدفمند آن است ، صبری که رستگاری در پی خواهد داشت ، صبری که به رستگاری ختم نگردد بی فایده است .


رستگاری یعنی رفتن در مسیرخدا ورسیدن به حب دوست ، پس صبر در سخن خدا صبر با بصیرت وعلم و دانائیست ، صبری که پیابران برای ابلاغ رسالت خود داشتند .


 مومنان کسانی هستند که در کار دین صبر می کنند ویکدیگر را به آن دعوت می کنند ، خدایا ما را مزین به این صفات کن .
آمین



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:8 صبح

    به نام خدا


     


    صبر را چشمه ایی مطهر وبا برکت ، که هر چه بیشتر غور کنی بیشتر دُر یابی ،‌غواصان عاشقیم وبه سبب درخشانترین گوهر بسم ا... گفتیم


    آیات 157-155 سوره بقره


     


    وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ (155) الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ (156) أُولَـئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)


     


    مطالب مهم  آیات فوق


    1-     آزمایش انسان به وسیله پروردگار امری است کاملا عادی وعقلانی ، هر انسانی در طول زندگی خود در سرای دنیا به آزمایشاتی از سوی خداوند امتحان می شود ، ونکته مهم  آن است که این امتحانات برای هر انسانی با علم خداوند متفاوت است ، برای یکی ترس از سختیها است وبرای دیگری گرسنگی وبرای فرد دیگر نقص در جان ومال وفرزند و... علت متفاوت بودن این امتحانات بر اساس عللی است که در کتاب علم خداوند محفوظ است مثل ظرفیت انسانها ، علم پروردگار ، بهترین شیوه رشد بندگان و... که انشالله در آیات دیگر به طور کامل به آن خواهیم پرداخت ، پس آزمایشات وامتحانها وسختی ها امری است جاری وساری در خلقت (دانش به این مهم باعث آرامش در زندگی انسان می شود ...)


    2-     توجه به تفاوت عکس العمل در برابر این آزمایشات : انسانها در برابر این آزمایشات رفتارهای گوناگونی از خود بروز می دهند ، عده ایی تاب تحمل ندارند وبه کفر وشرک مبتلا می شوند ودر حالت خوشبینانه جزع وناله می کنند وعده ایی در برابر این امتحانات صبر پیشه می کنند ، اما علت تفاوت رفتارها در چیست ؟ اعتقادات قلبی انسانها (یقین ) ، علم ودانش کسب شده توسط انسان وبه تبع آن ظرفیت وجودی هر کس برای پذیرش فرمان الهی ...وبشارت خداوند برای دسته ایی است که صبر پیشه کردند وتسلیم فرمان خداوند بودند .


    3-     اما  برای صبر ویژگیهایی موجود است ، خداوند در آیه 156  ویژگی صفت صبر را بیان داشته اند ، کسانی که وقتی به مصیبت وآزمایشی مبتلا می شوند خدا را یاد می کنند وبا یقین واعتقاد قلبی می گویند همه چیز از خدا است وبازگشت  همه چیز هم به سوی خدا است ، یعنی با یاد خدا وبرای خدا وبه اعتماد به خدا صبر می کنیم پس هر تحملی صبر نیست ،در این جا باید به این موضوع مهم اشاره کرد که واژه ها بار معنایی خود را دارند هر واژه اگر چه به نظر مترادف با واژه دیگر می آید اما معانی خاص خود را دارا می باشد مثل واژه صبر وتحمل ، تحمل یعنی حمل کردن مثل چیزی را بر دوش کسی نهادن وبه اجبار او را مجبور به حمل بار کردن که این حمل کردن اگر چه در پایان با مزدی همراه است اما سختی وناگواری شدیدی را دارا می باشد که مهمترین آن اجبار است ، انسان در این حالت تصور می کند حقی از او ضایع شده وبار دیگری را به دوش می کشد که این اصلا زیبا نیست ولی صبر یعنی برای رسیدن به یک مقام عالیه وبرای ابراز عشق وارادت به کسی که دوستش داریم  با میل ورضایت سر تسلیم بر فرمان صادره می نهیم و با همه مشکلات شهد شیرین فرمانبرداری از معشوق را می چشیم که زینب (س) با این نگرش به کربلا همه چیز را زیبا دید ند .


    4-     پاداش صابران : در آیه 157 خداوند به پاداش صابران اشاره می کند که بعد از صبر به این پاداشها نایل می شوند


                                     صلوات خدا


                                     رحمت خدا


                                    هدایت


    صلوات از ریشه صل می آید به معنای اتصال، خداوند به این صابران اجر صلوات از سوی خود را نصیب می کند (بارها شنیده ایم که اگر قدمی به سوی خداوند برداریم خداوند قدمها به سوی ما بر می دارد ، خداوند به سوی ما نزدیک می شود به سوی اتصال به ما ، گاهی فکر می کنیم  به سوی خداوند می رویم واز این رفتن غره می شویم ولی غافلیم که خداوند به سوی ما می آید واینقدر زیبا صحنه چیده می شود که حظ رفتن را هم ما بچشیم ) خداوند به بندگان صابر توجه ویژه دارد ودر پس تلاش بنده به سوی او توجه می کند وبه سمت او می رود .


     


    رحمت از رحم می آید ، خداوند بر آنان رحم می کند هم در صبر بر مصیبت وهم در سرای باقی به سبب این صبر ، این رحمت عظیم پروردگار مانند هاله ایی نورانی انسانهای صابر را در پوشش خود می گیرد، مصیبت را بر بنده آسان وحتی دوست داشتنی می کند .


     


    هدایت ، شاید بزرگترین اجر صبر هدایت باشد زیرا وقتی انسان میسر را شناخت ودر پس شناخت راه مانع ها را نیز درک کرد رسیدن به همه خیرات ونزدیکی به خداوند راحت می شود ومگر انسان عاشق جز رسیدن ووصل چه می خواهد واگر راه روشن باشد وچراغ برافروخته رفتن ورسیدن آسان می شود واین اجر بزرگ وبا شکوه بر صبری استوار است که یاد خدا زینت آن باشد



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:7 صبح

    بِسمِ الله اَلرحمن الرَحیم


    وَالعَصر(1) اِنَّ الاِنسانَ لَفی خُسرّ(2) اِلاّ اَلَذینَ امَنوا وَ عَمِلوا الصالِحات وَ تَواصَوا بِالحَّقِ وَ تَواصَوا بِالصَّبر(3)


    قسم به این زمان (1) بدرستیکه آدمی در خسران است (2) مگر کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند و وصیت کردند یکدیگر را به حق و وصیت کردند به صبر (3)


    سوره والعصر یکی از زیباترین سورهای قرآن کریم می باشد که در آن با ظرافت تمام انسان را به رعایت حق و داشتن صبر سفارش نموده است .


    نکات برجسته این سوره را می توان به این شرح برشمرد:


    1)در رابطه با قسم به زمان تعابیر مختلفی ذکر شده است و هر کدام از مفسرین خود به گونه ای آن را تعبیر نموده اند عده ای منظور از عصر را همین زمان در نظر گرفته اند و معتقدند خداوند به همین زمان قسم یاد کرده عده ای دیگر منظور از عصر را حضرت صاحب الزمان دانسته اند و در ادامه معتقدند هر کس این زمان را از دست بدهد در خسران است و مراد از آدمی به طور کلی می باشد حتی در دیدگاه اول نیز این نکته وجود دارد که هر که زمان را از دست بدهد به خسران و نابودی می رسد بهر حال باید گفت زمان به راستی طلاست و نباید آن را از دست بدهیم وگرنه به زیان و خسران خواهیم رسید


    2 ) عده ای دیگر از مفسرین در مورد آیه اول معتقدند که همیشه به دنبال ذکر سوگند زیان صورت می گیرد چراکه انسان معمولا سوگند هایش را بدون آگاهی از عواقب آن ذکر می کند و چون به دنبال بستن هر عهدی وظیفه ای ایجاد می شود لذا انسان معمولا به دلیل عدم آگاهی به خسران و زیان می رسد.


    3) لذا تنها کسانی به این زیان نمی رسند که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند و در این مسیر یکدیگر را به رعایت حق و صبر سفارش نمایند .


    4) نکته مهمی که در این آیه به چشم می خورد این است که خداوند ابتدا انسان را به حق و سپس به صبر سفارش نموده است و باید دانست ما به صبر نمی رسیم مگر زمانی که حق را رعایت نماییم البته حق دامنهای بس وسیع دارد که از عهده ما خارج است و تنها به ذکر همین نکته باید پرداخت که برای رسیدن به صبر از حق باید گذر نمود و رسیدن به صبر بدون رعایت عدالت و حق هیچ فایده ای ندارد و شاید بتوان گفت این آن صبری است که ارزشمند است چرا که تو با رعایت عدالت است که می توانی به صبرجمیل برسی


    به این امید که بتوانیم به صبر واقعی که همانا رضای خداوند منان است برسیم.




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:7 صبح

    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ