سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوردن از سرِ سیری، خواب بی شب زنده داری، خنده بی [مایه] شگفتی، ناله و مویه بلند به هنگام مصیبت، و بانگ نای در نعمت و شادمانی، نزد خدا سخت ناپسند است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم


آیات 122 و 173 آل عمران


إِذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنکُمْ أَن تَفْشَلاَ وَاللّهُ وَلِیُّهُمَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ «122» 


الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ «173»  


و نیز به یاد آور] زمانى را که دو طایفه از شما تصمیم گرفتند سستى نشان دهند [و از وسط راه بازگردند]؛ و خداوند پشتیبان آنها بود [و به آنها کمک کرد که از این فکر بازگردند]؛ و افراد باایمان‏، باید تنها بر خدا توکّل کنند!  «122» 


اینها کسانى بودند که [بعضى از] مردم‏، به آنان گفتند: (مردم [= لشکر دشمن ] براى [حمله به‏] شما اجتماع کرده‏اند؛ از آنها بترسید!) اما این سخن‏، بر ایمانشان افزود؛ و گفتند: (خدا ما را کافى است‏؛ و او بهترین حامى ماست‏.)  «173» 


 


واژگان :


هّم ، همّت : آنچه مرد آهنگ آن کند یا فکرش برای انجام آن دور زند ، مرد دارای همتی است که امور والا را طلب می کند همواره


فشل  :  سست شد و در هنگام سختی یا جنگ ترسید ، نزاع مکنید که دولت شما از دست میرود


وکل  : شخص نا توان که کار خود را به دیگری واگذار کند و به او متکی شود ، نرسو ، فلانی را رها کرد ، کار را به او واگذار کرد او را به خود واگذاشت


خشی : هراسان ، ترسان ، از او به سبب بزرگداشت وی ترسید ( مانند ترس علما از خدا ) ، گیاه خشک


وکیل : گماشته ، نماینده ای از طرف یک شخص یا جمعی ، کسی که از طرف کسی بکار گماشته شود


توّکل  : به دیگری اعتماد کردن ، کار خود به خدا واگذاشتن ، و به دید خدا بودن


 


برای درک مفاهیم و واژه های قرآنی که حقایق پنهانی را در بر دارد ، باید فقط از خداوند استمداد جست ، تا این اسرار روشن و آشکار گردد ، در غیر اینصورت نوشتار ما مانند رمان طویلی خواهد شد که هیچ مفهوم کوچکی را نیز القاء نکند .


حال که به برکت خود قرآن برای بیان این حقایق با واژه توکل آغاز می کنیم ، و آن چنان که از ترجمه آیات بر می آید عزممان را جزم خواهیم کرد تا از همت و یا آنچه را که آهنگ آن کرده و یا فکرش در سرمان دور می زند را با بلند ترین و رسا ترین مراتب بنگاریم انشاالله .


با توجه به دو آیه شریفه فوق به این نتیجه می رسیم که هر گاه با مکر دشمنان و بد اندیشان نوعی ترس و بد دلی و یا دل مشغولی های متفاوت در هر شرایطی از زندگی که به انسان دست دهد و انسان را برای تصمیم و انجام کار خیر سست و بی اراده نماید بطوری که حتی از انجام امور روزمره خویش نیز باز ماند در چنین مواردی  همیشه انسان به دنبال تکیه گاهی محکم و استوار می گشته تا بتواند همه آن سختیها را تحمل و در مقابل آن با تفکر و اندیشه ، مناسب ترین راه را انتخاب نماید (( این بهترین راه توکل است )) .


در آیه شریفه از دو طایفه نام  می برد که هر کدام نماینده گروهی خاص با نوعی طرز تفکر می باشند 1- بد دلان 2- ترسوها این دو نوع اندیشه همواره در مقابله و روگردانی از  جنگ و جهاد مطرح می باشند ، از طرفی با  نگاهی تیز بین خواهیم فهمید که زندگی نیز ، خود نوعی جنگ و پیکار و جهاد است که هم انسان بد دل و هم انسان ترسو را به مخاطره می اندازد و در خود آیه طریقه مقابله با این دو صفت رامی توان  دید اما به واقع باید فهمید که ویژگیهای انسان (( بد دل )) چه می تواند باشد .


ویژگیهای انسان بد دل :


 


1- انسان بد دل گناه را به راحتی انجام می دهد


2- انسان بد دل همیشه هم صحبت انسانهای احمق هست


3- انسان بد دل همنشین انسانهای خوش گذران هست یا به تعبیر امام معصوم انسانهای مرده


4- انسان بد دل همواره هاله ای مبهم و سیاه در قلب خود دارد


5- انسان بد دل از فرصتهای خوب زندگی اصلا نمی تواند استفاده کند.


 


در آیه جهت مقابله با این بد دلی  داشتن ایمان را به رخ می کشد و با اندکی تعمق مشاهده می شود که هیچ انسان با ایمانی ویزگیهای نامبرده رو نداشته و البته برای زودن این ویژگیهای نا پسند باید بگوییم که اگر میخواهیم نرم دل و دور از بد دلی باشیم کافی است دارای ویژگیهای زیر باشیم .


 


1- همواره به یاد مرگ باشیم


2- بر سر یتیمان دست نوازش بکشیم


3- در مواجهه با مصائب راحت گریه کنیم


4- مستمندان را اطعام کنیم


5- موعظه های نیکو را بشنویم


6- همواره استغفار به درگاه خدا داشته باشیم


7- ذکر و نام خدا را زیاد به زبان آوریم .



این مطالب در  بیان خصوصیت ایمان   نقطه مقابل  بد دلی بود که  نام بردیم البته از سیاق آیه ارتباط بین ایمان و بد دلی به وضوح بیان شده  .


اما ترس و بزدلی که نوعی کاستی و بد گمانی است و هیچوقت هم شخص دور اندیش نبوده  واین  خود از نقص و سستی ایمان است ،  نقطه مقابل آن شجاعت است که در ایه با واژه (( دل دار )) بودن نام برده شده و در واقع باید گفت که ( شجاع ) کسی است که از((  خود گذشته  )) بوده و هرگز(( تن به ذلت  )) نمی دهد و همواره به دنبال (( نام نیک )) و ماندگار می باشد اگر این سه خصوصیت در کسی  به واقع جمع بود می توان او را پهلوان دوران نام برد این ملاکها اگر اندیشه شود زیباست .


 نکات منفی بد دلی و ترس و هراس رابیان کردیم و دیدیم که به چه شکل ساده و عالی در خود آیه بیان شده بود و متوجه شدیم  که میتوان آنها را  با صفات نیکو عوض کرد و همه این راه رفتنی و طی نمودنی است به شرطی که به خدا (( توکل )) نماییم . و باید با صراحت گفت که (( توکل از ارکان ایمان است))  که باز در آیه به خوبی اشاره شده است در نهایت یک انسان متوکل انسانی است که بر موجودی توکل نماید که  مرگ بر او راه نداشته باشد تا بتواند کارهای خود را به او سپرده و ارامش را به خود هدیه نماید  ومتوکل کسی است که: 


 


جز برای خدا برای احدی کار نکند و همواره امید و بیم او از خدا باشد


 


چنین انسانی دارای نیروی عظیمی می گردد که نیاز به کسی جز خدا نداشته و هم بر اطرافیان خویش تاثیر گذار بوده و هم انسانی امین خواهد بود . همه این گفتار را خداوند درآخرین واژها  به طور اخّص قرار داده (( توکل و ایمان  ))  و کافی است که دل به این واژگان بسپاریم تا سهم نیکویی خداوند به ما هدیه نماید و تمام این اعطا بدون بهانه است و نیازبه  وسواس زیاد ندارد که این کار شیطانی است و در صورت توجه نداشتن چه بسا که با آیات نورانی قرآن طریق هدایت از ما گرفته شود ودر ظلمت رها مانیم  .





  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: چهارشنبه 87/5/30::: ساعت 8:50 صبح

    بسم الله الرّحمن الرّحیم


    با اندک دقتی در واژه توکل و هم ریشه های این واژه به سهولت متوجه می شویم که معانی متعددی از آن استخراج می شود که هر یک به نوبه خود کار بردی در جایگاه جمله وآیه  دارد و از آن می توانیم عناوین گسترده ای را بدست آوریم ، این گستردگی تا جایی است که معانی  بعضی عناوین را از نظر معنا بسیار بهم نزدیک می کند ، اما باید بدانیم هر چند کم و یا در حد یک تعریف ساده می توان هر عنوان را بطور مستقل بیان کرد  ، این توفیق را از خداوند بزرگ خواستاریم و برای همه عزیزان از خداوند منان سلامتی مسئلت نموده و چشم به اندیشه نورانی شما داشته که انشالله راهنمای ما در این مسیر خواهد بود .


     جلاء ذهن و روح شما  که نشات گرفته از قرآن است را ، فانوس راه می کنیم و از فروغ (( قرآن )) برای رهسپاری این راه کمک خواهیم جست هر چند می دانیم تاثیرات توکل به خداوند همواره  دو مرحله داشته  1- بیرونی و 2- درونی .


    در تاثیرات بیرونی تمام افرادی که با شخص متوکل در تماس خواهند بود همیشه متاثر از همه رفتار های او بوده و در چنین شرایطی تنفس برای انسان در فضایی کاملا صمیمی اتفاق می افتد .


    و اما تاثیرات درونی توکل ، انسان را بقدری متحول می کند که بسیاری از صفات رذیله انسان در یک نبرد درونی مغلوب و جایگزین آن صفات حسنه خواهد شد ، و شخص آنقدر مورد اعتماد و احترام قرارمی گیرد که می توان او را معتمد خدا دانست و او را بدون هیچ حرفی امین قرار داد .


    این نوع گفتاررا بنظر می رسد که انسان باید در بکار بردنش وسواس خاصی بکار ببرد اما ، حقیقتی است برای رسیدن به عمق قرآن و مجالست با قرآن ، که خود این مجالست دست گیری ائمه اطهار و معصومین علیهم السلام را خواهد داشت که انشالله خوی و سرشت ما در این همنشینی همچون قرآن گردیده و حقایق ناب قرآن  به ما رخ بنماید  انشاالله .


     



    عناوین استخراج شده ازآیات توکل



     


    1- توکل و کفایت سر پرستی خدا وهمراهی او     آیه 22 سوره آل عمران و  آیه 173 آ            


     2 - توکل و اخلاق حسنه ، اعتماد به خدا و نصرت  خدا // آیه 159 آل عمران و 160 آل عمران  


     3- توکل وسیله ای برای غلبه بر نفاق درونی انسان // آیه 81 نساء             


    4- توکل و قیامت و کفایت وکالت خداوند  // آیه 109 نساء  و 132 نساء              


    5- توکل و صفات اکتسابی انسانی و کفالت خدا  // آیه 171 نساء                             


    6- توکل و قدرتمندی انسان و تقویت نعمت با کوشش اهل غیر دین // آیه 11 مائده                     


    7- توکل و افزایش ایمان به خدا // آیه 23 مائده                                      


    8- توکل و جلو گیری از عهد شکنی // آیه 66 انعا م                                        


    9- توکل وتوحید به خداوند که حق است درهمه شئون // آیه 102انعام و51 توبه و 56 هود        


    10- توکل و بازداشتن انسان از کفر و شرک و نفاق ورزیدن // آیات 107 انعام و 189 اعراف و  48 احزاب


    11- توکل با قرائت قرآن برای افزایش ایمان و ترس از ارتکاب گناه // آیه 2 انفال                                             


    12 -  توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق  با داشتن توانایی // آیه 49 انفال           


    13- توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی // آیات 61 انفال  و 38 زمر


    14- توکل و شناخت پیامبر اسلام به طور کامل // آیه 129 توبه                         


    15- توکل باعث انکاراز  نبوت پیامبران و دور کردن ازحسد وآزار می شود // آیه 71 یونس      


    16- توکل و تسلیم در مقابل حق و اجابت دعا و دوری از فتنه اشرار // آیات 84  و85 یونس      


    17- توکل موجب هدایت و نترسیدن از بندگان را شامل می شود // ایات 108 یونس و 12 هود و 41زمر                                                                                    


    18- توکل عامل روزی حلال وآشکار، مخالف باکسی نیست بلکه اصلاح اموراست   //آیه 8 هود   


    19- توکل باعث بروزاسرارآسمان وزمین است ومتوکل معجزه می کند // ایات 123 هود و 11 ابراهیم


    20- توکل باعث گواهی بر قسمهاست// آیه 66 یوسف                                      


    21 - توکل عامل رستگاری و حاکمیت بر نفس و نیاز به غیر اوست //آیات 67 یوسف و 30 رعد و 43 فرقان                       


    22- توکل باعث صبروهدایت و دوری از شیطان است//آیات 12 ابراهیم و 42 و 99 نحل و 59 عنکبوب                                                         


    23- توکل با اعطای کتاب ، وکالت خدا که پیامبران نیز فاقد وکالت اند // آیات 2 و 54 و 165 اسری و 10 شوری 


     24- توکل باعث رفع همه بلایای ارضی و سمایی می گردد // آیه 68 اسری


     25- توکل باعث دوری از غرور می گردد // آیه 86 اسری                       


    26- توکل باید به وجودی آگاه و قادر انجام پذیرد که وکالت دارد //آیات 58   فرقان و 217 شعراء


    27- توکل باعث زدوده شدن مهر از گوش و زبان می گردد  // آیه 79 نمل      


    28- توکل باعث می گردد اراده قوی و قول انسان ثابت بماند // آیه 28  قصص                        


    29- توکل  و امداد های خدا و واگذاری مسئولیت می گردد // آیات 3 احزاب و 6 شوری         


    30- توکل باعث افزایش نعمت و جاودانگی آن می گردد //آیه 36 شوری            


    31- توکل بر جمیع امور انسان کافیست // آیات 13 تغابن و 4 ممتحنه و 9 مزمل                      


    32- توکل راه مبین و روشنی است که ضلالت در آن راه ندارد // ایه 29 ملک      


    33- توکل جلوگیری از راز و نجوا می کند که باعث نفاق و دلتنگی است // ایه 10 مجادله


    34- توکل و خلقت جهان هستی و نگهداری با وکالت خدا// آیه 62 زمر                               


    35- توکل و قدر و اندازه های خدا و نگهداری آن توسط خداوند  // آیه 3 طلاق      



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/5/5::: ساعت 10:42 عصر

    <   <<   6   7   8      

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ