بسمه تعالی
به دنبال مباحث مطرح شده درباب کلمه آب در قرآن کریم به آیه 27 سوره سجده بر می خوریم که در آن خداوند از این نعمت بزرگ خود به زیبایی تمام یاد کرده است و می فرمایند : آیا نمی بینند که آب را به سوی زمینهای خشک و بی گیاه روانه می سازیم تا کشتزارها برویانیم و چارپایان و خودشان از آن بخورند؟چرا نمی بینند؟
از جمله نکات مطرح شده در این آیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1 ) اشاره به عدالت خداوند که آب را به تمام موجودات عالم هدیه کرده است
2 ) اشاره به اینکه آب برای هر چهار رده خلقت که شامل جماد ؛ گیاه ؛حیوان و انسان می باشد عرضه شده و هر کدام به فراخور حال خویش از آن بهره ای می برند.
3 )اشاره به کلمه نسوق می باشد که به زیبایی تمام مطرح شده و با مراجعه به لغت نامه در می یابیم که کلمه نسوق از ماده سوق و ساقه می آید و سوق نیز به معنای جهت دادن می باشد و شاید علت اینکه خداوند کریم نفرموده روانه ساختیم یا جاری ساختیم این باشد که در اینجا این آب با هدف خاصی حرکت داده شده است و جهت دارد و از طرفی ساقه نیز از سوق می آید و همان طور که می بینیم تنها بخش استوار در گیاه ساقه آن می باشد که اگر بشکند گیاه استحکام خود را از دست می دهد و در واقع به نوعی نماد پایداری و استواری می باشد لذا می توان گفت که خداوند بلند مرتبه آب را پایه ای از خلقت قرار داد و آن را در وجود تمامی موجودات عالم استوار گردانید و اینگونه بود که آب لازمه زندگی و حیات گردید .
4 ) اشاره به کلمه جرز می باشد . جرز در لغت نامه از یک سو به معنای زمینهای بایر می باشد و از سویی دیگر به معنای سینه انسان است که با تعمق می توان دریافت که هر دو به یک معنا می باشند چرا که هم زمینهای خشک و بایر نیازمند آب می باشند و هم سینه انسانها البته اگر آب را به معنای علم در نظر بگیریم چرا که در روایات بسیاری آمده است که محل نزول علم سینه است و نیز آمده است که حضرت رسول و یا ائمه اطهار در هنگام نزول علم بر وجود مبارکشان فشار سنگینی را بر سینه خود احساس می کردند پس می توان سینه را محل نزول علم دانست و همان طور که زمین بایر نیازمند دریافت آب است و آن آب برایش آبادانی به همراه دارد سینه انسان نیز نیازمند دریافت علم است و به دنبال آن نیز آبادانی و رشد صورت می گیرد .
از کل مباحث مطرح شده می توان به این نکته رسید که آب چه به معنای علم باشد و چه به معنای همین آب ظاهری بالاخره لازمه رشد و حیات است وبدون آن لحظه ای نمی توان زندگی کرد .
به
سلام
آیه 15 سوره رعد ایه مورد بحث ماست
له دعوه الحق و الذین یدعون من دونه لا یستجیبون لهم بشیء الا کبسط کفیه الی الماء لیبلغ فاه و ما هو ببلغه و ما دعاء الکفرین الا فی ضلل .
خدا دعوت به حق مینماید ( خدا حق است ) که به خود دعوت نموده ، اما بتان چه میکنند آنها که بت را به جای خدا قرار داده اند.
صورتهای تغییر یافته بت در زمانه امروز و ساختن قالب های زیبا از این بتهای بشری یعنی این دست ساخته ها و تعلقات ما بت هایی هستند که ما ساخته ایم .
تعبیر زیبای قرآن از دعوت به حق و استجابت خدا و از طرفی دعوت به بت پرستی و رد استجابت از بت به جهت بی قابلیت بودنش را تشبیه به دراز نمودن دو کف دست فقط برای آشامیدن آب است که آب به دهانش برسد .
این اتفاق هرگز نخواهد افتاد چون آب مایعی است سیال و روان و بیجان و بی حس و ممکن نیست جز فرمان خدا کار دیگری انجام دهد و طلب نمودن آب از مشرکین هم بدین معناست .
باید برای رفع عطش به آب رسید و از آن نوشید
والا با دست دراز کردن به سوی آن عطش بر طرف نمی شود و برای رسیدن هم باید رفع عطش نمود
دو موضوع بسیار قابل رویت می باشد
1- آب را در قیامت برای رفع عطش مطرح نموده
2- میزان جدایی حق از باطل برابر است با میزان تعقل و تدبر ماست یعنی هر چقدر در مسیر حق فکر کنیم به همان اندازه عادل تریم .
آنچه مهم بود و در بر داشت از آب بصورت نمادین طرح شد دعوت به دین بود که در به آب رسیدن و از آن نوشیدن مطرح و خداوند این شفافیت در دین را به حق به آب تشبیه نموده است
مصداق های عینی رسیدن به دین برای باور های ما بسیار جالب است تا جایی که زشتی و عذاب را هم با نوعی دیگر از آب وعده داده است (سوره کهف آیه 28 ) هم چنانکه روشنای دین را به آبی شفاف و زلال تشبیه نموده است این بیانگر آنست که هدایت و ضلالت در وجود هر پدیده ای ذر جهان هستی نهفته است و بستگی به توفیقی دارد که پدیده ها با قابلیتهای خویش بدست می آورند .
اما نرسیدن به آب زلال و دو کف دست از مثالهای زیبای قرآن است یعنی کف دست ، جمع آوری آب ، غیر ممکن بودن آن ،با توجه به صفتهای آب به زیبایی این مثال را قابل لمس نموده است
به نام خدا
ارتباط آب با سوره حمد
آب را دو وظیفه بود در خلقت:
1-زنده کردن ورشد دادن
2- ویران ساختن و از بین بردن
که هر دو به امر الهی است وتنها در ید قدرت خداوند است ، هیچ موجودی را نشاید تا بی اذن پروردگار عملی را انجام دهد . آب در پس فرمانبرداری از قادر مطلق گاه زنده می کند وگاه می میراند دو صفتی که خاص پروردگار است وبس
در آیه 7 سوره حمد می خوانیم خداوندا مارا هدایت کن به راه آنان که نعمت داده ای نه راه آنان که بر آنان خشم گرفته ای ونه راه گمراهان ، آب در داشتن اصفات خداوند گاه وظیفه نعمت دهی به خلق را بر عهده دارد گاه وسیله تنبیه مخلوقات می شود .
خداوندا ما را هدایت کن تا در مسیر مستقیم رودخانه هدایت جزء آنان باشیم که با نعمت (انعمت علیهم ) تو به کمال رسیم واز طوفان گمراهی دور مانیم .
خداوند توان میراندن وحیات بخشیدن را که تنها در ید قدرت خود اوست را به موجودات دیگر هستی بخشیده آب – خاک – باد – آتش همه داری قدرت میراندن وزنده کردن هستند که در طول قدرت خداوند قرار دارد .
رحمانیت وجباریت از صفات خداوند است که در آب به ودیعه نهاده شده ودر سوره مبارکه حمد به آن اشاره شده در جایی خداوند به صفت رحمان رحیم بودن در این سوره معرفی می گردد ودر جای دیگر بر گمراهان غضب می کند ، آب نیز دارای هر دو صفت فوق می باشد در واقع هر دو صفت دو روی یک سکه اند که به فراخور حال وعمل بندگان به آنها می رسد .
صفات آب : آب برای عامه است نه خاصه (نه شاکرین ومومنان )، آب در مسیر خود همه را سیراب می کند ، آب فیض جاری است بر همه مخلوقات ، آب به سبب صفت اکمل خود در کامل ساختن ورشد دادن همه موجودات نقش اساسی دارد ، آب شفاء است (در علوم امروز به این مهم رسیده اند که بسیاری از بیماریها به وسیله آب قابل درمان است )بدون آب مرگ موجودات حتمی است ، آب با همه بی رنگی و بی مزه بودن گواراترین نوشیدنی عالم است ، پاکی وطهارت از وجود آب است ،آب به دلیل سیال بودن توان حرکت ورسیدن به مکانهایی که به او نیاز دارند را دارا می باشد آب... اگر بخواهیم یک مخلوق کامل نام ببریم آب بهترین گزینه می باشد ،آب جزء نیازهای اولیه ومهم انسان است هر انسانی به فراخور نیاز خود از آب سود می برد یکی آن را آلوده می کند ، یکی برای طهارت از آن سود می برد یکی برای شفا از آن استفاده می کند ...هر کس به میزان نیاز وظرفیت خود از وجود آب سود می برد
قرآن :قرآن هدایت عام است برا ی همه ونعمتی است در دسترس همه قرار داده شده ، قرآن به دلیل اکمل بودنش در رساندن انسان به کمال ورشد او و زنده ساختن نقش اصلی را دارا می باشد ، قرآن شفای هر بیماری است (روحی وجسمی ) تلاوت قران با همه بی رنگی گوارترین شهدی است که هر کس می تواند از آن سود برد .
هر کس به فرا خور حال وعمل خود از قرآن سود می جوید برای یکی کسب ثواب است وبرای دیگری علم مطلق ، برای یکی را ه است ونشان یار، برای دیگری فاتحه ایی بر مردگان ...هر کس به فراخور ظرف وجود خود از این دریا جرعه ای بر می دارد ، نیاز انسان به آب سبب شده به طور مکرر از آن بنوشیم تا نمیریم علت مکرر بودن سوره حمد در اعمال ما نیز همین نیاز وجود ما به سوره حمد است بی حمد دل پژمرده می شود ومی میرد نمی توان گفت با نوشیدن یک جرعه از آب تما م روز سیرابیم و نمی توان با ذکر یک حمد به سیرابی رسید ...
حمد خلاصه قرآن است وقرآن خلاصه خلقت پس در حمد آب – باد – خاک وآتش است حمد شفافیت آب را دارد ، مگر نه اینکه وجود آب نعمتی است بر بندگان عام وخاص ؟ومگر نه اینکه قرآن خود رحمتی است که هدایت است وشفا ؟قرآن هدایت عام است ونور خاص (رحمان است برای عامه ورحیم است برای خاصه )
حمد آب است از دریای عشق پروردگار.
انعمت علیهم :نعم ، یعنی یک چیز نرم ، چیزی که زندگی با آن آسان است ، خوشحال وشادمان ، نعمت داده شده ، جایی را با جارو صاف وهموار کردن
نعم از ادات تاکید ، تصدیق
نعمه اگر به صورت مصدری به کار برده شود برخورداری وخوش گذرانی وراحتی وآسایش در معیشت زندگی ، حالتی که انسان لذت ببرد ، ثروت ومال زیاد
معنی همه تعریفهای( انعمت) با صفت های آب همخوانی دارد ، جایی که آب هست زندگی بشر با آسایش و خوشحالی توام است وانسان قادر به استفاده احسن از زندگی شده واز زندگی لذت می برد آب خود ثروتی است بی قیمت
آب اشاره پروردگار است در نعمت، هر نعمتی به کمال نزدیکتر باشد به آب نزدیکتر است ...
سوره حمد مثل آب بی بو ، بی رنگ ، شفاف و طهارت کننده ومطهر است ،نزدیک به صفات خدا...
سلام بر اهل هدایت
اگر خدا میخواست همه هدایت می شدند
ادامه عناوین هدایت
عناوین هدایت
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 26
کل بازدید :263799
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررسی آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
برسی آیات توکل در قرآن
بررسی آیات حق در قرآن
بررسی آیات هدایت در قرآن
متن قرآن
متن کامل قرآن
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
دانشنامه موضوعی قران
نمایش کامل قرآن با امکانات جستجو
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
قرآن-حافظ- مولوی-سعدی- شاهنمامه