بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یَسطرُونَ(1) مَا أَنت بِنِعْمَةِ رَبِّک بِمَجْنُونٍ(2) وَ إِنَّ لَک لاَجْراً غَیرَ مَمْنُونٍ (3) وَ إِنَّک لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ(4) القلم
ن ، سوگند به قلم و آنچه با قلم مى نویسند (1) که تو به خاطر نعمتى که پروردگارت به تو ارزانى داشته دیوانه نیستى (2) و براى تو اجر و پاداشى عظیم و همیشگى است(3) و تو اخلاق عظیم و برجسته اى دارى (4)
فَلا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ(38) وَ مَا لا تُبْصِرُونَ(39) إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسولٍ کَرِیمٍ(40) الحاقه
(هر چند حاجتى به سوگند نیست با اینحال ) سوگند به همه آنچه که شما مى بینید (38) و آنچه نمى بینید (39) که قرآن سخن رسول بزرگوارى است (40)
وَ المُرسَلاتِ عُرفاً (1) فَالعاصفاتِ عَصفاً (2) وَالنّاشِراتِ نَشراً (3) فَالفا ر ِقاتِ فَرقاً (4) فَالمُلقیاتِ ذکراً (5) عُذراً اَو نُذراً (6) المرسلات
سوگند به فرستادگان پیاپی (1) و توفندگان توفنده (2) و سوگند به افشانندگان افشانگر ( به فرشتگان گشاینده و پراکن کننده کُراسّه های( دفاتر) خواندنی برای پیغمبران (3) و جداسازان جداکننده(کسانیکه پیغام خدای بر پیغمبران را برای فرق میان حق و باطل می افکنند)(4) پس القاء کننده های ذکر(فرشتگانی که قرآن را بر دل و گوش پیغمبر می افکنند)(5) برای باز نمودن عذر یا آگاه کردن و بیم دادن (6)
قلم : منظور از قلم مطلق قلم ، و مطلق هر نوشته اى است که با قلم نوشته مى شود ، شاید هم مراد از قلم ، قلم اعلى ، یعنى قلم آفرینش است
یسطرون: به معناى صفى از کلمات نوشته شده ، و یا از درختان کاشته شده ، و یا از مردمى ایستاده است ، و منظور از ما یسطرون : آن اعمالى که کرام الکاتبین مى نویسند
مقام خداوند متعال بالاتر از آن است که مانند خلق با سایرین گفتگو کند بنابراین به واسطه حکمتش راه وحی را برای سخن گفتن با خلق در نظر گرفت (وحی قانون الهی است که بشر را به سوی سعادت واقعی هدایت میکند چه دنیوی چه اخروی ...) چه هوشمندانه و مدبّرانه انسان های بزرگواری مانند حضرت محمد صلوات الله(انسانی معمولی مانند سایر بندگان خداوند با نیازهای روحی وجسمی مشابه اما نمونه بارز اخلاق نیکو و حسنه و اسلامی) را برای سوق دادن بشر و هدایتش به راه سعادت و کمال بر میگزیند... و در کلام حق ، حقانیّت فرستاده بزرگوارش را یادآور میشود ...
اثبات نبوت :
· بدون شک علم و عقل بشر کافى نیست براى تحقیق در مسائل آخرت و تشخیص اینکه چه چیز براى سعادت اخروى نافع است و چه چیز مضر!؟! و اصلا اگر نبی خدا نبود آیا ما میتونستیم به عالم برزخ و آخرت و عالم بعد از مرگ علم پیدا کنیم ؟ و خودمون رو برای عالمی که عالم حساب و بررسی اعمال خوب و بد ماست آماده کنیم ؟؟؟
· اعتقاد به اصل نبوّت خود یکی از مصادیق مهم ایمان به خداست ...
· نیاز ما به انبیاء برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی حتمی است زیرا سعادت بشر بستگى دارد به افکار و اعتقادات و اخلاقیات و اعمالش در این دنیا ، همچنانکه قرآن عزیز میفرماید نبوّت و رهبری پیامبری از میان خود مردم برای هدایت و پاک کردن نفوسشان نعمت و منّتی بود بزرگ برای مردم (مومنان)... و او کسی نبود جز معتکف درگاه عزّت ، مجاور محلّه محبّت ، درّی از صدف قدرت الهی ، دُرِّ دریای رسالت ( محمّد ) صلوات الله ...
· خداوند در قرآن عزیز میفرماید آنچه پیامبر مردم را به سویش هدایت میکند صراط مستقیم است و همان چیزیست که خداوند مردم را به سویش هدایت میکند پس هدایت خداوند و پیامبر یک هدایت و دعوت است و امّا این نور سرشار از عشق و ایمان برای کسی مفید است که خواهان حقیقت است و نه آدم چسبیده به دنیا ...
· ( برجستگی اخلاقی و دینی ) به برکت اسلام و قرآن یعنی : (عقل کامل ، سیرت مرضیه ، و پاکی ایشان از هر عیب ، و آراستگی به صفات پسندیده ای همچون صداقت و راستی ، علم و دانش ، صبری توصیف ناپذیر ، لطف و محبتی بی نظیر ، موقع خشم و غضب زمام اختیار از کفشان ربوده نمیشد و با آب عفو و غفران قلب خود و دیگران را از کینه ها پاک میکرد ... پایه های اخلاقی فردی واجتماعی پیامبر در دوران جوانیش استوار گشت تا جایی که به محمد امین شهرت یافت ) و بهار وحی با نور رحمت در روی او ، نور عبرت در چشم او ، نور حکمت در زبان او، نور توحید در طاعت و عبادت او ، نور خدمت در قدم او و نور تسلیم در تعظیم او شکوفا شد...
· خداوند در سوره قلم به اقتضای شرایط خاصی که در جامعه حاکم بوده و برای دلداری و البته توصیف مقام پیامبر که قبل از بعثت نزد همه امین و بزرگوار بود و بعد از بعثتش نزد همه مورد توهین و آزار قرار می گرفت، به 2 چیز سوگند یاد کرد : به قلم و به آنچه می نویسند : لغات ، حروف ، واژه ها و مفاهیم عمیق قرآن عظیمی که پیامبر آنرا تلاوت میفرمود کجا و قلم و نوشته های حتی چیره دست ترین و برترین قلم بدستان کجا؟! عظمت و قدرت این کتاب الهی خود بیانگر والا بودن مقام و شان پیامبر نزد خداوند متعال است و قرآن خود بهترین شاهد است که تو نه تنها به خاطر دعوتت و و عنایتی که خداوند به شما داشته و تلاشی که میکنی دیوانه نیستی بلکه پاداش عظیم ، مستمر و قطع نشدنى (اجر غیر ممنون) در انتظار توست (قرآن حق است و کاملا با واقعیات موافق است و جنبه ذهنی و پنداری ندارد و با نیازهای فطری و اجتماعی انسان هماهنگی دارد و میزان و وسیله ای برای سنجش عقاید و اعمال انسان است و محتوای آن نشان میدهد از علم الهی سرچشمه گرفته و همین خود دلیلی محکم و عظیم برای اثبات صدق دعوت و رسالت رسول خاتم ..)
· سوگند به نعمت مبارک ، عظیم و خزانه دار علوم ( قلم و نوشتن):(ن) دوات است و (قلم) خامه ای از نور و نویسنده خداوند غفور، که لوح کردار و رفتار مخلوقی چون محمد را بر دفتر یاقوت نوشت! و لوح قلب محمد ( با اینکه بی سواد بود ) با قلم فضل و لطف الهی سرشار از علم و معرفت و ایمان شد . تا همگان بدانند هر چه میگوید همه از وحی پاکی است که عطیه الهی برای بشریت است ...
· به قلم و به آنچه می نویسند : تو اخلاق بلندى دارى، برازندگى هاى اخلاقى تو حقانیت تو و راه و روش ترا ثابت میکند
· فرشتگان بارگاه الهی (در پست قسم خداوند به ملائک مقرب درگاه به زیبایی مقام این تسیح گویان توصیف شد)که به دستور حق ، آیات نورانی کتاب خدا را برای تمیز حق از باطل و هدایت قلوب تشنه ایمان و پاکی بر دل و جان نورانی محمد(ص) می گسترانند ، گواه استوار و محکمی بر حقانیت محمّد و الهی بودن دعوت و امانتش هستند ...
و محمد به برکت نعمت ارجمند و گرانقدر قرآن با عشق، به خداوند لبیک وفا گفته و تمام مصائب و رنج های این رسالت سنگین و مهم را با توکّل به خالق هستی به جان خرید و چه اجر و پاداشی نیکوتر از مودّت اهل بیت و واجب کردن محبت مردم به ایشان که وسیله ای است برای رجوع و اخذ معارف دینی و مرجع علمی قرار دادن ایشان و ادامه راه پیامبر که همان ولایت ائمه معصومین است ...
سلام بر اهل هدایت
اگر خدا میخواست همه هدایت می شدند
ادامه عناوین هدایت
عناوین هدایت
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 26
کل بازدید :263804
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررسی آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
برسی آیات توکل در قرآن
بررسی آیات حق در قرآن
بررسی آیات هدایت در قرآن
متن قرآن
متن کامل قرآن
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
دانشنامه موضوعی قران
نمایش کامل قرآن با امکانات جستجو
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
قرآن-حافظ- مولوی-سعدی- شاهنمامه